021 66629009

ارتباط با ما

-->
به مجموعه سیم هایی از جنس شیشه یا مس ، کابل شبکه گفته می شود
22 آذر

کابل شبکه چیست و کاربرد های آن

کابل شبکه چیست؟ معرفی و کاربرد های آن موضوعی می باشد که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. همان طور که می دانید، با استفاده از روش های مختلفی می توانیم به اینترنت دسترسی داشته باشیم که به صورت کلی به دو دسته اتصال با استفاده از کابل شبکه و اتصال بی سیم تقسیم می شود. به احتمال زیاد این سوال برای شما پیش آمده که کابل شبکه چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ برای پاسخ این سوال ها با ما همراه باشید.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه چیست؟

به مجموعه سیم هایی از جنس شیشه یا مس ، کابل شبکه گفته می شود که به منظور ارتباط و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوتر و اجزا شبکه مانند روترها، سوییچ ها و شبکه های استورج SAN استفاده می شود. پس می توان گفت کابل ها رسانه ای هستند که در آن داده ها جریان داشته و اطلاعات در شبکه از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقال پیدا می کند.
کابل های شبکه در بازار دارای انواع مختلفی هستند و همینطور به کابل های متفاوتی در شبکه های مختلف نیاز است. از رایج ترین کابل های شبکه می توان به Ethernet Crossover، Coaxial، Twisted Pair و Fiber Optic اشاره کرد.

انواع کابل شبکه

کابل شبکه اصلی دارای سه نوع کابل شبکه زوج به هم تابیده، کابل شبکه کواکسیال و کابل شبکه فیبر نوری می باشد. بنابراین در پاسخ به انواع کابل شبکه چیست می توان گفت شامل 3 دسته مختلف است. 

کابل شبکه زوج به هم تابیده یا Twisted Pair

کابل شبکه زوج به هم تابیده یا Twisted Pair

ویژگی های نوع زوج به هم تابیده کابل شبکه چیست؟ کابل زوج به هم تابیده از رایج ترین و اقتصادی ترین نوع کابل شبکه محسوب می شود که متشکل از چهار زوج سیم رنگی به هم تابیده شده است. این نوع کابل دارای چهار رنگ اصلی آبی، قهوه ای، نارنجی و سبز بوده که هر کدام از آن ها با یک سیم سفید رنگ به هم تابیده شده اند. کابل شبکه زوج به هم تابیده دارای دو مدل روکش دار یا Shielded و بدون روکش یا Unshielded می باشند که کابل روکش دار به اختصار STP و کابل بدون روکش به اختصار UTP نامیده می شود.

کابل شبکه کواکسیال یا Coaxial

کابل شبکه کواکسیال یا Coaxial

کابل کواکسیال شامل یک لایه مرکزی که هادی الکتریکی نامیده می شود و عایق بندی است. این لایه و عایق سبب جلوگیری از نویز الکتریکی و تداخل در سیگنال می شود. لایه مرکزی یک سیم نازک است که به صورت ساده یا تابیده شده بوده که دور این سیم مسی یک لایه عایق وجود دارد. روی این عایق مس یا فلز به صورت مشبک و بافته شده قرار داشته که در نهایت تمامی این ساختار توسط یک عایق بیرونی پوشانده می شود. 

کابل شبکه فیبر نوری Optical Fiber

کابل شبکه فیبر نوری Optical Fiber

خصوصیات مدل فیبر نوری کابل شبکه چیست؟ کابل شبکه فیبر نوری یکی از انواع کابل شبکه می باشد که عموما از جنس سیلیسیم دی اکسید بوده و از شیشه ساخته می شود. برای انتقال داده ها در مسافت های طولانی، زیر ساخت های مخابراتی و دیتاسنترها از کابل های فیبر نوری استفاده می شود. کابل های فیبر نوری به صورت پالس نوری، سیگنال های مخابراتی را انتقال می دهند که این پالس ها به واسطه لیزرها تولید می شوند. رشته های شیشه ای که به مرکز این رشته ها هسته گفته می شود، هر کدام از سیگنال ها را منتقل می کنند. برای اتصال شبکه های LAN، از این مدل کابل ها می توان استفاده کرد. کابل های فیبر نوری شامل دو نوع Single mode برای مسافت های طولانی و Multi mode برای انتقال حجم داده های بیشتر، می باشند.

کاربرد های کابل شبکه

اما بعد از آشنایی با ویژگی های آن، نوبت به کاربرد های این محصول می رسد. بنابراین ممکن است با این سوال مواجه شوید که کاربرد های کابل شبکه چیست؟ به زبان ساده می توان گفت که کابل شبکه رابط بین دستگاه ها جهت اتصال و انتقال داده است که در بستر شبکه رخ می دهد. 
اطلاعات میان مبدا و مقصد در این کابل جریان دارد. اینترنت یک مثال واضح می باشد که بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. کابل های شبکه کامپیوتری نیز مثال مناسبی می باشد تا این نوع کابل ها قابل فهم شوند. کابل اترنت نیز در شبکه محلی LAN، شبکه شهری MAN و شبکه جهانی WAN کاربرد دارند. کابل های اترنت، کابل هایی می باشند که جهت اتصال دستگاه هایی مانند کامپیوترها، روترها و سوئیچ ها برای انتقال داده استفاده می شوند.

مزایا و معایب کابل شبکه

در این بخش به بیان مزایا و معایب کابل شبکه از جمله کابل زوج بهم تابیده، کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری می پردازیم. بنابراین قصد داریم پاسخ دهیم که مزایا و معایب انواع کابل شبکه چیست؟ 

مزایای کابل زوج بهم تابیده

  • انعطاف پذیری مناسب
  • این کابل ها وزن کمی داشته و به سادگی بهم تابیده می شوند.
  • سهولت و نصب آسان

معایب کابل زوج بهم تابیده

  • قادر به حمل سیگنال در مسافت های طولانی، بدون استفاده از تکرار کننده ها نمی باشند.
  • تضعیف فرکانس
  • پایین بودن پهنای باند

مزایای کابل کواکسیال

  • ظرفیت بالای انتقال، 300 مگاهرتز حداکثر پهنای باند
  • هزینه پایین در زمان توسعه
  • مخارج نگهداری پایین

معایب کابل کواکسیال

  • نسبت به کابل های زوج به هم تابیده نصب مشکل تری دارند.
  • مخارج بالای نصب
  • محدودیت فاصله

مزایای کابل فیبر نوری

  • پهنای باند بالا
  • تلفات سیگنال کم می باشد در نتیجه فاصله تقویت کننده ها افزایش می یابد.
  • مصونیت در مقابل پاازیت

معایب کابل فیبر نوری

  • به سادگی شکسته شده و باید یک پوشش مناسب داشته باشند.
  • اتصال دو بخش از فیبر نوری یا اتصال فیبر نوری به یک منبع نور، یک فرآیند دشوار می باشد.
  • نمی توان از اتصالات T شکل در فیبر نوری جهت انشعاب گرفتن استفاده کرد.

عوامل تعیین کننده قیمت کابل شبکه

عوامل تعیین کننده قیمت کابل شبکه

عوامل گوناگونی روی قیمت کابل شبکه تاثیر گذار می باشد، به همین دلیل در بازار قیمت های متفاوتی توسط فروشنده های مختلف به شما ارائه می شود. بنابراین عوامل موثر در قیمت کابل شبکه چیست؟ از جمله مواردی که تعیین کننده قیمت کابل شبکه می باشد می توان به فلز استفاده شده برای تولید کابل شبکه مس یا آلومینیوم، قیمت انرژی، حق الزحمه نیروی انسانی، هزینه حمل و نقل، نرخ ارز و تورم، نوع عایق استفاده شده، اندازه کابل و عملکرد آن اشاره کرد.

کابل شبکه از کجا بخریم؟ فروشگاه اینترنتی امیر لایت

موقع خرید کابل شبکه باید به فاکتورهای متفاوتی مانند پهنای باند قابل دستیابی، فاصله مورد استفاده در کابل شبکه، نوع مغزی و مسیر عبور کابل توجه داشته باشید. به عنوان مثال در انتخاب کابل شبکه مناسب، باید به فاصله کامپیوتر ها با روتر یا سوئیچ توجه داشته و از کابلی که فاصله مورد نظر را پشتیبانی کند، استفاده کنید. همانطور که گفته شد قیمت کابل شبکه در بازار متفاوت است، که برای خرید باید به مراکز و فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. از این رو برای خرید کابل شبکه می توانید به فروشگاه اینترنتی امیر لایت مراجعه نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که کابل شبکه چیست؟ کابل های شبکه یا کابل لن، در طول تاریج استانداردهای متفاوتی داشته و در حال حاضر تمامی آن ها در دسترس هستند. برای انتخاب کابل شبکه مناسب، نکته حائز اهمیت و قابل توجه، بررسی نیازهای شبکه می باشد. این موضوع بدین معناست که پیش از انتخاب و خرید باید به سه فاکتور مهم سرعت مورد نیاز، فرکانس مورد نظر و فاصله بین تجهیزات توجه کنید.

برچسب ها

تماس با کارشناسان