021 66629009

ارتباط با ما

-->
کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری
06 آذر

مقایسه کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری

آشنایی با کابل های مختلف و بررسی کاربرد هر کدام، نقش مهمی در خرید بهترین محصول داشته و به انتخاب بهتر شما کمک زیادی می کند. در این مقاله قصد داریم ضمن مقایسه کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری شما را با این محصولات آشنا کرده و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می‌ کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و علاوه بر مقایسه کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری، با کاربرد و ویژگی های مختلف این محصولات آشنا شوید.

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

 

به مجموعه ای از رشته سیم های نازک، کابل شبکه گفته می‌ شود. این کابل علاوه بر جریان داده ها، اطلاعات مورد نظر را از دستگاهی به دستگاه دیگر  انتقال داده و غالبا از جنس مس است. بنابراین امکان اتصال کامپیوترها، روترها، سرورها، سوئیچ ها و استوریج های مختلف را فراهم کرده و داده های مورد نظر را در بستر شبکه منتقل می‌ کند. کابل شبکه دارای انواع گوناگونی بوده و کاربرد گسترده ای در شبکه اینترنت دارد.

مزایا و معایب کابل شبکه

یکی از مهمترین بخش های مقایسه کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری مربوط به بررسی مزایا و معایب هر محصول است. کابل شبکه از هزینه کمتری برخوردار بوده و نصب و راه اندازی آن، ساده و راحتی است. این نوع کابل از مدل های متنوعی تشکیل شده و به دلیل پوشش دهی مصارف خانگی تا دیتا سنتر، کاربردهای گوناگونی دارد. همچنین امکان اتصال به تمام لوازم را داشته و از قدرت سازگاری بالایی برخوردار است. در مقابل از جذب نویز بیشتری برخوردار بوده و به لحاظ مصرف انرژی، انتخاب بهینه ای محسوب نمی شود. این نوع کابل، کیفیت پایینی در انتقال داشته و در مقایسه کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری، انتخابی سرآمد محسوب نمی شود.

ویژگی های کابل شبکه

کابل شبکه یا کابل LAN در شبکه های محلی کاربرد داشته و متشکل از یک جفت سیم به هم پیچیده با عایق پلاستیکی است. این ویژگی به جلوگیری از تداخل سیگنال ها و ایجاد نویز کمک کرده و می تواند امکان انتقال داده ها و اطلاعات دستگاه های مختلف را فراهم کند. بنابراین برای مصارف خانگی و اداری مناسب بوده و می تواند در میان چند کامپیوتر، به ایجاد شبکه های محلی بپردازد.

کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل کواکسیال چیست و چه کاربردی دارد؟

برای آشنایی کامل با شیوه مقایسه کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری، به معرفی کابل کواکسیال پرداخته و اطلاعات شما را در زمینه خرید این محصول افزایش می‌ دهیم. به طور کلی کابل کواکسیال از امکان حمل سیگنال های آنالوگ با طیف گسترده ای از فرکانس ها برخوردار بوده و در آنتن تلویزیون های رنگی، شبکه های کامپیوتری، شبکه Lan، دوربین های مداربسته، دستگاه های کنترل از راه دور و... مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کابل، زمینه ارتباط شبکه های کامپیوتر و دیوایس های میانی را فراهم کرده و برای انتقال اطلاعات و سیگنال در فرکانس بالا کاربرد دارد. همچنین از یک سیم مغز مفتولی و یک سیم لایه مسی تشکیل شده و در اتصالات شبکه های کامپیوتری، صدای دیجیتالی، توزیع سیگنال های تلویزیون کابلی و... مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب کابل کواکسیال

کابل کواکسیال از پهنای باند وسیعی برخوردار بوده و برای سرویس های مخابراتی و انتقال مناسب تصویر انتخاب بسیار خوبی است. همچنین شامل پهنای باند حداکثری ۳۰۰ مگاهرتز بوده و ظرفیت بالایی در انتقال داده ها دارد. این کابل دوام و پایداری مطلوبی داشته و مخارج نگهداری آن پایین است. در مقابل نصب و راه اندازی پیچیده تری داشته و در فواصل زیاد دچار افت سیگنال می شود. همچنین برای انشعابات از عناصر خاصی بهره گرفته و نصب آن با صرف هزینه زیادی همراه است.

ویژگی های کابل کواکسیال

کابل کواکسیال دارای ساختاری چند لایه بوده و از جنس مس ساخته می شود. همچنین در برابر شرایط نامساعد محیطی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای انتقال سیگنال های آنالوگ و دیجیتال انتخاب بسیار مناسبی است. این نوع کابل در فواصل طولانی عملکرد مطلوبی داشته و به عنوان سیم آنتن تلویزیون از کاربرد وسیعی برخوردار است.
کابل فیبرنوری چیست و چه کاربردی دارد؟
به رشته باریک و بلندی که متشکل از ماده شفافی مثل شیشه یا پلاستیک است، فیبرنوری گفته می‌ شود. پس از مقایسه کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری می توان گفت که این محصول پهنای باند بیشتری داشته و امکان انتقال اطلاعات توسط نور لیزر را فراهم می کند. همچنین در مخابرات کاربرد وسیعی داشته و می تواند در حسگرها، علوم پزشکی، صنایع روشنایی و... مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایا و معایب کابل فیبرنوری

مزایا و معایب کابل فیبرنوری

فیبرنوری از پهنای باند بالایی برخوردار بوده و امکان انتقال سیگنال ها به فواصل طولانی را فراهم کرده است. همچنین در برابر تداخل الکترومغناطیسی مقاومت بالایی داشته و ریسک امنیتی آن کمتر است. از دیگر مزایای این کابل می توان به اندازه کوچک، وزن سبک و افزایش پهنای باند ساده اشاره کرد. در مقابل این مزایا، فیبرنوری از توان کمتری برخوردار بوده و علاوه بر پراکندگی و تضعیف سیگنال، آسیب پذیر و شکننده است.

ویژگی های کابل فیبرنوری

فیبرنوری بر مبنای انتقال اطلاعات توسط نور طراحی شده و با استفاده از رشته های شیشه ای بسیار کوچک ساخته می‌ شود. همچنین شامل سرعت و پهنای باند بالایی بوده و امکان انتقال سریع‌ تر داده ها و اطلاعات را فراهم می کند. این کابل از کاربرد گسترده ای برخوردار بوده و در مقایسه کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری، ساختار کاملا متفاوتی دارد.

مقایسه کابل کواکسیال، شبکه و فیبرنوری

فیبرنوری نسبت به کابل کواکسیال و کابل شبکه، از سرعت و فرکانس بالاتری برخوردار بوده و پهنای باند بیشتری دارد. این کابل نسبت به سایر کابل ها وزن سبک تری داشته و قیمت بالاتری دارد. همچنین هزینه نصب بیشتری داشته و ظرفیت زیادی در انتقال دیتا دارد. کابل کواکسیال نیز نسبت به فیبرنوری از امنیت کمتری برخوردار بوده و وزن سنگین تری دارد. همچنین در مقایسه با کابل شبکه، نصب مشکل تری داشته و از قیمت بالاتری برخوردار است. سرعت انتقال اطلاعات این کابل از فیبرنوری کمتر و از کابل شبکه بیشتر است. در مقابل، کابل شبکه قیمت پایین تری داشته و نصب و پیاده سازی آن راحت است. همچنین در رد نویز ضعیف بوده و سرعت پایینی در انتقال اطلاعات دارد. این کابل نسبت به کابل فیبرنوری دارای وزن بیشتری بوده و قطر بالاتری دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به مقایسه کابل شبکه، کابل کواکسیال و فیبرنوری پرداخته و اطلاعات شما را در زمینه مزایا، معایب، ویژگی ها و کاربرد هر محصول افزایش دادیم. در پایان پیشنهاد می‌ کنیم با مراجعه به فروشگاه اینترنتی امیرلایت، کابل های مختلف را بررسی کرده و پس از بررسی بودجه و نیاز خود، نسبت به خرید بهترین محصول اقدام کنید. امیرلایت ضمن ارائه بهترین قیمت، اصالت تمام کالاها را تضمین کرده و محصولات خود را با خدمات پس از فروش مناسبی به فروش می رساند.
 

برچسب ها

تماس با کارشناسان