021 66629009

ارتباط با ما

-->
لامپ ال ای دی LED به معنی دیود منتشر کننده نور بوده که این دیودهای نوری از زمانی که در سال 1960 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفتند
15 دی

انواع لامپ ال ای دی LED

لامپ های ال ای دی نوعی از لامپ های جامد هستند که روش کار آن ها با استفاده از تکنولوژی دیود نور افشان می باشد. این لامپ ها در ابتدا تنها در برخی از وسایل الکترونیکی به صورت چراغ های قرمز رنگ به کار می رفتند اما امروزه به دلیل طول عمر بالا و مصرف برق کم، جایگزین دیگر لامپ ها شده و نقش مهمی در صنعت روشنایی دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی انواع لامپ ال ای دی همچون لامپ هالوژن، فلورسنت و ... بپردازیم.

انواع لامپ ال ای دی کدام اند؟

لامپ ال ای دی LED به معنی دیود منتشر کننده نور بوده که این دیودهای نوری از زمانی که در سال 1960 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفتند تا به الان بسیار تغییر کرده اند. در ادامه به معرفی انواع لامپ ال ای دی از نظر ساختار آن ها و انواع لامپ ال ای دی موجود در بازار می پردازیم.

لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف

 

لامپ های کم مصرف اولین نوع از انواع لامپ ال ای دی است که با کیفیت بالا و بازده بسیار بالا تهیه و تولید می شوند. این محصول بخار جیوه موجود در گاز آرگون را تحت تاثیر قرار داده تا پلاسمایی را ایجاد کند که از خود پرتو فرابنفش تولید کند. سپس به وسیله ماده فلورسنت این پرتو به نور مرئی تبدیل می شود. لامپ های کم مصرف با تکنولوژی ال ای دی مصرف انرژی بسیار کمی دارند و به آن ها لامپ کم مصرف LED نیز می گویند.

لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت با مصرف برق بسیار کم و طول عمر بسیار بالا یکی دیگر از انواع لامپ ال ای دی می باشد که قصد داریم آن را معرفی کنیم. این محصول در زمره لامپ هایی قرار دارد که با استفاده از فشار پایین و بخار جیوه با خصوصیت فلورسانس تولید و تشکیل شده است.

شیوه ساخت لامپ های فلورسنت بدین گونه است که با داغ شدن آرگون و یا نئون داخل لامپ پس از اتصال ولتاژ به دو طرف آن، جیوه ای که در درون آن قرار دارد تبخیر شود. مدارها و رشته های این لامپ ها پس از ایجاد حرارت بالا به دلیل ماده ای که با آن عایق شده اند، از خود الکترون آزاد می کنند.

هر کدام از این الکترون ها با برخورد به اتم بخار جیوه، الکترون های موجود در جیوه را رهاسازی می کنند. حالت آزاد شدن این الکترون ها موقتی بوده و پس از مدتی به حالت اولیه بر می گردند. اتم های جیوه پرتو فرابنفش ایجاد کرده تا زمانی که این اشعه به لایه فسفری لامپ برخورد کند و نور سفید رنگی ایجاد شود.

لامپ هالوژن

لامپ هالوژن

لامپ های هالوژنی یکی دیگر از انواع لامپ ال ای دی می باشد که با استفاده از یک نوع گاز هالوژن، نور سفید و روشنی تولید می کنند. این نوع لامپ ها طول عمر بسیار طولانی داشته و به ازای هر وات، نور بیشتری را ارائه می دهند.

این نوع لامپ ها در مدل های مختلف PAR16، PAR20، PAR30 و PAR38 تولید می شوند که توانایی کنترل پرتو بهتری را به نسبت لامپ های عادی ارائه می دهند. از این لامپ ها می توان در مکان های مختلفی استفاده کرده و در انواع مختلف نقطه ای و گسترده در دسترس هستند.

لامپ فیلامنتی

لامپ فیلامنتی

لامپ فیلامنتی یکی دیگر از انواع لامپ ال ای دی می باشد که در نورپردازی اماکن مختلف همچون کافه ها و رستوران ها و همینطور کارهای هنری به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. یک پوشش حبابی و شیشه ای روی این نوع لامپ های ال ای دی قرار می گیرد که دارای پایه های مختلفی نیز هستند.
تراشه این نوع لامپ ها می تواند در بازه ی دمایی 20- درجه تا 80+ درجه بدون مشکل کار کنند و نیازی به دفع حرارت ندارند. چرا که به واسطه ی بهره نوری بالای لامپ فیلامنتی ال ای دی و محفظه شیشه ای، دمای آن بالا نمی رود. از دیگر ویژگی های بارز این نوع لامپ ها می توان به رنگ سفید گرم آفتابی، پخش نور 360 درجه و درخشندگی نور پایدار و ثابت اشاره کرد.

لامپ رشته ای

لامپ رشته ای

در لامپ های رشته ای بر اثر گرم شدن رشته تنگستن موجود در درون محفظه شیشه ای، انتشار نور صورت می گیرد. این لامپ ها در طیف بسیار وسیعی با اندازه ها، ولتاژها و وات های مختلف ساخته و عرضه می شوند. از لامپ های رشته ای معمولا می توان در لامپ های رومیزی، لوسترها، کمدها، نورپردازی ها و روشنایی راهروها استفاده کرد.

لامپ های رشته ای که به لامپ های التهابی نیز شناخته شده هستند، هزینه تولید کمتری در مقایسه با سایر لامپ ها دارند. این محصول از یک سیم نازک جریان برق را عبور داده و آن را تا جایی که منجر به نوردهی شود گرم می کند. در صورتی که اکسیژن به این سیم برسد سبب اکسید شدن آن می شود که حباب شیشه ای وظیفه ممانعت از ورود اکسیژن به آن را دارد.

لامپ های رشته نور زیادی را تولید می کنند اما تولید حرارت یکی از معایب آن ها به حساب می آید. در واقع 90 درصد از انرژی برقی که این لامپ ها استفاده می کنند به گرما تبدیل می شود که همین موضوع سبب پیدا شدن جایگزین هایی برای آن ها شده است.

بهترین مدل لامپ ال ای دی کدام است؟

در حال حاضر انواع لامپ ال ای دی جز بهترین محصولات جهت تامین روشنایی محیط های مسکونی، صنعتی، تجاری و ... می باشد. هر کدام از این مدل ها متناسب با کاربردی که در هر محیط دارند می توانند جز بهترین مدل های لامپ ال ای دی به حساب بیایند. از بهترین برندهایی که این نوع لامپ ها را تولید و عرضه می کنند می توان به مارک های ای دی سی، مهند، بروکس، ایران زمین و پارس شعاع توس اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع لامپ ال ای دی پرداختیم و مدل های مختلفی از آن ها را معرفی کردیم. در نهایت برای کمک بیشتر به انتخاب شما بهترین مدل لامپ ال ای دی را معرفی نمودیم. امیدواریم با مطالعه این مطالب تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را درباره انواع لامپ ال ای دی کسب کرده باشید و متناسب با نیازمندی های محیط، بهترین انتخاب را داشته باشید.
 

تماس با کارشناسان