021 66629009

ارتباط با ما

-->
کابل شیلد دار معمولا دارای یک لایه شیلد بافته شده
07 آذر

کابل شیلد دار چیست

کابل شیلد دار معمولا دارای یک لایه شیلد بافته شده از جنس مس و یا آلومینیوم به روی خود است که از این شیلد معمولا برای جلوگیری از آسیب فیزیکی به روی کابل و مهم تر از آن نویزها، استفاده می شود. کابل های شیلد دار معمولا از ضخامت بیشتری نسبت به کابل های بدون شیلد برخوردار هستند. همچنین هنگام کار با آن ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. در این مقاله به بررسی سوال کابل شیلد دار چیست می پردازیم و همینطور انواع آن را بررسی می کنیم. 

کابل شیلد دار چیست؟

کابل شیلد دار چیست؟

کابل شیلد دار یک کابل الکتریکی است که متشکل از یک یا چند هادی عایق محصور شده توسط یک لایه رسانا می باشد. شیلد ممکن است رشته های بافته شده از جنس مس و یا دیگر فلزات مانند آلومینیوم یا لایه ای از پلیمر رسانا باشد. معمولا برای افزایش مقاومت کابل، شیلد با یک ژاکت پوشانده می شود. عملکرد شیلد مانند یک قفس فارادی می باشد تا نویز الکتریکی ناشی از تاثیر بر سیگنال ها که ممکن است با دیگر دستگاه ها تداخل ایجاد کند را کاهش دهد. در حقیقت می توان گفت مهم ترین دلیل استفاده از این کابل ها، جلوگیری از میدان مغناطیسی است.

کاربردهای کابل شیلد دار

کاربردهای کابل شیلد دار

محافظت از کابل ها برای عملکرد قابل اعتماد و ایمن، هنگام انتقال نیرو یا انتقال داده در محیط های خشن بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر آن از این کابل ها در مکان هایی که شدت امواج الکترومغناطیس بالا بوده و یا در مکان هایی که ممکن است کابل ها در معرض بارهای الکتریکی قرار بگیرند، استفاده می شود. کاربرد این کابل ها عموما در شبکه های مخابراتی، شبکه های انتقال تصویر مانند دوربین مدار بسته، شبکه های کامپیوتری و محیط های کارخانه ای و صنعتی می باشد. همچنین می توان گفت که کابل های شیلد دار برای مناطق پرآفت مناسب بوده و توانایی تحمل نیروهای خارجی کششی و مکانیکی قابل توجهی را دارند.
به صورت کلی در هر مکانی که نویز و پارازیت وجود دارد، کابل ممکن است در معرض بارهای الکتریکی باشد که باید از کابل های شیلد دار استفاده شود. از دیگر کاربردهای این کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات حمل و نقل مکانیکی
  • برقراری ارتباط میان اجزای دستگاه در خطوط تولید
  • استفاده در ماشین افزارها
  • قابل نصب بودن در سینی ها و کانال ها
  • استفاده در صنایع برق در قالب کابل فشار ضعیف و کابل فشار قوی
  • مناسب جهت استفاده در داخل ساختمان هابا دمای 5- تا 40+ درجه سانتی گراد

نقش شیلد در کابل چیست؟

نقش شیلد در کابل چیست؟

بدیهی است که استفاده از شیلد در کابل ها باعث افزایش هزینه ی تولید آن می شود. از طرفی وزن کابل با وجود یک لایه رسانای مضاعف افزایش می یابد. اما دلیل استفاده از شیلد در کابل شیلد دار چیست و چرا مصرف کنندگان باید هزینه های اضافی بابت آن بپردازند. در ادامه دلایل تعبیه ی شیلد در کابل ها را بیان می کنیم:

  • پیشگیری از ورود فشار بیش از اندازه ولتاژ بین هادی ها
  • به تاخیر انداختن استهلاک کابل هایی که در لوله های فلزی و لوله های غیر فلزی قرار داده می شوند.
  • جلوگیری از به وجود آمدن میدان الکتریکی میان دو هادی با یکدیگر
  • مفید واقع شدن این شیلد ها برای کابل هایی که مستقیما در مجراها، کانال های غیرفلزی و یا زیر زمین ها به کار رفته اند.
  • جلوگیری از انتقال ولتاژی که در کابل های بدون شیلد به علت وجود لایه های مرطوب و یا پوشیده از چربی، گریس و دوده وجود دارد.

انواع کابل شیلد دار

کابل های شیلد دار مانند هر کابل دیگری در انواع گوناگون به بازار عرضه می شوند که هر کدام از آن ها مشخصات فنی و کاربرد مخصوص به خود را داند. از جمله انواع کابل های شیلد دار می توان به مواردی همچون کابل شیلد دار مفتولی، کابل شیلد دار قدرت، کابل شیلد دار افشان و کابل شیلد دار کنترل اشاره کرد. در ادامه به صورت بهتر هر کدام از این نوع کابل ها را بررسی می کنیم.

کابل شیلد دار مفتولی

کابل های شیلد دار مفتولی یکی از انواع کابل های شیلد دار می باشد. این نوع کابل ها اگر چه در مقایسه با نمونه های افشان در درجه پایین تری از مقاومت قرار می گیرند. اما به دلیل دارا بودن شیلد، عرصه های فشار قوی را به خوبی تحمل می کنند، همچنین از هدر رفت انرژی در مدارات، نوسانات جریان و .... به خوبی جلوگیری می نمایید.

کابل شیلد دار قدرت

کابل های شیلد دار قدرت عموما برای انتقال نیرو به منظور روشنایی خیابان ها یا در نیروگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است که این کابل ها دارای شیلد باشند چرا که در شرایطی مانند زیرخاک، داخل آب، فضاهای باز و ... استفاده می شوند، از این رو باید دارای مقاومت بالایی باشند. کاربرد کابل های شیلد دار قدرت در تابلوهای توزیع برق می باشد که معمولا برای روشنایی نیروگاه ها و مخابرات به کار می روند.

کابل شیلد دار افشان

کابل شیلد دار افشان

در پاسخ به سوال انواع کابل شیلد دار چیست، به بررسی کابل های شیلد دار افشان می پردازیم. معمولا از این نوع کابل ها در تابلوهای فرمان به منظور حفظ بهتر عملکردشان، مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که شیلد بافته شده مسی قلع اندود موجود در کابل شیلد دار افشان، می تواند تابلوهای فرمان را از هرگونه آسیب و گزندی در امان نگه دارد.

کابل شیلد دار فرمان و کنترل

کابل شیلد دار فرمان و کنترل

گفتنی است که کابل های شیلد دار فرمان و کنترل، یک نمونه دیگر از کابل های شیلد دار می باشد که طراحی و تولید می شوند. اساسا از کابل های کنترل و فرمان به منظور انتقال سیگنال های دیجیتال و آنالوگ استفاده می شود. کابل های کنترل و فرمان در دسته کابل های فشار ضعیف قرار دارند. از این رو جهت حذف میدان های مزاحم و اثرات مخرب بر انتقال سیگنال ها و داده های دیجیتال و آنالوگ، آن ها را به شیلد مجهز می کنند. بدین صورت از جذب میدان های مغناطیسی مزاحم و ایجاد نویز جلوگیری می کنند.

سخن پایانی

کابل شیلد دار جز آن دسته از کابل هایی می باشد که به واسطه یک لایه محافظ یعنی همان شیلد، پوشیده می شود. هدف از انجام این کار محافظت از داده های موجود در کابل از تداخلات الکتریکی و فشارهای مکانیکی است. در مواردی که دقت در ارسال اطلاعات مهم است، پیشنهاد می شود از این نوع کابل، به کار برده شود. در این مقاله به بررسی سوال کابل شیلد دار چیست، انواع، کاربرد و دیگر موارد مرتبط با آن پرداختیم و متوجه شدیم که با استفاده از این نوع کابل می توان اتصالات ایمن تر و با دقت بالاتر داشت. 

برچسب ها

تماس با کارشناسان