021 66629009

ارتباط با ما

-->
سیم افشان یکی از انواع گوناگون سیم های برق موجود در بازار بوده که متشکل از یک بخش هادی و یک بخش عایق است.
09 اردیبهشت

تعداد و ضخامت رشته های سیم افشان چقدر است؟


سیم افشان یکی از انواع گوناگون سیم های برق موجود در بازار بوده که متشکل از یک بخش هادی و یک بخش عایق است. رشته های سیم افشان دارای توانایی بالایی در تاب خوردن بوده و نوع و شکل هادی به کار رفته در این سیم سبب شده تا تمایزی میان آن و سایر سیم ها به وجود آید. در این مطلب از امیرلایت همراه ما باشید تا تعداد رشته های سیم افشان و ضخامت آن ها را بررسی کنیم.

چرا سیم افشان قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد؟

چرا سیم افشان قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد؟

در ابتدای مقاله تعداد رشته های سیم افشان و ضخامت آن ها به بررسی انعطاف پذیری این سیم ها پرداخته و به این سوال پاسخ می دهیم که چرا سیم افشان دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی است؟ یکی از برجسته ترین ویژگی های سیم های افشان انعطاف پذیری بالای آن هاست به گونه ای که منعطف ترین سیم موجود در بازار بوده و در کارهایی که به فرم دهی سیم نیاز باشد از آن ها استفاده می شود. جنس رشته سیم های افشان از مس بوده، بسیار نازک هستند و توانایی تاب خوردن بالایی دارند که همین موارد سبب شده تا به نسبت سایر سیم ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند.

سیم افشان با توجه به تعداد رشته های بالا در چه صنایعی کاربرد دارد؟

ویژگی های منحصر به فردی که در سیم افشان وجود دارد، سبب کاربرد آن در صنایع گوناگون و مختلف، پروژه های ساختمانی و همینطور تجهیزات گوناگون الکترونیکی و الکتریکی شده است. با توجه به تعداد رشته های سیم افشان می توان گفت هر کدام از آن ها دارای کاربرد خاص خود در صنایع مختلف هستند که با توجه به آن می توانند تولید شوند.

از کاربرد های انواع این سیم ها می توان به استفاده از آن ها در صنعت ساختمان سازی و سیم کشی تاسیسات، صنعت موسیقی و ساخت ابزار آلات صوتی و تصویری، تجهیزات برقی و همینطور جهت محافظت از سیستم های روشنایی در محیط خشک و ... اشاره داشت. استفاده از سیم افشان در ماشین آلات، داکت های زیر زمینی و تابلو های فرمان از دیگر کاربرد های این سیم است.

قسمت هادی سیم افشان چه ویژگی هایی دارد؟

قسمت هادی سیم افشان چه ویژگی هایی دارد؟

هادی سیم افشان در واقع بخش رسانای آن سیم است که این بخش وظیفه عبور جریان الکتریکی از خود را دارد. این بخش در واقع متشکل از چند رشته در هم تابیده با انعطاف پذیری بالاییست و لازم به ذکر است که تعداد رشته های سیم افشان نیز یک تعداد معین است. از دیگر ویژگی های هادی سیم افشان می توان به جنس رشته های آن اشاره کرد که از مس یا آلومینیوم بوده و هادی مسی عملکرد بهتری دارد.

از آن جایی که سیم های افشان با هادی مسی به نسبت سیم های افشان با هادی آلومینیومی عملکرد بهتری دارند، در نتیجه سیم های افشان مسی در بازار متداول تر هستند. چرا که آلومینیوم هنگامی که در معرض هوا قرار بگیرد، با اکسیژن واکنش داده و در نهایت منجر به کاهش طول عمر مفید سیم افشان می شود. بخش عایق سیم افشان نیز معمولا از جنس PVC و یا یک روکش نارسانای دیگر است.

اما در نهایت اگر بخواهیم در این بخش از مقاله تعداد رشته های سیم افشان و ضخامت آن ها ویژگی های قسمت هادی سیم افشان را بیان کنیم می توان گفت انعطاف پذیری در کنار دوام بالا از مهم ترین ویژگی های آن به حساب می آید. در واقع همین ویژگی سبب شده تا از آن در فضا هایی که سیم ها دارای تحرک بالایی هستند استفاده شود.

تعداد و ضخامت رشته های سیم افشان چقدر است؟

تعداد و ضخامت رشته های سیم افشان چقدر است؟

اما موضوع اصلی این مقاله در رابطه با تعداد رشته های سیم افشان و ضخامت آن هاست. تعداد رشته های سیم افشان باید به اندازه ای باشد که مقاومت استاندارد در یک سیم با ولتاژ و قطر مشخص رعایت شود، چرا که این تعداد در قطر سیم، مقاومت، میزان جریان عبوری و ... موثر است. تعداد رشته های هادی در این سیم ها در یک سطح مقطع، بر اساس بیشترین مقاومت هادی در دمای معین مشخص می شود.

بر اساس استاندارد ملی ایران ISIRI با شماره 3048 که جهت تعیین میزان مقاومت هادی به کار می روند، سطح مقطع هادی در واقع نشان دهنده اندازه خاص و مشخصی از هادی سیم است. هر چند این اندازه سطح مقطع طبق تعداد رشته های سیم افشان مشخص شده و بر اساس یک اندازه گیری مستقیم نیست اما تعداد این رشته ها نیز تا جاییست که بیشترین مقاومت استاندارد توسط هادی ارائه شود.

این رشته ها در نهایت با در هم تابیده شدن، هادی سیم افشان را ساخته تا سطح مقطع مورد نظر و استاندارد به دست آید. هادی هایی با سطح مقطع بزرگ تر متشکل از چند دسته رشته هستند که هر یک از آن ها به صورت جداگانه در هم تنیده شده اند. توجه داشته باشید که مقاومت و انعطاف پذیری هادی سیم های افشان در مقابل عوامل مکانیکی، به جنس، ترتیب تاب دیدگی و قطر رشته ها بستگی دارد.

سخن پایانی

سیم های افشان دارای ویژگی های مهم و منحصر به فردی هستند که همین ویژگی ها سبب استفاده گسترده آن ها شده است. از مهم ترین این ویژگی ها می توان به انعطاف پذیری بالای آن ها اشاره کرد که تعداد رشته های سیم افشان یکی از دلایل آن محسوب می شود. به دلیل همین ویژگی این سیم در مکان های پر پیچ و خم که به انعطاف و پیچش بیشتری نیاز است، بسیار کاربرد دارد.
 

برچسب ها

تماس با کارشناسان