021 66629009

ارتباط با ما

-->
انواع سیم مفتولی
04 آذر

انواع سیم مفتولی

یکی از مهم‌ترین محصولات مفتولی، سیم مفتولی می‌باشد که با نام‌های سیم خشک و نصب ثابت نیز شناخته شده‌اند. سیم مفتولی یکی از محصولات پرکاربرد و پرطرفداری می‌باشد که جهت تولید آن از شمش فولادی استفاده می‌شود. این سیم دارای مقطع گردی بوده و به صورت کلاف پیچ خورده می‌شود. از لحاظ خواص مکانیک و فیزیک، سیم مفتولی بسیار منعطف و نرم می‌باشد، با این وجود از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. مقاومت این نوع سیم به اندازه‌ای می‌باشد که باعث شده از آن به عنوان یک انتخاب خاص در صنایع استفاده شود. انواع سیم مفتولی با کاربردهای متفاوتی وجود دارد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

انواع سیم مفتولی کدام اند؟

انواع سیم مفتولی

سیم مفتولی روکشدار بر اساس ویژگی‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند، یکی از دسته‌بندی‌ها بر اساس جنس آن می‌باشد. از انواع سیم مفتولی می‌توان به سیم مفتولی، سیاه، سیم مفتولی گالوانیزه، سیم مفتولی پی وی سی و... اشاره کرد.

سیم مفتولی سیاه

سیم مفتولی سیاه

سیم مفتولی سیاه یکی دیگر از انواع سیم مفتولی می‌باشد که با نام مفتول آرماتور‌بندی نیز شناخته شده است. این سیم فولادی که قابلیت خوبی برای خم و تابیده شدن دارد، از فولاد کم کربن تولید شده، از این رو دارای پلاستیسیته بالایی می‌باشد. سیم مفتولی سیاه با مقاومت خوبی می‌تواند تابیده و بافته شود و مجدداً به حالت اولیه نیز برگردد. به صورت کلی می‌توان گفت که شکل‌پذیری سیم مفتول سیاه در سطح بالایی قرار دارد، در عوض مقاومت آن در برابر خوردگی ناچیز و کم است. سیم مفتولی سیاه بدون پوشش، در معرض خوردگی می‌باشد، به همین دلیل با قرار گرفتن در معرض هوا، دچار زنگ زدگی می‌شود، که آثار آن به صورت لکه‌های قرمز مشخص می‌شود.
سیم مفتولی سیاه در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند. از این سیم‌ها در بسته‌بندی‌های کشاورزی، آرماتوربندی، قالب‌بندی، عایق‌بندی، نجاری و... استفاده می‌شود.

  • سیم مفتول گالوانیزه

یکی دیگر از انواع سیم مفتولی، سیم مفتول گالوانیزه است که در واقع از گالوانیزاسیون مفتول سیاه به دست می‌آید. این نوع از مفتول در محیط‌های مرطوب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید این سیم به دو صورت گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم می‌باشد. در ادامه به معرفی این دو روش تولید می‌پردازیم:

  • مفتول گالوانیزه سرد

در فرآیند گالوانیزاسیون سرد، مانند دیگر محصولات فولادی که با این روش تولید می‌شوند، سیم مفتول سیاه با استفاده از روش الکترولیز، آبکاری می‌شود. در این حالت، عمق گالوانیزاسیون سرد از گالوانیزاسیون گرم، کمتر می‌باشد. از این رو، کیفیت سیم مفتول گالوانیزه سرد، به نسبت سیم مفتول گالوانیزه گرم پایین‌تر است.

  • مفتول گالوانیزه گرم

در فرآیند گالوانیزاسیون گرم، سیم مفتول سیاه در وان پر از مذاب فلز، غوطه ور شده و گالوانیزاسیون با عمق زیادی، در سطح فلز اعمال می‌شود. به همین دلیل سیم مفتول گالوانیزه گرم، کاملاً براق و یکپارچه تولید می‌شود.
سیم مفتولی گالوانیزه بسیار زیاد کاربرد دارد که یکی از آن‌ها مربوط به ساخت وسایل تزئینی می‌باشد. از این سیم در گل فروشی‌ها، سالن‌های پرورش طیور، ایجاد حصار برای مرغداری‌ها و... استفاده می‌شود.

  • سیم مفتولی استنلس استیل

سیم مفتولی استنلس استیل

سیم مفتول استنلس استیل، نوع دیگری از سیم مفتول می‌باشد که از فولاد زنگ نزن ساخته شده است و به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر زنگ زدن دارد. در نتیجه این نوع از سیم به دلیل وجود این ویژگی خاص، دارای قیمت بالاتری نسبت به سیم مفتول‌های سیاه و گالوانیزه دارد. از این رو استفاده از سیم مفتول استینلس استیل، در جا‌هایی است که به لحاظ اقتصادی و مهندسی چاره‌ای دیگری وجود نداشته باشد. به دلیل آرایش کریستالی مخصوص این نوع از سیم مفتولی، که فاقد خاصیت مغناطیسی بوده و جذب آهنربا نمی‌شوند، به آن‌ها سیم مفتول نگیر نیز می‌گویند.
از سیم مفتول‌های استنلس استیل در صنایع مختلفی مانند ساخت سازه‌های دریایی، نفت، گاز، پتروشیمی، تولید فنر‌های فشاری، تولید فنر‌های کششی، تولید فنر‌های لول، تولید لوازم و قطعات مربوط به ماشین آلات، تولید لوازم خانگی، تولید قطعات مرتبط به سکو‌های نفتی و.... استفاده می‌شود.

  • سیم مفتول پی وی سی

سیم مفتول پی وی سی در واقع همان سیم مفتول سیاه می‌باشد که در طی فرآیندی، آن را با مواد پی وی سی پوشش دهی می‌کنند. جهت انجام عملیات پوشش دهی مفتول، از دستگاه روگش مفتول استفاده می‌شود. این نوع از سیم مفتول، به دلیل روکش پی وی سی که دارد، از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی برخوردار است. علاوه بر آن، قابلیت شکل‌پذیری بسیار بالایی نیز دارد.

  • سیم مفتول فنری

سیم مفتول فنری

سیم مفتول فنری به دلیل اینکه دارای ۶ الی ۹ درصد کربن می‌باشند، در دسته فولاد‌های پرکربن جا می‌گیرند. از این رو در قطر‌های بیشتری به نسبت قطر‌های معمول سیم مفتول‌ها و در ۲ الی ۱۲. ۵ میلی‌متر تهیه می‌شوند. سیم مفتول فنری در دسته سیم مفتول‌های خاص قرار می‌گیرند که این موضوع به دلیل استفاده از فولاد پرکربن است. این نوع از سیم مفتول همانطور که از نامش مشخص است، دارای خاصیت ارتجاعی خوبی در مقایسه با دیگر سیم مفتول‌ها می‌باشد.
در این دسته از سیم مفتول‌ها به دلیل وجود عنصر سیلیسیم، خاصیت الاستیسیته افرایش یافته و در برابر خوردگی، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. در صنایع خودروسازی، ماشین آلات کشاورزی، لوازم خانگی، ساخت صندلی و مبلمان، نظامی و... از سیم مفتول فنری استفاده می‌شود.

از کجا سیم مفتولی بخریم

سیم مفتول دارای انواع مختلفی می‌باشد که از آن‌ها می‌توان به سیم مفتول سیاه، سیم مفتول فنری، سیم مفتول استنلس استیل و... اشاره کرد. هر کدام از این انواع سیم مفتول‌ها، مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند. از طرفی قیمت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر تغییری در هزینه‌ی تولید، انرژی مصرفی، حمل و نقل و... روی قیمت نهایی آن تاثیر می‌گذارد. از این رو برای تهیه سیم مفتول مورد نیاز، باید به مراکز فروش و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرد. ‌امیرلایت برترین مرجع فروش سیم مفتولی و دیگر محصولات در کشور می‌باشد که با ارائه محصولات با کیفیت، توانسته است تا حد زیادی رضایت مشتریان خود را جلب کند.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی انواع سیم مفتولی پرداختیم. سیم مفتول یکی از محصولات فولادی می‌باشد که از فولاد کم کربن تولید شده و مهم‌ترین شاخصه آن، انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری‌اش می‌باشد. سیم خاردار، توری مش، توری حصاری، توری جوشی، توری گابیون، توری مرغی و توری پرسی از مهم‌ترین محصولات مفتولی می‌باشند. به صورت کلی از انواع سیم‌های مفتولی در ساخت قفس پرندگان، سیم کشی باغ‌های انگور، ساخت وسایل تزئینی خانگی و... استفاده می‌شود. از انواع سیم مفتولی می‌توان به مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه، مفتول پی وی سی و... اشاره کرد.

برچسب ها

تماس با کارشناسان