021 66629009

ارتباط با ما

-->
کابلی است که می تواند در یک بازه زمانی مشخص، حرارت مستقیم و شعله آتش را تحمل کند
08 آذر

کابل اعلام حریق چیست و انواع آن

بسیاری از افرادی که در زمینه کابل کشی فعالیت دارند با چنین پرسشی مواجه هستند که کابل اعلام حریق چیست؟ کابل اعلام حریق در سیستم های اعلام و اطفاء حریق، یکی از اصلی ترین عناصر محسوب می شود. همانطور که می دانید امروزه در مجموعه های مختلف، به کارگیری سیستم های اعلام و اطفای حریق یک امر الزامی محسوب می شود. چرا که با جلوگیری از گسترش آتش می توان تا حد زیادی، از خسارات جانی و مالی جلوگیری کرده و میزان آن ها را کاهش داد. در ادامه به پرسش کابل اعلام حریق چیست و معرفی کاربرد آن و ... می پردازیم.

کابل اعلام حریق چیست؟

کابل اعلام حریق چیست؟

در پاسخ به سوال کابل اعلام حریق چیست باید گفت که کابل اعلام حریق نسوز کابلی می باشد که می تواند در یک بازه زمانی مشخص، حرارت مستقیم و شعله آتش را تحمل کند. متناسب با استانداردهای کابل، میزان حرارت و زمان قابل تحمل آن متفاوت است. این کابل ها با حفظ یکپارچگی مدار در زمان آتش سوزی، به فعالیت خود ادامه می دهند. در تمامی سیستم های روشنایی اضطراری، اعلام و اطفا حریق، آژیرها و ... باید از این سیم و کابل های نسوز استفاده شود. هادی این کابل ها از جنس مس می باشد که توسط سیلیکون عایق شده اند.
جهت جلوگیری از دریافت نویز، برای برخی از این کابل ها یک لایه شیلد در نظر گرفته می شود. جنس روکش بیرونی کابل مورد استفاده در سیستم اعلام حریق، می تواند از LSZH فاقد هالوژن و یا پلیمرهای ترموپلاستیک باشد.

کابل نسوز

کابل نسوز

کابل نسوز به کابل هایی می گویند که بتوانند با تحمل درجه حرارت بسیار بالا، دچار ذوب شدگی نشوند. یکی از مهم ترین موارد مصرف این نوع کابل ها در کارخانه های صنعتی می باشد چرا که به دلیل دمای بالا در این کارخانه ها، با استفاده از کابل نسوز می توان حفاظت بسیار بالایی را برای افراد و تاسیسات ایجاد کرد. کابل های نسوز بر اساس دما، در درجه بندی های متفاوتی موجود می باشند. بدیهی است که هر چه تحمل دمای کابل نسوز بیشتر باشد، قیمت و مرغوبیت آن نیز بیشتر است.

کابل مقاوم در برابر آتش و حرارت

کابل های مقاوم در برابر حرارت و آتش با تنوع بسیار بالایی به بازار ارائه می شوند. از جمله کابل هایی که محبوبیت خوبی میان مصرف کنندگان دارند، می توان به کابل سیلیکونی اشاره کرد. سیلیکون ها که جزو ترکیبات مصنوعی می باشند، در صنعت به اشکال مختلفی کاربرد دارند. خاصیت های فیزیکی و شیمیایی سیلیکون، سبب مقاومت و حفظ کیفیت بالای این محصولات می شود به صورتی که در اکثر کشورها، شاهد استفاده از این نوع کابل ها به طور گسترده ای هستیم. یکی از ویژگی ها و مزیت های بارز این نوع کابل، قیمت مناسب آن می باشد. از این رو می توان در صنایع مختلف به جای کابل و سیم های معمولی، از این نوع کابل استفاده کرد و یک حفاظت بسیار عالی در برابر آتش سوزی های احتمالی به وجود آورد.

ساختار کابل اعلام حریق

ساختار کابل اعلام حریق

در این بخش به بررسی سوال ساختار کابل اعلام حریق چیست می پردازیم، ساختار کابل این کابل ها به صورت زیر می باشد:

  • هادی: رشته هایی از جنس مس و قلع اندود کلاس 5 تابیده شده
  • روکش: سیلیکون رابر
  • حفاظ آلومینیومی: دو لایه پوشش پلی استر در زیر و روی نوار آلومینیومی و سیم تخلیه از جنس هادی مس قلع اندود
  • رنگ: طبق سفارش مشتری

مهمترین ویژگی های کابل نسوز و اعلام حریق

اولین و مهم ترین ویژگی این کابل ها، مقاومت آن ها در برابر حریق می باشد. فعال ماندن سیستم های اعلام و اطفای حریق، از مهم ترین مولفه ها در آتش سوزی است که برای دستیابی به این امر، نباید به هیچ وجه اتصال مدارهای این سیستم به منبع تغذیه قطع شود. دو ویژگی مهم دیگر که این کابل ها را از موارد مشابه خود متمایز می کند، دود و انتشار گاز سمی است. کابل هایی که عبارت LSZH روی آن ها درج شده اند یعنی در هنگام سوخت گاز سمی منتشر نمی کنند و دود بسیار کمی نیز منتشر می کنند.

انواع کابل اعلام حریق

 

کابل های اعلام حریق باید دارای دو تاییدیه باشند، تاییدیه اول باید از سازمان ای پی سی یی و تایید دوم باید از سازمان آتش نشانی دریافت شود. کابل هایی که این تاییدیه ها را دریافت می کنند به دو دسته کابل های ضد حریق شیلد دار و کابل های ضد حریق سیلیکونی تقسیم می شوند.

کابل های شیلد دار

کابل های شیلد دار یک لایه به عنوان محافظ داخلی دارند. این محافظ امکان حفظ اطلاعات داخل کابل و جلوگیری از وارد شدن صدمه به مدار را برای مدت کوتاهی به کابل می دهد. از طرفی در صورت وجود نداشتن این شیلد امکان دارد که کابل ها در مجاورت میدان های مغناطیسی، دچار اختلال، ایجاد نویز و امواج مخرب در مدار شوند.

کابل های سیلیکونی

کابل های سیلیکونی از جمله کابل هایی می باشد که ترکیبات مصنوعی داشته و در اشکال مختلف با تنوع زیادی تولید می شوند. مقاومت این کابل ها بسیار بالا بوده و در دمای منفی 60 تا 250 درجه سانتی گراد مقاوم هستند. از ویژگی های این کابل می توان به میزان انعطاف پذیری و شکل گیری سریع، خاصیت نارسایی، مقاومت بالا در شرایط جوی نامناسب، عدم انتشار ساختن شعله و ... اشاره کرد.

عوامل موثر بر قیمت کابل اعلام حریق

در سال های اخیر قیمت و کیفیت کابل های اعلام حریق به طرز چشمگیری بهبود یافته است. در این قسمت میخواهیم به سوال عوامل موثر بر قیمت کابل اعلام حریق چیست پاسخ دهیم. در ابتدا می توان گفت که برند سازنده هر محصولی در قیمت آن موثر است که این نوع کابل نیز از این قاعده مستثنی نیست. در کنار برند آن، کشور سازنده کابل نیز مهم است. در صورتی که این محصول وارداتی باشد، قطعا به دلیل هزینه وارد کردن آن از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. علاوه بر آن موادی اولیه ساخت کابل اعلام حریق در قیمت آن موثر است که از این مواد اولیه می توان به کلاس هادی یا همان مغزی سیم و کابل، مواد سازنده عایق و روکش و ... اشاره کرد.

از کجا کابل نسوز یا کابل اعلام حریق بخریم؟

در صورتی که قصد خرید کابل دارید، باید به مواردی توجه داشته باشید. تنها قیمت محصول نشان دهنده کیفیت آن نمی باشد چرا که ممکن است برخی از مراکز فروش محصولات بی کیفیت را به قیمت محصولات با کیفیت به فروش برسانند. از این رو بهتر است که جهت خرید کابل نسوز یا کابل اعلام حریق، به فروشگاه ها و مراکز فروش معتبر مانند امیرلایت مراجعه نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به سوال کابل اعلام حریق چیست پاسخ دادیم و به معرفی انواع، کاربرد، ساختار، عوامل موثر بر قیمت آن و ... پرداختیم. هنگامی که از این کابل ها استفاده کنید، در زمان آتش سوزی می توانید از فواید آن  بهره مند شوید. از طرفی خفگی بر اثر استشمام گازهای سمی یکی از آمارهای تکان دهنده مربوط به قربانیان انواع آتش سوزی است. از این رو با استفاده از این نوع کابل ها می توانید این آمار را به صفر برسانید، چرا که از خود گازهای سمی منتشر نمی کنند.
 

برچسب ها

تماس با کارشناسان