021 66629009

ارتباط با ما

-->
مهمترین تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری مربوط به ساختار و شیوه انتقال اطلاعات است. کابل فیبر نوری انتقال داده ها از طریق نور را امکان پذیر کرده و ساختار شیشه‌ ای دارد.
17 آذر

تفاوت کابل شبکه با فیبرنوری

آگاهی از تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری به انتخاب بهتر شما کمک کرده و محصول متناسب با نیازهایتان را مشخص می‌ کند. در این مقاله قصد داریم کابل شبکه و فیبر نوری را به طور کامل معرفی کرده و با بررسی تفاوت های این دو محصول، اطلاعات شما را در زمینه ویژگی های هرکدام افزایش دهیم.

کابل شبکه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کابل شبکه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کابل شبکه از مجموعه ای سیم تشکیل شده و تبادل اطلاعات در میان کامپیوترها، روترها، سوئیچ ها و... را با کیفیت بالایی به انجام می‌ رساند. همچنین بر اساس نوع رسانای به کار رفته، از جنس مس یا شیشه بوده و در اتصال اجزا و مولفه های شبکه موثر است. در واقع کابل شبکه یا Lan امکان انتقال داده ها از طریق شبکه ای از کابل ها را فراهم کرده و در مصارف خانگی و صنعتی بسیار پرکاربرد است. این کابل، اطلاعات را با کیفیت بالایی منتقل کرده و امکان جریان صحیح و بدون نقص داده ها را فراهم می‌ کند. همچنین نقش رابط بین دستگاه ها را در بستر شبکه بر عهده داشته و برای اتصال و انتقال اطلاعات کاربردهای فراوانی دارد. کابل شبکه دارای انواع مختلفی بوده و متناسب با ساختار و توپولوژی معماری سیستم طراحی می‌ شود.

ویژگی های کابل شبکه

همانطور که گفتیم کابل شبکه در بستر شبکه محلی (Lan) مورد استفاده قرار گرفته و محیط مناسبی برای انتقال و ارسال اطلاعات است. در این میان، عواملی همچون توپولوژی شبکه، پروتکل و اندازه شبکه در انتخاب نوع کابل نقش داشته و سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند را تحت تاثیر قرار می دهند. در واقع کابل شبکه از انواع گوناگونی برخوردار بوده و آگاهی از ویژگی های هر کدام، زمینه طراحی و پیاده سازی یک شبکه موفق را فراهم می‌ کند.

رنگ بندی کابل شبکه

اطلاع از رنگ بندی کابل شبکه، به راه اندازی یا بازسازی یک مجموعه کمک کرده و برای افرادی مفید است که در زمینه های پسیو و کابل کشی فعالیت دارند. در واقع کابل شبکه شامل ۸ سیم با رنگ های سبز، آبی، نارنجی و قهوه ای است. هر کدام از رنگ های اصلی کابل شبکه وظیفه خاصی را بر عهده دارند. برای مثال رنگ سبز به ارسال سیگنال مثبت پرداخته و رنگ آبی در انتقال صدا موثر است. همچنین رنگ نارنجی در دریافت داده ها و اطلاعات نقش داشته و رنگ قهوه ای به عنوان کمکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین هر کدام از رنگ های فرعی کابل شبکه دارای کاربردی خاص بوده و شامل رنگ های سفید سبز، سفید آبی، سفید نارنجی و سفید قهوه ای می باشند. رنگ سفید سبز برای ارسال سیگنال منفی و رنگ سفید نارنجی برای دریافت داده ها استفاده می‌ شود. همچنین رنگ سفید آبی در انتقال صدا نقش داشته و رنگ سفید قهوه ای به عنوان لینک کمکی به کار گرفته می‌ شود.

کابل فیبر نوری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کابل فیبر نوری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

به رشته ای باریک و بلند که از ماده شفافی مثل شیشه یا پلاستیک ساخته شده است، کابل فیبر نوری گفته می‌ شود. فیبر نوری، نور وارد شده را از سمت دیگر خارج کرده و در مقایسه با سایر کابل ها از پهنای باند بیشتری برخوردار است. همچنین امکان انتقال داده ها با پهنای باند ۱۰ گیگابایت را فراهم کرده و در مخابرات، حسگرها، پزشکی، روشنایی و... کاربرد وسیعی دارد. فیبر نوری در مخابرات، امکان انتقال اطلاعات از طریق نور لیزر را فراهم کرده و در حسگرها برای اندازه گیری جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت و... استفاده می‌ شود. همچنین در صنایع جنگ افزاری کاربرد وسیعی داشته و در پزشکی به تشخیص بیماری ها کمک می‌ کند.

ویژگی های فیبر نوری

ویژگی های فیبر نوری

فیبر نوری یکی از محیط های انتقال داده با سرعت بالا بوده و برای ارسال امواج نوری در مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در شبکه های تلفن شهری، بین شهری، شبکه های رایانه ای و اینترنت کاربرد داشته و در مقایسه با سیم های مسی از مزایای گوناگونی برخوردار است. برای مثال قیمت پایین تری داشته و قطر آن کمتر است. همچنین از پهنای باند بالایی برخوردار بوده و مصرف برق پایینی دارد. از فیبر نوری می توان برای انتقال اطلاعات دیجیتالی استفاده کرده و از مزایای امواج نوری بهره مند شد.

تفاوت های کابل شبکه و فیبر نوری

تفاوت های کابل شبکه و فیبر نوری

مهمترین تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری مربوط به ساختار و شیوه انتقال اطلاعات است. کابل فیبر نوری انتقال داده ها از طریق نور را امکان پذیر کرده و ساختار شیشه‌ ای دارد. در مقابل کابل شبکه، انتقال داده را از طریق جریان الکتریکی به انجام رسانده و از ساختار متفاوتی برخوردار است. در ادامه با بررسی تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری، اطلاعات شما را تکمیل کرده و راهنمای کاملی مرتبط با خرید این محصولات ارائه می دهیم.

تفاوت در سرعت

کابل فیبر نوری از سرعت بالاتری برخوردار بوده و امکان انتقال ۱۰۰ ترابایت داده در ثانیه را فراهم کرده است. البته برخی از کابل های شبکه نیز به لحاظ سرعت، مشابه برخی از کابل های فیبر نوری عمل کرده و انتقال ۱۰ گیگابایت داده را در یک ثانیه امکان پذیر کرده اند. به هر صورت برای مسافت های طولانی، استفاده از فیبر نوری ارجحیت داشته و این موضوع مهمترین تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری است.

تفاوت در آسیب پذیری

به عنوان اصلی ترین تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری، می توان به تفاوت در آسیب پذیری اشاره کرد. این موضوع مربوط به تداخل الکتریکی بوده و در اثرگذاری ناشی از اغتشاشات منبع خارجی بر مدار نقش مهمی دارد. کابل فیبر نوری از آسیب پذیری کمتری برخوردار بوده و مقاومت بالایی در برابر نویزهای ایجاد شده دارد. همچنین برای مکان هایی با برق فشار قوی مناسب بوده و نسبت به حملات صاعقه ای از آسیب پذیری کمتری برخوردار است. 

تفاوت در قیمت 

از جمله تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری می توان به اختلاف در هزینه اشاره کرد. کابل فیبر نوری مسافت بیشتری را پوشش داده و کابل شبکه از قیمت مناسب تری برخوردار است. در نتیجه انتخاب مقرون به صرفه ای بوده و بهتر است برای شبکه های محدود مورد استفاده قرار بگیرد. در مقابل خرید فیبر نوری به همراه پرداخت هزینه بابت لوازم جانبی بوده و بهتر است برای افزایش عملکرد شبکه در پروژه های تجاری یا صنعتی به کار گرفته شود.

تفاوت در وزن

فیبر نوری از رشته های شیشه ای ریز تشکیل شده و نسبت به کابل شبکه سبک تر است. بنابراین وزن، دیگر تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری بوده و اهمیت زیادی دارد.

تفاوت در امنیت

با توجه به افزایش حملات سایبری، توجه به ضریب امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است. کابل فیبر نوری رهگیری اطلاعات را با دشواری های زیادی مواجه کرده و نسبت به کابل شبکه امنیت بیشتری دارد.

تفاوت در مصرف انرژی 

اختلاف در مصرف انرژی، دیگر تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری بوده و نیازمند دقت و توجه زیادی است. فیبر نوری مصرف انرژی پایین تری داشته و انتخاب مناسب تری نسبت به کابل شبکه است.

تفاوت در پهنای باند

کابل فیبر نوری از پهنای باند بالاتری برخوردار بوده و قابلیت بیشتری در انتقال داده ها دارد. از این دیگر تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری، مربوط به پهنای باند است.

سخن پایانی

در این مقاله کابل شبکه و فیبر نوری را بررسی کرده و شما را با کاربرد و ویژگی های هر کدام آشنا کردیم. در پایان پیشنهاد می‌ کنیم نیاز خود را از خرید این محصولات مشخص کرده و با مراجعه به فروشگاه اینترنتی امیرلایت، کابل مورد نظر خود را جستجو کنید. این فروشگاه تفاوت کابل شبکه با فیبر نوری را بررسی کرده و شما را برای داشتن انتخاب بهتر راهنمایی می کند.

برچسب ها

تماس با کارشناسان