021 66629009

ارتباط با ما

-->
سیم ها و کابل ها از اجزای اصلی برق کشی ساختمان های مختلف هستند. این محصولات در ساختمان های مسکونی، صنعتی و‌... کاربرد دارند
07 اردیبهشت

سیم و کابل چه تفاوت هایی دارند؟

بررسی تفاوت سیم و کابل و آشنایی با مشخصات خاص هر محصول بسیار مهم و قابل توجه است. با توجه به اهمیت این موضوع، هر کدام از این ابزارها توسط پارامترهایی معین مقایسه می شوند تا امکان تجربه خریدی هوشمندانه و مقرون به صرفه را فراهم آورند. در این مطلب از امیرلایت همراه ما باشید تا تفاوت های سیم و کابل را در ویژگی های مختلف بررسی کنیم. 

تفاوت بین سیم و کابل بر اساس مقاومت آن ها چیست؟

تفاوت بین سیم و کابل بر اساس مقاومت آن ها چیست؟

تفاوت سیم و کابل به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. یکی از این تفاوت ها مربوط به مقاومت این دو ابزار است. کابل ها به دلیل داشتن روکش مقاومت بالایی داشته و در شرایط مختلف قابل استفاده هستند. از طرفی با داشتن جنس آلومینیوم و به دلیل دارا بودن یک هسته فولادی برای انتقال برق با فشارهای قوی مورد استفاده قرار می گیرند. در مقابل سیم ها به دلیل داشتن مقاومت کمتر، تک رشته ای بودن و داشتن پوششی نازک، در مصارف خانگی و سیم کشی ها به کار گرفته می شوند.

تفاوت بین سیم و کابل بر اساس کاربرد آن ها چیست؟

سیم ها و کابل ها از اجزای اصلی برق کشی ساختمان های مختلف هستند. این محصولات در ساختمان های مسکونی، صنعتی و‌... کاربرد دارند و به طور معمول از هادی با جنس مس تشکیل شده اند. از طرفی با داشتن عایق، امکان استفاده ایمن را فراهم کرده و از بروز خطراتی مثل آتش سوزی جلوگیری می کنند. سیم ها به صورت تک رشته ای طراحی شده و برای عبور برق با ولتاژ های پایین مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو کاربردهای خانگی داشته و در منازل و ساختمان های مسکونی به کار گرفته می شوند. در مقابل کابل ها به صورت تک رشته ای و چند رشته ای طراحی شده و در مصارف صنعتی کاربرد دارند. 

به طور کلی بسته شدن صحیح سیم و کابل در فضاهای باز و بسته اهمیت بالایی داشته و به تفاوت سیم و کابل ارتباطی ندارد. از این رو به کارگیری سیم و کابل در فضاهای مختلفی صورت می گیرد و توجه به عبور میزان جریان و محیط استفاده بسیار لازم و ضروری است. بنابراین تنها با انتخاب صحیح این محصولات و آشنایی کامل با تفاوت سیم و کابل است که امکان جلوگیری از وقوع آتش سوزی یا خرابی سیستم فراهم می شود.

تفاوت بین سیم و کابل بر اساس ظرفیت ولتاژ آن ها چیست؟

تفاوت بین سیم و کابل بر اساس ظرفیت ولتاژ آن ها چیست؟

مهمترین تفاوت سیم و کابل مربوط به ظرفیت ولتاژ این محصولات است. به طور کلی سیم و کابل دارای کاربردهای گسترده و گوناگونی در فشارهای ضعیف، متوسط و حتی قوی هستند. معمولا هر سیم دارای هادی یا رسانایی با توانایی عبور جریان برق است و در فشارهای ضعیف به کار می رود‌. همچنین دارای روکش است تا از نشتی برق جلوگیری کرده و محافظت بالایی را ایجاد کند. در مقابل برای فشارهای بالاتر از کابل استفاده می شود که شامل یک یا چند رشته سیم در هم تنیده بوده و مجهز به روکشی شامل آرمور یا شیلد یا حتی اسکرین است.

تفاوت سیم و کابل بر اساس ضخامت و میزان جریان عبوری هر یک چیست؟

تفاوت سیم و کابل بر اساس ضخامت و میزان جریان عبوری هر یک چیست؟

به طور کلی کابل های متشکل از یک یا چند رشته دارای روکش های متفاوتی بوده و در مراکز مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها با توجه به کاربردی که دارند در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. به عنوان مثال کابل های هوایی، زمینی و ساختمانی کاربردهای متفاوتی با یکدیگر دارند. کابل های هوایی در انتقال برق به وسیله تیرهای برق با پایه فولادی کاربرد دارند و کابل های زمینی برای انتقال برق از داخل خاک مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های ساختمانی نیز برای انتقال برق با فشار قوی در داخل ساختمان به کار گرفته می شوند. 

از لحاظ ساختمان داخلی نیز کابل ها در دسته های پرتودور، دریایی، غلاف سربی و آلومینیومی قرار دارند. کابل های پرتودور در انتقال برق تا کیلووات کاربرد دارند و کابل های دریایی برای انتقال کیلووات برق در دریا و بستر رودخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. کابل هایی با غلاف سربی نیز در پمپ بنزین ها و مراکز ذخیره نفت به کار گرفته می شوند.‌ 

از طرفی کابل ها با توجه به فشار یا ولتاژ عبوری نیز متفاوت می شوند. کابل های فشار ضعیف، متوسط و فشار قوی از جمله این محصولات هستند. کابل های فشار ضعیف دارای انواع مختلفی بوده و شامل کابل ساختمانی، ضد آتش و ابراز دقیق می باشند. در این میان کابل های فشار قوی و متوسط برای انتقالات برق بین نیروگاه ها و انتقال برق صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

همانطور که گفتیم مهمترین تفاوت سیم و کابل مربوط به ساختار آن ها است. سیم متشکل از یک هادی تک رشته است و بررسی این محصولات به صورت جداگانه، وابسته به قطر و میزان جریان عبوری هر کدام است.

سیم مفتولی 

سیم خشک یا سیم مفتولی قابلیت فرم دهی بالایی داشته و در تابلوهای برق به کار گرفته می شود. 

سیم افشان 

 سیم افشان در مقایسه با سایر محصولات قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد و متشکل از تعداد زیادی سیم مسی نازک به هم تابیده است. بیشترین کاربرد آن نیز مربوط به سیم کشی ساختمان ها است.

سیم نیمه افشان

 سیم نیمه افشان متشکل از تعدادی سیم نازک مسی است و در مقایسه با سیم مفتولی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. همچنین تعداد سیم ها و انعطاف پذیری آن از سیم افشان کمتر است و کاربرد آن مشابه با سیم مفتولی است.

سخن پایانی

در این مقاله تفاوت سیم و کابل را مورد بررسی قرار داده و شما را با اهمیت پارامترهای مختلف برای خرید سیم و کابل آشنا کردیم‌‌. بنابراین با توجه به کاربرد، ضخامت و میزان جریان عبوری، مقاومت و ظرفیت ولتاژی که در نظر دارید، سیم یا کابل را بخرید. در پایان پیشنهاد می کنیم با مراجعه به فروشگاه اینترنتی امیرلایت از خدمات مشاوره تیم ما بهره مند شده و با دریافت پشتیبانی گسترده تجربه خوبی از خرید محصول مورد نیازتان به دست بیاورید.
 

برچسب ها

تماس با کارشناسان