Uncategorized

سیم نیمه افشان چیست و انواع آن

سیم نیمه افشان

از وسایل برقی روزمره گرفته تا کلید های روشنایی دو طرفه ، هر کابل مطابق با کارکرد خاصی طراحی شده است بدون شک در اطراف خانه خود انواع کابل‌ های برقی را خواهید یافت که همگی با اهداف و کاربرد های گوناگونی نصب شده ‌اند. این کابل‌ ها طبق کاربردی که دارند در محل صحیح خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. مسئله مهم آن است که باید نوع و اندازه صحیح کابل ‌ها بکار گرفته شود تا مانع از بروز مشکلاتی مثل آتش سوزی شود. سیم و کابل ‌های مورد استفاده ممکن است سیم افشان و کابل افشان و یا سیم نیمه افشان و … باشد، در این مقاله می خواهیم به موضوع سیم نیمه افشان چیست بپردازیم.

سیم نیمه افشان چیست؟

سیم نیمه افشان چیست؟

برای پی بردن به جواب سوال سیم نیمه افشان چیست خوب است که با آن آشنا شویم. این محصول، از جنس آلومینیوم و یا مسی تولید شده است که به صورت تابیده شده تهیه می‌ شوند و قطر رشته‌ های آن بین 1.04 تا 2.85 میلی متر مربع است. کابل نیمه افشان با نام NYY مشهور بوده و از هادی نیمه افشان مسی، عایق XLPE، پوشش میانی PVC، زره فولادی گالوانیزه و غلاف بیرونی تشکیل می شود.
کابل نیمه افشان از جهت انعطاف‌پذیری، در مقایسه با کابل افشان، کمتر و نسبت به کابل مفتول، بیشتر است. این کابل امکان پیچش و خم شدن بالایی در حد کابل افشان ندارد اما خشک بودن آن به اندازه کابل مفتولی نیست. غلافی از جنس روکش عایق بر روی سیم‌های کابل قرار گرفته است که از آنها در مقابل خطرات و نفوذ آب و نیز حوادث برق‌گرفتگی افراد جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که این سیم تعداد رشته های کمتری دارد 
از همین رو در سیم کشی‌های داخلی ساختمان‌های مسکونی و زمانیکه، امکان استفاده از کابل افشان وجود نداشته باشد و یا اینکه افراد باتوجه به سلیقه خود تصمیم داشته باشند از کابل دیگری استفاده کنند، عموما کابل نیمه افشان بکار گرفته می شود. بد نیست بدانید ساختمان و ساختار کابل نیمه افشان با کابل ‌های مفتولی شباهت زیادی دارد، به این ترتیب، ولتاژ نامی این محصول، 750/450 ولت است و در حوزه های مشابه به کابل مفتولی بکار می رود.
نکته دیگری که خوب است مورد توجه قرار دهید این است که اکثر کابل ‌های قدرت هم از نوع نیمه افشان هستند. سطح مقطع این کابل ‌ها بیشتر از 6 میلی‌متر است و برای انتقال جریان برق در محیط باز، در آب و همینطوردر زیر خاک، از این نوع کابل ‌ها استفاده می ‌شود.

انواع سیم نیمه افشان

 

در ادامه پاسخ به سوال سیم نیمه افشان چیست می رسیم به انواع آن. سیم های نیمه افشان در انواع ولتاژ های مختلف 450 ولت و 750 ولت تولید می شوند. همینطور این سیم ها   در انواع روکش سیم نیمه افشان پی وی سی و پی پلی اتیلن هم تولید می شوند که هر یک کاربرد ها و مزیت های خاص خودشان را دارند.

 کاربرد های سیم نیمه افشان

 کاربرد های سیم نیمه افشان

کابل نیمه افشان بسیار پر کاربرد است و در مکان‌هایی که انعطاف‌پذیری کمتری نیاز باشد این محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ‌ها از میزان استحکام و مقاومت خیره کننده ای برخوردار هستند و در محیط‌ هایی که مستعد تنش است کاربرد دارند.
دانستن کاربرد های کابل نیمه افشان در مکان‌های مختلف می تواند در پاسخ به سوال سیم نیمه افشان چیست کمک کننده باشد.

•    داکت‌ های زیرزمینی

یکی از اصلی ترین استفاده های این نوع کابل، کاربرد در داکت‌های زیرزمینی است زیرا متریال استفاده شده در تولید این کابل، ماهیت و ساختار بهتری برای کاربرد در داکت‌ها به این نوع کابل بخشیده است.

  • استفاده در ماشین‌آلات

استفاده در ماشین‌آلات از دیگر کاربردهای این کابل‌ ها است زیرا در مسیرهایی که انحنای زیادی نداشته باشند، کاربرد این کابل رایج است.

  • استفاده در تابلو فرمان

کابل نیمه افشان در مراکز پردازش سیستم‌ ها، دیتا سنتر ها، تابلو های فرمان و تجهیزات کنترلی بکار گرفته می شود.

  • استفاده در مجتمع ‌ها

استفاده در سیم‌ کشی مجتمع های مختلف، به ویژه مجتمع ‌های مسکونی و تجاری از دیگر موارد استفاده از این کابل پرکاربرد است. این نوع کابل، می تواند  در لوله‌ های خرطومی و سایر لوله ‌های برق استفاده شود و به راحتی می ‌توان از آن در دیوار های بتنی و آجری و همینطور به شکل مدفون در کف مجتمع ‌ها و همچنین در ملات گچ استفاده کرد. 

عوامل موثر قیمت سیم نیمه افشان چیست

عوامل موثر قیمت سیم نیمه افشان چیست

در این قسمت از مقاله سیم نیمه افشان چیست به بررسی عوامل موثر قیمت این نوع کابل می پردازیم. عوامل ضروری برروی قیمت سیم و کابل تأثیرگذار است. برای مثال، نرخ فلزات مس و آلومینیوم از جمله اصلی ترین موارد هستند. همینطور نرخ پلیمر و سایر عایق های استفاده شده در سیم و کابل نیز مهم است. تعداد رشته و سطح مقطع کابل هم هرچه بیشتر باشد، قیمت کابل نیز بالا می رود. کیفیت تولید کابل، اندازه و حجم خرید کابل هم از موارد قابل توجه هستند که قبل از خرید کابل نیمه افشان باید به آن ها دقت کرد. برند کابل و شرکت مربوطه هم بر روی قیمت اثرگذار است. 

تفاوت سیم نیم افشان و افشان 

یکی از مهم ترین موضوعات که در مقاله سیم نیمه افشان چیست به آن خواهیم پرداخت، تفاوت سیم افشان و نیمه افشان است. اصلی ترین تفاوت در این کابل ها انعطاف پذیری هر کدام است. انعطاف پذیری سیم نیمه افشان بسیار کمتر از سیم افشان است. همینطور کاربرد این کابل ها نیز باتوجه به ماهیتشان از یکدیگر متفاوت می باشد
سیم های نیمه افشان اکثرا در صنعت بکار گرفته می شوند و استفاده های محدود تری دارند. سیم افشان کاربرد وسیع تری دارد. این سیم ها به راحتی خم شده و در ساخت تجهیزات الکترونیکی و سیستم های روشنایی کاربرد دارند چراکه انعطاف پذیری بالای آن ها باعث شده است تا نصب و راه اندازی آن ها نیز ساده تر باشد. 
در پاسخ به سوال سیم نیمه افشان چیست باید بگوییم این کابل ها از لحاظ مقاومت الکتریکی با یکدیگر تفاوت دارند. سیم های نیمه افشان مقاومت اهمی کمتری نسبت به سیم های افشان دارند.
یکی از اصلی ترین مزیت های سیم نیمه افشان تنوع در سطح مقطع آن ها است. سیم های نیمه افشان در سطح مقطع های مختلفی به بازار عرضه می گردند. 

سیم نیم افشان از کجا بخریم 

شما می توانید سیم نیم افشان موردنیازتان را از سایت امیرلایت خریداری کنید. مجموعه امیرلایت از سال ۱۳۹۲ تاکنون با هدف ارائه محصولات روشنایی و برق صنعتی با کمک کادری حرفه ای درحال خدمت رسانی است. 

بهترین برند سیم نیمه افشان کدام است؟ 

برند سیمیا برند مطمئن برای خرید سیم نیمه افشان است. كارخانه سيميا با ظرفيت توليد بيش از 18000 تن انواع سيم و كابل برق و مخابراتی و ابزار دقيق در سال و با بكارگرفتن بيشتر از 200 نفر کادر مجرب و متخصص در كارخانه و دفتر مركزی، توانسته 580 نوع و سايز از سيم و كابل های مختلف را تولید کند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *