021 66629009

ارتباط با ما

-->
کابل شبکه و کابل تلفن هر دو وظیفه یکسانی دارند و هردو اطلاعات و داده ها را انتقال می دهند.
19 آذر

تفاوت کابل شبکه با تلفن

در نگاه اول بسیاری از افراد تصور می کنند که کابل شبکه با تلفن مشابه است و ممکن است که این دو کابل را با یکدیگر اشتباه بگیرند. مهم ترین و واضح ترین تفاوت بین کابل شبکه با تلفن این است که کابل شبکه برای اتصال شبکه های کامپیوتری، مودم و ... استفاده می شود. این در حالی است که از کابل تلفن برای اتصال دو تلفن استفاده شده و نمی‌ توان دو کامپیوتر را بهم متصل کرد. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا با کابل شبکه آشنایی پیدا کنیم و سپس به بررسی تفاوت‌ های بین کابل شبکه با تلفن بپردازیم. در این صورت می توانید انتخاب کنید که کابل شبکه یا تلفن کدام یک بهتر است؟

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه چیست؟

اولین قدم برای انتخاب کابل شبکه یا تلفن آشنایی با ساختار هر مدل است. کابل شبکه یا LAN به زبان ساده نوعی رابط میان دستگاه برای انتقال داده ها بوده که در بستر یک شبکه مجهز اتفاق می افتد. اطلاعات در این کابل میان یک مبدا و مقصد در جریان است؛ به عبارت دیگر کابل شبکه مجموعه ای از سیم هایی با جنس مس و سوییچ شیشه ای می باشد که برای انتقال داده و اطلاعات میان کامپیوتر و سوییچ ها استفاده می شود. 

در این کابل ها تمامی داده و اطلاعات در جریان هستند که موجب انتقال اطلاعات از دستگاهی به دستگاه دیگر می شود. کابل شبکه می تواند به صورت فیبر نوری، کواکسیال و به صورت زوج به هم تابیده شود. کابل شبکه تنوع زیادی دارند که اینگونه تنوع به پروتکل یا اندازه شبکه LAN-WAN بستگی دارد. همچنین رنگ های متنوعی دارند که در هر ساختاری باید از نوع خاصی استفاده شود.

ساختار کابل شبکه

ساختار کابل شبکه

همانطور که گفتیم کابل‌ های شبکه انواع مختلفی دارند که هرکدام از این کابل ها ساختار متفاوتی دارند. این تفاوت ساختار ها کمک می کند تصمیم بگیرید که کابل شبکه یا تلفن را انتخاب کنید. ابتدا باید بدانیم که یک کابل شبکه TP دارای اجزایی همچون مغزی، زوج سیم هایی که به یکدیگر تابیده شده اند، فویل یا شیلد بیرونی، اتصال به زمین، لایه پلاستیکی میان شیلد و زوج سیم، پلاستیک جدا کننده زوج ها و روکش بیرونی و ... هستند. 

ساختار کابل های زوج تابیده شده

ساختار کابل های زوج تابیده شده

کابل های زوج تابیده شده در سال 1990 جایگزین کابل کواکسیال شده اند. در ابتدا سرعت انتقال اطلاعات این کابل ها حدود 10 مگابیت بر ثانیه بوده که امروز با کابل های زوج تابیده شده CAT8، این سرعت به 40 گیگابیت بر ثانیه تغییر پیدا کرده است. برای اتصال کابل های شبکه به تجهیزاتی همچون کانکتورها یا سوکت نیاز است. این گونه کابل شبکه در استاندارد های مختلفی ساخته شده است که با گذشت زمان سرعت و پهنای باند آن افزایش می یابد.

ساختار کابل های فیبر نوری

کابل نوری نیز نوعی کابل شبکه است که شامل چندین رشته الیاف شیشه ای و پوشش عایق می باشد. از این نوع کابل شبکه برای انتقال اطلاعات و داده در مسافت های زیاد و طولانی استفاده می شود. همچنین در شبکه های بزرگ و زیر ساخت های مخابراتی از این نوع کابل شبکه استفاده می شود. کابل های فیبر نوری در مقایسه با کابل های سیمی پهنای باند بیشتری دارند و توانایی انتقال داده ها تا مسافت زیاد را دارند.

ساختار کابل کواکسیال

درگذشته بیشترین استفاده از کابل های شبکه از نوع کواکسیال بوده است. امروزه برای اتصال آنتن تلویزیون به گیرنده های امواج تلوزیون از این نوع کابل شبکه استفاده می کنند. از مزایای این کابل شبکه می توان به پهنای باند زیاد آن اشاره کرد. این نوع کابل ها قیمت بیشتری نسبت به بقیه کابل های شبکه دارند که در با بیشترین کیفیت و کم ترین قیمت می توانید آن را در فروشگاه امیر لایت تهیه کنید.

رنگبندی کابل شبکه

در کابل های شبکه 8 رنگ وجود دارد. 4 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی. چهار رنگ اصلی در کابل های شبکه شامل رنگ سبز، آبی، نارنجی و قهوه ای هستند. هر کدام از رنگ های وظیفه ویژه ای را برعهده دارد. رنگ سبز وظیفه ارسال سیگنال مثبت و رنگ آبی وظیفه رد و بدل کردن انتقال صدا را دارد. همچنین رنگ نارنجی برای دریافت اطلاعات و داده ها و رنگ قهوه ای به عنوان کمک کننده به این رنگ ها است.

چهار رنگ فرعی کابل شبکه شامل سفید سبز، سفید آبی، سفید نارنجی و سفید قهوه ای است که این رنگ های کمکی نیز وظایف مخصوصی دارند. رنگ سفید سبز وظیفه ارسال سیگنال منفی و سفید آبی وظیفه انتقال صدا را دارد. همچنین رنگ سفید نارنجی وظیفه دریافت اطلاعات و سفید قهوه ای به عنوان لینک کمکی در کابل شبکه وجود دارد.

انواع کابل شبکه

برای دانستن تفاوت کابل شبکه با تلفن ابتدا نیاز است که با انواع کابل شبکه آشنایی پیدا کنیم. در این صورت باید کابل شبکه یا تلفن را انتخاب کنید. کابل های شبکه با توجه به اندازه شبکه و توپولوژی در انواع مختلفی هستند. به طور کلی از انواع کابل شبکه به سه مدل زوج تابیده، فیبرنوری و کواکسیال می توان اشاره کرد که در بالا به بررسی ساختار آن پرداختیم. 
کابل های زوج به هم تابیده یا Twisted-pair از نظر سرعت انتقال اطلاعات به گروه های cat6,cat5,cat6a و ...تقسیم می شوند.کابل شبکه زوج تابیده از نظر روکش نیز به دو نوع کابل های روکش دار و کابل بدون روکش تقسیم می شوند:

  • UTP: با پلی استر
  • F/UTP: نوار پلی استر – سیم مسی – نوار فویل آلومینیومی
  • SF/UTP: نوار پلی استر – سیم مسی – نوار آلومینیومی – شیلد آلومینیومی
  • F/FTP: فویل آلومینیومی روی هر زوج – نوار پلی استر – سیم مسی- نوار فویل آلومینیومی

نوع دیگری از انواع کابل شبکه، فیبرهای نوری هستند که جنس آن ها از سیلیسیم دی اکسید و شیشه است. در دیتا سنتر و زیر ساخت های مخابراتی از فیبرهای نوری استفاده می شود. عملکرد فیبرنوری بدین گونه است که سیگنال های مخابراتی را به پالس های نوری منتقل کرده و این پالس ها به کمک لیزرها تولید می شوند. فیبرهای نوری شامل دو نوع sigle mode و multi mode هستند.

کابل های کواکسیال برای آنتن تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد که این کابل ها در مرکز خود نوعی سیم مسی دارند که عایقی دور این سیم ها را احاطه کرده است. روی عایق فلز مس قرار می گیرد. این نوع کابل ها در دو نوع نازک و ضخیم در بازار هستند که مدل ضخیم تا مسافت 500 متر استفاده می شود.

کابل تلفن چیست و چه ساختاری دارد؟

اکنون برای انتخاب کابل شبکه یا تلفن قصد داریم ویژگی های کابل تلفن را بررسی کنیم. کابل تلفن نوعی کابل برق است که کاربرد آن در شبکه های مخابراتی برای انتقال سیگنال می باشد. جنس این کابل از مس بوده و ضخامت حدودی آن از 0.4 تا 0.8 میلی متر است. هرچه کابل های تلفن ضخیم تر باشند، سیگنال ها را با قدرت بیشتری انتقال می دهند. نحوه نصب این کابل ها به صورت دفنی و در زیر زمین می باشد که بعد از نصب از طریق جعبه های بزرگ به داخل شهر عرضه می گردد. 
قبل از انتخاب کابل تلفن بهتر است که با ساختار و انواع آن آشنایی داشته باشید. برخی از کابل های تلفنی از مغزی های آلومینیومی ساخته شده اند که به کابل های cc شناخته می شوند. انواع کابل تلفن شامل کابل تلفن هوایی، کابل تلفن زمینی و کابل های مهاردار هستند.

تفاوت عمده سیم کابل شبکه و تلفن

اما در آخر کابل شبکه یا تلفن کدام یک بهتر است؟ کابل شبکه و کابل تلفن هر دو وظیفه یکسانی دارند و هردو اطلاعات و داده ها را انتقال می دهند. به طور کلی کارهای کابل شبکه نسبت به کابل تلفن دقیق تر صورت می گیرد. اصلی ترین تفاوت کابل شبکه با تلفن این است که ماهیت کلی دو کابل با هم فرق دارد. به طور مثال کابل شبکه اطلاعات را از مودم به کامپیوتر یا وسیله دیگر منتقل می کند ولی کابل تلفن برای اتصال به تلفن کاربرد دارد.

از تفاوت دیگر کابل شبکه با تلفن به قطر آن ها اشاره کرد. قطر کابل شبکه از تلفن بسیار بیشتر است؛ زیرا تعداد رشته های سیم در کابل شبکه 8 عدد و در کابل تلفن 4 عدد است. همچنین کابل تلفن به سوکت RJ-11 و کابل شبکه به سوکت های RJ-45 وصل می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت کابل شبکه با تلفن پرداختیم. به طور کلی کابل شبکه برای اتصال مودم به کامپیوتر و انتقال داده و اطلاعات کاربرد دارد و کابل تلفن برای انتقال اطلاعات مربوط به تلفن استفاده می شود. کابل شبکه هشت رشته دارد و کابل تلفن دارای چهار رشته است و اگرچه از نظر ظاهری شباهت دارند ولی ماهیت کلی این دو شبکه با هم متفاوت است. با این توضیحات می توانید بین انتخاب کابل شبکه یا تلفن تصمیم بگیرید. 

برچسب ها

تماس با کارشناسان