021 66629009

ارتباط با ما

-->
کاربرد اصلی یک فن صنعتی به وجود آوردن یک جریان از هوا می باشد
25 آذر

انواع فن تهویه

فن های تهویه یکی از پر کاربرد ترین قطعات در منزل یا کارخانجات است. اما زمان خرید امکان دارد با چالش هایی مواجه شوید. برای مثال از خودتان بپرسید انواع فن تهویه چیست و کدام یک را تهیه کنم؟ در این مقاله از امیرلایت قصد داریم تا با انواع فن تهویه آشنا شویم. 

انواع فن تهویه کدام اند؟

فن ها از نظر کاربرد به دو گروه عمده صنعتی و خانگی گروه بندی می شوند. همینطور از لحاظ عملکرد هم می توان فن ها را تقسیم بندی کرد. از آنجایی که این دو نوع تقسیم بندی به شکل کامل همپوشانی دارند؛ در ضمن توضیح هریک، به دیگری هم اشاره می کنیم. 

کاربرد اصلی یک فن صنعتی به وجود آوردن یک جریان از هوا می باشد که این قابلیت را دارد تا در فرآیند های تبرید، هوادهی، تهویه، رطوبت گیری یا تخلیه استفاده شود. گردش چندین پره متصل به یک شفت، به وجود آورنده این جریان هوا هستند. شفت چرخش خود را بواسطه کوپل شدن با موتور احتراقی یا الکتریکی کسب می کند.

فن می تواند دمنده یا مکنده باشد که این موضوع بستگی به  کاربرد دارد. برای مثال بلوور یک فن دمنده می باشد که کاربرد اصلی آن بوجود آوردن جریان هوا با فشار بالاست یا فن تخلیه یک نوع فن مکنده می باشد که برای خارج کردن هوا از فضای مورد نظر ما استفاده می شود.

انواع فن تهویه باتوجه به ساختار به چهار دسته تقسیم بندی می گردد:

  • آکسیال
  • سانتریفیوژ
  • مماسی
  • ترکیبی

باید دقت داشته باشید که در حین توضیح انواع فن تهویه از لحاظ عملکرد به استفاده های صنعتی آن هم اشاره خواهیم کرد.

فن تهویه محوری یا آکسیال

از نوع آکسیال برای ایجاد جریان هوا به شکل خطی استفاده می شود. هدف از جریان خطی آن است که هوا در امتداد محور شفت جابجا گردد و در جهت جریان ورودی هوا تغییری بوجود نیاید. تیغه این مدل در اشکال گوناگون ایرفویل ، پارویی و زاویه متغیر می باشند. از میان آن ها شکل ایرفویل به خاطر بازدهی زیاد و سروصدای پایین به عنوان یک پروانه استاندارد کاربردی شناخته می شود. برای جابجایی حجم های بالای هوا با فشار نسبتا کم نوع آکسیال بکار می رود. بسته به شرایط عملیاتی و محل نصب، ابعاد و اندازه آن متفاوت است و این امکان را دارند تا تک پره یا چند پره باشند.

کاربرد فن محوری یا آکسیال

در فرآیند های صنعتی که نیاز به توزیع  حجم یکنواخت و زیاد هوا در فشار های کم است، فن آکسیال کاربرد دارد و بخش اصلی از مصارف خانگی را شامل می شود. کاربرد این دسته در فن کندانسور یخچال ، تهویه تونل ها، کنترل فرآیند های رطوبت گیری ، خنک کننده دستگاه های الکترونیکی، پنکه های خانگی ، تهویه یا تخلیه هوا در صنایع سیمان ، کاغذ و چوب ، صنایع دارویی و صنعت فولاد است.

معرفی انواع فن آکسیال 

معرفی انواع فن آکسیال

با توجه به ساختار فن های آکسیال در دسته های زیر جای دارند:

  • فن محوری پروانه ای: هنگامی که دستگاه  از یک پروانه سوار بر محور شفت تشکیل شده باشد به آن پروانه ای می گویند.
  • فن تیوب آکسیال: هنگامی که مدل پروانه ای در یک محفظه سیلندری شکل قرار داده شود تا جریان هوا را هدایت کند به آن Tube axial می گویند. این مدل به فن محور لوله ای نیز شهرت دارد. 
  • فن وین آکسیال: هنگامی که به محفظه سیلندری مدل تیوب آکسیال، برای تقویت جریان هوا چند تیغه ثابت اضافه گردد به آن Vane axial می گویند. مشتریان فن وین آکسیال را به فن محوری تیغه ای نیز می شناسند. 

فن تهویه سانتریفیوژ

افزایش سرعت هوای ورودی در این مدل ،  توسط یک پروانه صورت می گیرد و جریان هوا به شکل شعاعی ایجاد می شود. جهت جریان هوای ورودی، محور شفت بوده با این حال نیروی گریز از مرکز ۹۰ درجه جهت آن را تغییر می دهد. هوا از مرکز وارد دستگاه می شود و از اطراف آن خارج می شود. 

محفظه فن، اکثر اوقات برای ورود بیشتر هوا به شکل حلزونی طراحی می شود و راه اندازی سیستم می تواند به کمک محرک با کوپلینگ مستقیم یا تسمه  صورت پذیرد. ایجاد جریان با دبی پایین و فشار بالا، از مشخصه های اصلی مدل سانتریفیوژ  است. از دمپر ها، لوور ها یا بادگیر  و تیغه های هدایت کننده برای کنترل جریان هوا بهره برده می شود. 

برای دستیابی به سرعت مورد نظر، گاهی اوقات از ترکیب چند فن به شکل سری یا موازی استفاده می شود. خروجی فن سانتریفیوژ به شکل مماس با دایره چرخش پروانه طراحی می شود و با یکی از هشت جهت زاویه ای (با واحد های ۴۵ درجه) نسبت به دایره چرخش پروانه مشخص می شود. گردش پروانه ممکن است ساعتگرد یا پادساعتگرد باشد بنابراین شانزده مدل برای خروجی هوا وجود دارد.

کاربرد فن تهویه سانتریفیوژ

مدل های سانتریفیوژ برای کار با دبی ورودی ثابت مناسب هستند. کاربردشان در صنایع شامل تبرید ، تامین هوای احتراق ، کنترل آلودگی و جمع آوری گردوغبار ، فرآوری مواد ، تهویه ، رطوبت گیری ، گردش هوا و … است و با هدف مقاومت در مقابل شرایط ویژه مثل بخارات اسیدی یا خورنده ، دما های پایین یا بالا و مواد ساینده در انواع گسترده تولید می شوند. بیشترین استفاده از انواع سانتریفیوژ برای کاربرد های خانگی در سیکل های گرمایش و سرمایش ، خنک سازی سیستم هواساز ها ، الکترونیکی و احتراق دیگ بخار می باشد.

معرفی انواع فن تهویه سانتریفیوژ

معرفی انواع فن تهویه سانتریفیوژ

تیغه پروانه های فن سانتریفیوژ از لحاظ شکل ظاهری در سه دسته که در ادامه می گوییم تقسیم می شوند.

•    شعاعی
•    منحنی جلو
•    منحنی عقب

اگر انحنای پره ها در راستای شعاع گردش باشند به آن ها رادیال یا شعاعی می گویند.در صورتیکه انحنای پره ها در جهت گردش باشد ، به آن فوروارد یا منحنی جلو می گویند. چنانچه در خلاف جهت گردش باشد به آن بکوارد یا منحنی عقب می گویند. 

فن تهویه مماسی

فن تهویه مماسی

این فن های استوانه ای شکل از تیغه های منحنی جلو تشکیل شده اند. طول این دسته از انواع فن تهویه از قطر استوانه خیلی بیشتر است. این دسته از انواع فن تهویه هوا را با فشار کمتر به مسافت طولانی تری می فرستند که مناسب خنک سازی فضا های کم و بسته است. مزیت اصلی مدل مماسی به آکسیال بوجود آوردن جریان خطی و آرام است که آن ها را برای سیستم های تهویه مطبوع، پرده هوا، خنک سازی مخازن، کوره ها و رطوبت گیر ها کاربردی می کند.

فن تهویه ترکیبی

فن تهویه ترکیبی

این نوع از انوع فن تهویه با کمک تکنیک های جابجایی هوای دو مدل سانتریفیوژ و آکسیال ، جریان ترکیبی ایجاد می کنند. جریان هوای خروجی به شکل آکسیال اما با فشاری مانند سانتریفیوژ خواهد بود.

سخن پایانی

اکنون با خواندن این مطلب به پاسخ سوال خود رسیدید. با توجه به انواع فن تهویه که در این مطلب معرفی شد؛ می توانید مدل مورد نظر خود را تهیه و از آن استفاده کنید. اما برای خرید این محصول به چه فروشگاهی مراجعه کنیم؟ در امیرلایت انواع فن تهویه با بهترین کیفیت و قیمتی مقرون به صرفه به فروش می رسد. 

برچسب ها

تماس با کارشناسان