021 66629009

ارتباط با ما

-->
رنگبندی کابل مخابراتی از دو دسته اصلی و فرعی که شامل رنگ های اصلی و فرعی می باشند؛ تشکیل می شود. رنگ های اصلی به ترتیب سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش و رنگ های فرعی به نوبت آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی می باشند
23 آذر

رنگبندی کابل مخابراتی

با توجه به گستردگی ارتباطات تلفنی، کابل های مخابراتی در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های مخابراتی دارای استاندارد رنگ بندی یا Color Code می باشند که در این مقاله سعی داریم شما را با آن ها آشنا کنیم. رنگبندی کابل مخابراتی از جمله مواردی است که نیاز است کارشناسان ویپ با آن آشنایی لازم را داشته باشند. چرا که پروژه های ویپ معمولا شامل اجرای موارد پسیو نیز می باشد. این کابل ها متشکل از تعداد زوج سیم های متفاوتی می باشند. رنگبندی کابل مخابراتی به تفکیک زوج ها، جهت تسهیل در پروسه های عیب یابی و اجرا کمک می کند.

دسته بندی کابل های مخابراتی بر اساس تعداد زوج های داخلی

دسته بندی کابل های مخابراتی بر اساس تعداد زوج های داخلی

کابل های مخابراتی از تعدادی رشته های سیم با رنگ های متفاوت تشکیل شده اند. سیم های این کابل ها به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند. کاربردهای سیم های اصلی و فرعی با یکدیگر متفاوت هستند. به جهت شناخت و تفکیک کاربرد این سیم ها، رنگبندی کابل مخابراتی صورت گرفته است. هر فرد که در زمینه سیم، کابل و کارهای مرتبط با برق فعالیت دارد؛ باید با با رنگبندی کابل مخابراتی آشنایی داشته باشد. در حقیقت این رنگ بندی ها و تفکیک هر کدام بر اسا زوج ها، به پروسه نصب، اجرا و همینطور عیب یابی به کارشناسان کمک می کند.

آشنایی با رنگ های کابل ها

آشنایی با رنگ های کابل ها

رنگبندی کابل مخابراتی از دو دسته اصلی و فرعی که شامل رنگ های اصلی و فرعی می باشند؛ تشکیل می شود. رنگ های اصلی به ترتیب سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش و رنگ های فرعی به نوبت آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی می باشند. تمامی کابل ها از ترکیب این رنگ های اصلی با رنگ های فرعی به دست می آیند. به صورت کلی از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی با هم، بیست و پنج زوج تشکیل می شود.

برای شناسایی هادی های جداگانه در یک کابل جفت پیچ خورده، از کد رنگی 25 جفتی استفاده می شود. رنگ ها به روی عایق های هادی مشخص می شوند که رنگ اصلی از یک گروه 5 رنگی و رنگ فرعی نیز از گروه دوم 5 رنگی انتخاب می شوند.

کابل های مخابراتی در اندازه های گوناگونی تولید می شوند. 1 جفت، 3 هادی، 2، 4، 5، 6، 8، 12، 25، 50، 75، 100 و ... جفت. برای کابل هایی که بیش از 25 جفت دارند، به هر کدام از گروه های 25 تایی، یک گروه اتصال دهنده می گویند. 

گروه های چسبان از همان سیستم کدگذاری رنگی استفاده می کنند که با روبان های مایلار علامت گذاری می شوند. در کابل های با بیش از 600 جفت، با استفاده از یک روبان یا رشته اتصال دهنده mylar، هر یک از بسته های گروه چسباننده 600 جفتی را متناسب با رنگ های نوک کد رنگ، از سفید علامت گذاری شروع می شود.

رنگبندی کابل های مخابراتی اصلی و فرعی

رنگبندی کابل مخابراتی اصلی در 5 رنگ به ترتیب سفید، قرمز،، مشکی، زرد و بنفش بوده و فرعی آن نیز در 5 رنگ به ترتیب آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی رنگ می باشند. همانطور که می دانید، یک زوج سیم از ترکیب دو رشته سیم با یکدیگر، تشکیل می شود. هر کدام از این رنگ های اصلی از رنگبندی کابل مخابراتی می تواند با 5 رنگ فرعی ترکیب شده و به یک زوج سیم تبدیل شود. با این وجود می توان متوجه شد که از ترکیب رنگ های اصلی و فرعی با یکدیگر، می توان 25 زوج سیم را تشکیل داد. 

انوع کاربری کابل مخابراتی

 

کابل های هوایی و کابل های زمینی دو نوع عمده کاربری کابل های مخابراتی می باشند. کابل های هوایی که دارای روکش های مستحکم جهت مقاوم سازی کابل در برابر نور خورشید و بارندگی هستند. این نوع از کابل ها به صورت معمول مشکی رنگ می باشند و به دلیل روکش مقاومی که دارند، شکننده و قابلیت خم شدگی کمی دارند. 

رنگ بندی کابل مخابراتی زمینی شامل رنگ طوسی بوده و نسبت به کابل های هوایی، از انعطاف پذیری بهتری برخوردارند. این کابل ها کاربرد زیادی در محیط داخلی ساختمان دارند و در صورتی که به شکل OUTDOOR استفاده شوند، معمولا درون لوله ها به کار می روند.

تعداد زوج های کابل مخابراتی

کابل های مخابراتی با تعداد زوج های متفاوتی تولید و تهیه می شوند. تک زوج که با عنوان، سیم رانژه نیز معروف است بیشتر برای برقراری ارتباط بین پورت های سیم تلفن ترمینال های کروز کاربرد دارد. سیم تلفن های دو زوج، اغلب برای برقراری ارتباط بین گوشی های تلفن با پریز تلفن استفاده می شوند. 

تقسیم بندی کابل های مخابراتی بر اساس تعداد زوج به صورت دو زوج، چهار زوج، شش زوج، ده زوج، پانزده زوج، بیست زوج، بیست و پنج زوج، سی و دو زوج، پنجاه زوج، صد زوج و دویست زوج می باشد. برای ظرفیت های بیشتر معمولا از فیبر نوری استفاده می شود که فیبر نوری به دستگاه PNU در مقصد متصل شده و از این دستگاه خروجی های زوج سیم آنالوگ توزیع می شوند.

سخن پایانی

کابل های مخابراتی امروزه کاربرد های متفاوت و فراوانی دارند. در واقع کابل های تلفن که در گروه کابل های مخابراتی قرار دارند؛ یکی از پرکاربردترین آن ها به حساب می آیند. این کابل ها متشکل از رشته سیم های نازک، با رنگ بندی مختلف می باشند. رشته های سیم هنگامی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند؛ توسط یک پوشش عایق می شوند که در نهایت به یک کابل تبدیل می شود. در این مطلب به طور کامل درباره رنگبندی کابل مخابراتی توضیح دادیم. 
 

برچسب ها

تماس با کارشناسان