021 66629009

ارتباط با ما

-->
کابل های مخابراتی، کابل هایی می باشند که وظیفه انتقال سیگنال و دیتا در شبکه های مخابراتی را به عهده دارند.
24 آذر

کابل مخابراتی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

امروزه مسئله ارتباطات و راه های برقراری آن جز مسائل بسیار مهم تبدیل شده است. استفاده از تلفن، یکی از راه های برقراری ارتباطات می باشد که راه اندازی آن نیازمند تجهیزاتی مانند کابل تلفن می باشد. کابل تلفن یکی از انواع کابل مخابراتی می باشد که وظیفه آن، انتقال سیگنال و اطلاعات را به عهده دارد. در ادامه به سوال های کابل مخابراتی چیست، انواع آن، چه کاربرد هایی دارد و ... پاسخ می دهیم.

کابل مخابراتی چیست

کابل مخابراتی چیست؟

کابل های مخابراتی، کابل هایی می باشند که وظیفه انتقال سیگنال و دیتا در شبکه های مخابراتی را به عهده دارند. امروزه جهت تسهیل در ارتباطات و انتقال داده های گوناگون از این کابل ها استفاده می شود. به صورت کلی می توان گفت هدف اصلی استفاده از کابل های مخابراتی انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر یا تقویت و برقراری ارتباط دو طرفه در مسافت های بسیار طولانی می باشد. علاوه بر آن جهت انتقال سیگنال های قوی و مهم مانند اینترنت نیاز به انواع کابل های مخابراتی می باشد.

انواع کابل مخابراتی

انواع کابل مخابراتی

پس از پاسخ به سوال کابل مخابراتی چیست، به معرفی انواع متنوع آن می پردازیم تا با آگاهی بیشتری نسبت به تهیه کابل مورد نظرتان اقدام کنید. از انواع گوناگون کابل های مخابراتی موجود در بازار، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

کواکسیال یا هم محور

کابل کواکسیال یا Coaxial از جنس مس بوده و متشکل از دو کانال که محور مشترکی دارند می باشد. وظیفه کانال اول، انتقال سیگنال می باشد و مانند کانال متحدالمرکزی که عایق کانال داخلی است، عمل می کند. از کابل های کواکسیال جهت اتصال به اینترنت، اتصال فرستنده های رادیویی به گیرنده و انتقال سیگنال های تلویزیون کابلی استفاده می شود. این کابل مخابراتی دارای سه نوع متفاوت، RG-6 مناسب برقراری ارتباطات ماهواره ای، RG-59مسئول حمل سیگنال های ویدئویی و RG-11 مناسب توسعه شبکه های LAN به سبک BNC می باشد. از مزایای این کابل مخابراتی می توان به قابلیت جلوگیری از تداخل ارتباطی، هزینه کم آن در مقایسه به انواع دیگر و قابلیت انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی اشاره کرد.

فیبر نوری یا Fiber Optic

کابل فیبر نوری از نور جهت ارسال اطلاعات و داده ها استفاده می کند. الیاف موجود در این کابل به وسیله پلاستیک پوشیده شده و جهت جلوگیری از تداخل در لوله ای قرار می گیرد. کابل های فیبر نوری از یک هسته و بدنه خارجی تشکیل شده اند که اندازه هسته کابل به دو نوع متفاوت تقسیم شده اند. تک حالته یا Sigle mode، که دارای یک هسته کوچک است و چند حالته یا Multi mode که هسته بزرگتری دارد.

نوع پیچ خورده یا Twisted Pair

این کابل که در سال 1881 توسط الکساندر گراهام بل اختراع شد، اجازه برقراری ارتباط با اداره تلفن و مخابرات را به رایانه های تجاری و شخصی می دهد. این نوع کابل ها به دو دسته STP و UTP تقسیم می شوند.

آیا قیمت انواع کابل های مخابراتی با یکدیگر تفاوت دارد؟

کابل های مخابراتی دارای انوع مختلفی هستند که قیمت آن ها با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت قیمت به دلیل تفاوت در مواردی مانند نوع هادی، نوع روکش، نوع دامنه حرارتی، تعداد زوج سیم و ... می باشد

رنگ های اصلی کابل مخابراتی

رنگ های اصلی کابل مخابراتی

رنگ بندی کابل های مخابراتی که دارای دو دسته هستند شامل رنگ های اصلی و فرعی می باشند. رنگ های اصلی شامل سفید، مشکی، قرمز، بنفش و زرد هستند.

رنگ های فرعی کابل مخابراتی

در بخش قبلی رنگ های اصلی را نام بردیم، رنگ های فرعی نیز شامل آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی می باشند. تمامی کابل های مخابراتی از ترکیب این رنگ های اصلی و فرعی تشکیل می شودند. یک پنج زوج از یک رنگ اصلی با پنج رنگ فرعی تشکیل می شود. در نتیجه، از ترکیب این رنگ ها با هم، بیست و پنج زوج تشکیل می شود.

کاربرد های کابل مخابراتی

در پاسخ به این سوال که وظیفه اصلی کابل مخابراتی چیست باید بگوییم که وظیفه اصلی آن انتقال سیگنال های مخابراتی می باشد. یک کابل مخابراتی می تواند با انتقال سیگنال های الکتریکی، داده، صدا و تصویر با از مکانی به مکان دیگر انتقال دهد. 

در ابتدا اولین کاربرد کابل مخابراتی، انتقال پیام های شفاهی بود که بعدها، اموج صوتی و تصویری را نیز انتقال می داد. با پیشرفت فناوری و اختراع اینترنت و کامپیوتر، از این کابل ها در صنعت نیز برای انتقال داده استفاده می شد. هر کدام از انواع کابل های مخابراتی با ویژگی های خاصی که دارند، برای انتقال داده های زمینی، هوایی و دریایی مناسب هستند. 

ویژگی های کابل مخابراتی

کابل های مخابراتی بسته به نوع آن ها خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارند. به عنوان مثال کابل های هوایی دارای روکش محکمی می باشند که در برابر بارندگی، رطوبت و نور خورشید مقاومت بسیار بالایی دارند. رنگ این نوع از کابل ها مشکی بوده و به واسطه روکشی که دارند، شکننده تر و قابلیت خم شدگی کمتری دارند. قطر مغزی کابل های مسی هوایی، معمولا در سایزهای متفاوتی از جمله 4 میلی متری، 5 میلی متری، 6 میلی متری و 8 میلی متری تولید می شوند.

کابل های مخابراتی زمینی که دارای رنگ طوسی می باشند، در شرایط مختلف کاربرد بسیار زیادی دارند. زیرا بسیار انعطاف پذیری بالایی دارند. از این نوع کابل ها اغلب در محیط داخلی ساختمان استفاده می شود که فروش بالایی نیز در بازار دارند. علاوه بر آن، از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و طول عمر بالایی نیز دارند. کابل های فیبر نوری درون ساختمان نیز در برابر رطوبت بالا و آتش سوزی بسیار مقاوم می باشند. این کابل ها که وزن کمی دارند، از انعطاف پذیری بسیار بالای برخوردارند. همچنین با قرار گرفتن در خاک، بسیار مناسب برای استفاد در نیروی هوایی، زمینی و صنایع نظامی می باشند.

رنگبندی سیم ها در کابل مخابراتی

کابل های مخابراتی متشکل از رشته های سیم با رنگ های متفاوتی می باشد. این سیم ها را به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم کرده اند که هر کدام از آن ها کاربردهای مختلفی دارند. رنگ بندی کابل های مخابراتی جهت تفکیک و شناخت این سیم ها می باشد. رنگ اول یعنی اصلی از یک گروه 5 رنگی و رنگ ثانویه یعنی فرعی نیز از 5 رنگ دیگر تشکیل شده است که از ترکیب آن ها 25 جفت رنگ به وجود می آید.

از کجا کابل مخابراتی بخریم؟

کابل های مخابراتی با توجه به انواع و مدل هایی که دارند، قیمت های مختلفی نیز دارند. کیفیت کابل ها، خارجی یا داخلی بودن کابل ها و موارد دیگر روی قیمت آن ها موثر است. به همین دلیل باید هنگام خریداری این کابل ها توجه کافی داشته باشید که از مراکز فروش و فروشگاه های معتبر خریداری کنید. برای خرید کابل مخابراتی می توانید به فروشگاه امیرلایت مراجعه نمایید.

سخن پایانی

انواع مختلفی از کابل های مخابراتی برای انتقال سیگنال های گوناگون، در صنعت به کار برده می شود. در این مقاله سعی کردیم که به سوال کابل مخابراتی چیست، چه کاربردهایی دارد، انواع آن و ... بپردازیم. یکی از معروف ترین و آشنا ترین کابل های مخابراتی، همان کابلی می باشد که سبب اتصال تلفن و مودم ما به شبکه مخابراتی می شود. در نتیجه به واسطه این کابل می توانی با دیگران ارتباط برقرار کرده و با آن ها تبادل اطلاعات داشته باشیم.
 

برچسب ها

تماس با کارشناسان