021 66629009

ارتباط با ما

-->
سیم مفتولی چیست
22 آبان

سیم مفتولی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

امروزه یکی از پرکاربرد ترین ابزاری که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد؛ سیم مفتولی است. از سیم های مفتولی در ساخت مواد و محصولات دیگر به طور مستقیم و غیر مستقیم استفاده می شود. از نظر ظاهری سیم مفتولی روکشدار بسیار نرم و انعطاف پذیر است و به دلیل مقاومت بالای آن، باعث شده که یک انتخاب ویژه در صنعت باشد. انواع مختلف سیم های مفتولی شامل سیم مفتولی گالوانیزه، سیم های مفتولی پی وی سی، مفتول سیاه، سیم مفتولی سفید و ... هستند. در این مقاله خواهیم فهمید که سیم مفتولی چیست و چه کاربردی در صنعت دارد.

سیم مفتولی

سیم مفتولی

از مهم ترین محصولات مفتولی در بازار، سیم های مفتولی هستند که نام دیگر آن ها سیم نصب ثابت و سیم خشک است. به طور کلی سیم های مفتولی، تک رشته ای و هادی هستند که جنس های مختلفی دارند. بیش ترین نوع از سیم های مفتولی که در بازار وجود دارند؛ از جنس مس هستند. سیم مفتولی مقاومت بسیار بالایی دارد و در عین حال بسیار نرم و انعطاف پذیر است. قیمت سیم مفتولی مسی  بیش تر از دیگر سیم های مفتولی هستند.
علاوه بر سیم های مفتولی از جنس مس، نوع دیگری از سیم مفتولی از جنس استیل وجود دارد که به دلیل انعطاف پذیری بالا، هادی بودن و عدم خاصیت آهنربایی، طرفداران زیادی دارد. همچنین سیم های استیل خاصیت شیمیایی خود را از دست نمی دهند. ولی ممکن است که خاصیت فیزیکی خود را نسبت به دیگر جنس ها تغییر دهند. بنابراین افرادی که می خواهند کیفیت محصولاتشان حفظ شود؛ از سیم های مفتولی از جنس مسی استفاده می کنند.

انواع سیم مفتولی

حال که فهمیدیم سیم مفتولی چیست بهتر است که با انواع این سیم های پرکاربرد آشنا شویم. به طور کلی انواع سیم های مفتولی به شرح زیر هستند:

  • سیم مفتولی گالوانیزه

در این نوع سیم های مفتولی، لایه‌ ای از فلز به دور مفتول پیچیده می‌ شود. دلیل استفاده از فلز در اطراف سیم این است که مقاومت آن در برابر رطوبت، زنگ زدن و پوسیدگی در مناطق و شهر های مرطوب و پر باران افزایش ‌یابد. سیم مفتولی گالوانیزه در بازار در دو نوع سرد وگرم وجود دارد. مفتول گالوانیزه نوع گرم، ضخیم و کاملا یکپارچه و براق است و به‌ طورکلی مقاومت و کیفیت بالاتری نسبت به مفتول گالوانیزه نوع سرد دارد. از این نوع سیم مفتولی در صنعت کشاورزی، مرغداری، ساخت تور های صنعتی در کارخانه ‌های مختلف و ... استفاده می ‌شود.

  • سیم مفتولی سیاه

سیم مفتولی سیاه

طریقه ساخت این سیم های مفتولی بدین صورت است که میلگرد ها طی واکنش های شیمیایی حرارت زیادی را تحمل می‌کنند و طی حرارت بالا و با کشش بسیار، سیم مفتولی سیاه تشکیل می شود. از مهم‌ترین مزیت این سیم ‌ها، انعطاف‌پذیری و کشش بالای آن است. از مفتول سیاه در صنایعی همانند عایق‌بندی، آرماتوربندی، کشاورزی و... استفاده می ‌شود. از معایب این سیم ها نیز می توان به خوردگی و زنگ‌زدگی بالای آن اشاره کرد. زیرا هیچ پوششی ندارد و به شدت در معرض خوردگی قرار می‌ گیرد. آثار زنگ ‌زدگی روی سیم های مفتولی سیاه به‌ صورت لکه‌ های قرمز رنگی قابل‌ مشاهده است.

  • سیم مفتولی پی وی سی

سیم مفتولی پی وی سی

این نوع سیم های مفتولی همانند مفتول سیاه هستند که طی فرایندهایی مفتول سیاه را با مواد پی‌ وی‌ سی، عایق ‌بندی و پوشش می‌دهند. در واقع سیم های مفتولی پی وی سی نوعی سیم مفتولی سیاه با عایق هستند. این فرایند توسط دستگاه روکش مفتول انجام می‌گردد. مزیت این مفتول نسبت به سیم مفتولی سیاه مقاومت بسیار بالای آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است و همچنین شکل‌پذیری بالایی دارد.

  • سیم مفتولی سفید

از دیگر سیم های مفتولی می توان به سیم های مفتولی سفید اشاره کرد که به عنوان مادر صنایع در نظر گرفته می شود. جنس سیم های مفتولی سفید از فولاد بوده و روش تولید آن نیز به صورت گالوانیزاسیون سرد و گرم است. این نوع سیم مفتولی در مقایسه با دیگر سیم ها، دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی شود که علت آن را می توان به فولاد درون سیم ها ربط داد. کاربرد سیم های مفتولی سفید بسیار بیش تر از سیم های مفتولی سیاه است و در واقع با تغییر مفتول های سیاه، نوع سفید آن حاصل می شود. این سیم ها به علت کربن بالا مقاومت بسیار زیادی نیز دارند.

مزایا و معایب سیم مفتولی

از مهم ترین مزایای سیم های مفتولی می توان به حالت پذیری و فرم پذیری آن اشاره کرد. در مقابل یکی از معایبی که اینگونه سیم ها دارند؛ اثر پوسته ای آن است.در سیم های مفتولی الکترون ها در هنگام جا به جایی در سطح خارجی رساناها حرکت می کنند که سیم های تک رشته ای پس از مدت زمانی دچار ضعف و شکنندگی می شوند. سیم های افشان به دلیل دارا بودن لوله های خرطومی، سیم کشی بهتری نسبت به سیم های مفتولی دارند.
 از دیگر مزایای سیم های مفتولی که در فروشگاه امیر لایت وجود دارد؛ مقرون به صرفه بودن آن است که نسبت به دیگر سیم ها، قیمت سیم های مفتولی پایین تر است. سیم های مفتولی ایراد و قطعی کم تری دارند و در حین کار کم تر دچار مشکل خواهید شد. اگر می خواهید که از سیم های مفتولی بر روی تابلو ها استفاده کنید؛ نصب آن بسیار راحت تر از بقیه سیم ها می باشد و به دلیل تک رشته ای بودن آن، احتمال اتصالی و خرابی در مدار کاهش پیدا می کند. در ادامه به طور خلاصه می فهمیم که مزایای سیم مفتولی چیست؟

  • مقاومت الکتریکی پایین
  • هدایت الکتریکی بالا نسبت به دیگر سیم ها
  • طول عمر زیاد سیم های مفتولی
  • استحکام و مقاومت بالای سیم های مفتولی در برابر تنش های مکانیکی

از سیم مفتولی برای چه استفاده می کنند؟

کاربرد سیم های مفتولی در صنایع مختلف است. به عنوان مثال از کاربرد های این سیم ها می توان به صنایع ساختمان سازی یا در ساخت توری های مختلف اشاره کرد. در صنایعی که از سیم مفتول برای بستن قالب در ساختمان سازی استفاده می شود؛ نیاز نیست سیم های مفتول از نوع گالوانیزه انتخاب شوند یا برای تولید مش ها و توری های پرسی، حتما باید سیم های ضخیم و بسیار محکم مورد استفاده قرار بگیرند. به طور کلی کاربرد سیم مفتولی به شرح زیر است:

  1. تولید سیم های جوش در کارگاه ها
  2. ساخت چارچوب یا اسکلت بندی در ساختمان
  3. ساختن قفس
  4. تولید توری های مختلف همچون توری حصاری، توری پرسی، توری مرغی و ...
  5. تولید سیم های خاردار برای منازل یا در صنایع کشاورزی
  6. برای بخش های آرماتور بندی یا بستن قالب در صنایع ساختمان سازی
  7. تقویت سازه های بتنی در ساختمان ها

کاربرد سیم مفتولی بر حسب سایز آن ها

کاربرد سیم مفتولی بر حسب سایز آن ها

 

سیم های مفتولی با ضخامت مختلف تولید و به بازار عرضه می گردند. در ادامه متوجه می شوید که انواع سایز های مختلف و کاربرد سیم مفتولی چیست؟

  1. سیم مفتولی 1.5 میلی متری: از مهم ترین و پرکاربرد ترین سیم های مفتولی در صنایع، ضخامت 1.5 میلی متری است که بیش ترین استفاده از این سیم ها در ساختمان سازی و آرماتوربندی می باشد.
  2. سیم مفتولی 2.2 تا 4 میلی متری: از این سیم های مفتولی برای ساخت توری حصاری استفاده می شود. هرچه قطر و ضخامت این سیم ها بیش تر باشد؛ توری های حصاری با مقاومت بالا تری تولید می شوند. اینگونه سیم های مفتولی عمر بسیار بالایی دارند.
  3. سیم مفتولی 0.7 میلی متری: از این سیم های مفتولی برای ساخت انواع توری های مرغی، در صنایع ساختمانی و گچ کاری نیز استفاده می شود. بیش ترین استفاده از این سیم ها در صنایع ساختمانی و عایق کردن سقف است.
  4. سیم مفتولی 3 میلی متری: یکی دیگر از سیم های مفتولی که در ساختمان کاربرد زیادی دارد؛ سیم های 3 میلی متری هستند که برای قالب بندی ساختمان ها و همچنین ایجاد حصار امنیتی در اطراف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.
  5. سیم مفتولی 2 تا 6 میلی متری: برای ساخت توری های پرسی نیاز است که از سیم های ضخیم تری همچون سیم های 6 میلی متری استفاده شود. این نوع توری ها برای بافتن سیم های فلزی استفاده می شوند.
  6. سیم مفتولی 5 میلی متری: سیم های مفتولی 5 میلی متری از نوع مفتول های گالوانیزه هستند که بیش ترین کاربرد آن ها در صنایع ساختمان سازی است.

سخن پایانی

در این مقاله فهمیدیم که سیم مفتولی چیست و چه کاربردهایی دارد. سیم مفتولی‌ دارای کاربرد های زیادی در صنایع مختلف هستند و در بسیاری از صنایع جزء جدایی ناپذیر آن صنعت، محسوب می‌ شوند. همچنین فهمیدیم که سیم های مفتولی در صنایع ساختمان سازی،ساخت توری های مختلف و ... کاربرد داشته و در انواع سیم های گالوانیزه،سیم مفتولی سیاه،سیم های سفید و پی وی سی  و ... در بازار وجود دارد. برای خرید یک سیم مفتولی با کیفیت می توانید به فروشگاه امیرلایت مراجعه نمایید.

برچسب ها

تماس با کارشناسان