021 66629009

ارتباط با ما

-->
امروزه بخش مهمی از زیر ساخت های ارتباطی یک کشور مربوط به شبکه های مخابراتی است.
16 اسفند

کابل مخابراتی چیست و انواع کابل مخابراتی کدامند؟

یکی از مهمترین نکات خرید کابل، مربوط به بررسی انواع مختلف این محصول و آشنایی با ویژگی های منحصر به فرد آن است. از این رو در این مقاله ضمن بررسی مبحث کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدامند به شما کمک می کنیم تا بهترین انتخاب داشته و خرید هوشمندانه ای را تجربه کنید.

کابل های مخابراتی چیست و به چند گروه تقسیم می شوند؟

کابل های مخابراتی چیست و به چند گروه تقسیم می شوند؟

اگر می خواهید بدانید که کابل مخابراتی چیست و انواع آن شامل چه مواردی می شود، بهتر است بدانید که امروزه بخش مهمی از زیر ساخت های ارتباطی یک کشور مربوط به شبکه های مخابراتی است. در این میان کابل مخابراتی یکی از مهمترین اجزای این شبکه ها بوده و نقش مهمی در انتقال سیگنال ها و داده های مخابراتی دارد. همچنین طیف وسیعی داشته و یکی از مهمترین اجزای برقراری ارتباطات محسوب می شود. 
در واقع کابل مخابراتی در گروه کابل های ارتباطی قرار داشته و در انتقال اطلاعات موثر است. امروزه با هدف راحت تر کردن امکان برقراری ارتباط و انتقال داده های مختلف از کابل مخابراتی استفاده می شود. بنابراین کابل مخابراتی در انتقال سیگنال های مهم و قوی همچون اینترنت نقش داشته و وظیفه آن انتقال سیگنال و داده در شبکه های مخابراتی است. 
به طور کلی کابل مخابراتی دارای دو نوع مسی و فیبر نوری بوده و در انواع هوایی، زمینی و دریایی نیز ساخته می شود. از این رو امکان مخابرات داده ها را فراهم کرده و کاربردهای مختلفی دارد.

انواع کابل های مسی و ویژگی های آن کدامند؟

برای ارائه پاسخ کامل به پرسش کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدام است، ویژگی های انواع کابل های مخابراتی با هادی مسی را مورد بررسی قرار می دهیم. به طور کلی به دلیل تنوع بالای محصولات موجود در بازار، انتخاب بهترین کابل مخابراتی اندکی دشوار است. 

کابل های مخابراتی مسی مغزی از جنس مس داشته و مزایای متعددی را شامل می شوند. این محصولات به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و بارندگی، دارای روکش بوده و مقاومت بالایی دارند. همچنین امکان استفاده تا سال های متوالی را فراهم کرده و به دلیل داشتن انعطاف پذیری کم در محیط های بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌ گیرند. 

در این میان کابل های زمینی مسی به دلیل داشتن قابلیت خمش بیشتر، برای استفاده در محیط های داخلی ساختمان پیشنهاد می شوند. به طور کلی انواع کابل مسی شامل موارد زیر است:

کابل ژله فیلد خاکی یا BFC 

این کابل در سایزهای ۱۰ زوج تا ۱۸۰۰ زوج طراحی شده و در انتقال خطوط تلفن به مشترکین کاربرد دارد. همچنین دارای یک لایه ژله گرم بوده و به صورت دفن در زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل ژله فیلد کانالی یا CFC

تعداد زوج سیم های این کابل بین ۱۰ تا ۲۴۰۰ عدد بوده و کاربرد آن مربوط به انتقال سیم تلفن به مشترکین مورد استفاده است.

کابل ایرکور کانالی یا CUC 

این کابل پس از نصب شدن در شبکه به وسیله هوای فشرده خشک هوا گذاری شده و فاقد لایه ژله ای است. از طرفی تعداد زوج سیم های آن از ۱۰ تا ۲۴۰۰ عدد متغیر است. همچنین کاربرد آن مربوط به انتقال سیگنال های مخابراتی بین مراکز مخابراتی و از مرکز مخابراتی تا کافو است.

کابل هوایی ساده 

این کابل مجهز به روکش پلی اتیلن بوده و تعداد زوج سیم های آن کمتر از ۲۰۰ عدد است. همچنین برای اتصال پست تلفن به مشترکین مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل هوایی مهاردار، مسلح یا SSC 

این کابل دارای یک سیم فولادی گالوانیزه به صورت موازی با هسته بوده و برای شبکه های مخابراتی محلی و روستایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مقاومت فیزیکی بالایی داشته و تعداد زوج سیم های آن کمتر از ۲۰۰ عدد است.

کابل هوایی دوبل مهاردار، مسلح یا DW

درزمینه بررسی کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدامند، این کابل که با نام کابل مخابراتی جنگی نیز شناخته می شود برای اتصال یک مشترک به پست مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دارای یک سیم فولادی بوده و از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. علاوه بر این در توسعه کابلی از پست های ترمینال یا ترمینال های تلفن به ساختمان های مشترکان کاربرد دارد و قطر هادی آن بین 0.5 تا 0.9 میلی متر است.

کابل مسی مخابراتی توزیع یا MDF

نوع زمینی این کابل دارای روکش قلع بوده و تعداد زوج سیم ها در آن 100 و 200 زوج است. همچنین به لحاظ ویژگی ها و مشخصات مشابه کابل مخابراتی هوایی ساده است.

انواع کابل های نوری و ویژگی های آن کدامند؟

انواع کابل های نوری و ویژگی های آن کدامند؟

در زمینه پاسخ به سوال کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدام است، آشنایی با مدل های مختلف انواع کابل نوری لازم و ضروری است. به طور کلی کابل فیبر نوری از رشته های باریک از جنس شیشه یا پلاستیک ساخته شده و سرعت بالایی در انتقال اطلاعات و دیتا دارد. همچنین با توجه به نوع کاربردی که دارد در داخل یا خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع انواع مختلف کابل نوری شامل موارد زیر است:

کابل فیبر نوری بیرونی 

این کابل در برابر آتش و رطوبت مقاوم بوده و در بیرون از محیط ساختمان استفاده می شود. همچنین وزن کمی داشته و کاربرد های هوایی، زمینی و... دارد. کابل نوری بیرونی به صورت دو حالتی یا چند حالتی طراحی شده و در شرایط دمایی مختلف عملکرد صحیحی دارد. همچنین دارای پوشش ضد جونده بوده و قابلیت تحمل رطوبت آن بالا است.

کابل فیبر نوری داخلی 

این کابل با داشتن انعطاف پذیری بالا برای استفاده در محیط های داخلی مناسب است. همچنین ایمنی مورد نیاز محیط را فراهم کرده و فاقد روکش دارای مواد سمی و هالوژن ها است.

کابل مخابراتی نوری ژله فیلد خاکی یا OBFC

این کابل به صورت مستقیم در خاک دفن شده و در شبکه های زیر ساخت و بین شهری در مسافت های طولانی استفاده می شود. همچنین مجهز به یک محافظ نوار استیل دندان اره ای یا کروگیت است.

کابل مخابراتی نوری خشک خاکی یا OBUC

این کابل قیمت مناسبی داشته و برای مصارفی که کابل در درون خاک قرار می‌ گیرد، به کار می رود. همچنین مقاومت کمی داشته و کاربرد آن متعلق به شبکه های زیر ساخت درون شهری و بین مراکز مخابراتی است.

کابل مخابراتی نوری ژله فیلد کانالی یا OCFC 

این کابل در برابر رطوبت مقاوم لوده و در اثر استفاده طولانی مدت دچار تضعیف ناشی از ترک نمی شود. همچنین در شبکه های درون شهری و بین مراکز مخابراتی کاربرد دارد و در مبحث کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدامند مورد بررسی قرار می گیرد.

کابل مخابراتی نوری خشک کانالی یا OCUC

این کابل بدون ژله تولید شده و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در مقایسه با کابل OCFC از ساختار متفاوتی تشکیل شده است. از این رو بررسی این کابل در مبحث کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدامند، ضرورت داشته و بسیار مهم و قابل توجه است.

کابل مخابراتی از نوع نوری ژله فیلد مهاردار هوایی تک روکش

این کابل از ۷ رشته فولادی گالوانیزه به هم تابیده شده تشکیل شده و در مناطق روستایی و مخابراتی که رطوبت بالایی دارند استفاده می شود.

کابل مخابراتی از نوع فیبر نوری خشک مهاردار هوایی آرموردار با دو روکش 

این کابل از نوار فولادی روکش دار دندان اره ای با روکش پلیمری تشکیل شده و در مناطق نظامی و مناطقی که احتمال تیراندازی توسط شکارچیان وجود دارد، به کار می رود. از این رو در زمینه کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدامند، اهمیت بالایی دارد.

کابل مخابراتی ADSS

این کابل ساختار متفاوتی داشته و به صورت بدون ژله یا خشک طراحی می شود. همچنین دارای روکش مقاوم ضد ترک بوده و برای حفاظت کابل در برابر نفوذ رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. کابل مخابراتی ADSS نیروی کشش زیادی داشته و کاربرد آن به مجاورت با کابل های فشار قوی مربوط می شود.

کابل مخابراتی نوری با تیوب مرکزی 

این کابل یک لایه روکش دارد و متشکل از فیبرهایی است که درون یک تیوب و در مرکز کابل قرار می گیرند. از این رو بررسی ویژگی های آن در زمینه کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدامند بسیار مهم است.

کابل مخابراتی ترکیبی‌ فیبر نوری و برق 

این کابل کاربردهای خاصی داشته و در دوربین مدار بسته، سیستم های کنترلی راه آهن و... به کار می رود. همچنین از یک محافظ نوار استیل دندان اره ای با روکش پلیمری یا سیم فولادی تشکیل شده و در برابر فشارهای محیطی مقاوم است.

انواع کابل های مخابراتی بر اساس زوج کدامند؟

انواع کابل های مخابراتی بر اساس زوج کدامند؟

اکنون که می دانید کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدامند، با بررسی کابل های مخابراتی بر اساس زوج این مبحث را به پایان می رسانیم. در واقع کابل های مخابراتی از زوج سیم های مختلفی ساخته شده و بر اساس نوع کاربرد و نیاز به صورت تک زوجی تا ۲۰۰ زوجی طراحی می شوند. در این میان سیم های تلفن تک زوجی برای ارتباط دادن پورت های مختلف در ترمینال کروز و کابل های دو زوجی برای برقراری ارتباط بین تلفن و پریز به کار می روند.

زوج سیم ها در کابل های مخابراتی بر چه اساسی رنگ بندی می شوند؟

اکنون که به سوال کابل مخابراتی چیست و انواع آن شامل چه مواردی می شود پاسخ دادیم، رنگ بندی زوج سیم ها را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات شما را در این زمینه تکمیل می کنیم. به طور کلی شناخت رنگ بندی کابل ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

رنگ بندی زوج سیم ها در کابل مخابراتی شامل ۵ رنگ اصلی و ۵ رنگ فرعی است. رنگ های اصلی شامل رنگ های سفید، قرمز، زرد، بنفش و مشکی هستند که به ترتیب با رنگ های فرعی آبی، سبز، قهوه ای، نارنجی و طوسی ترکیب شده و به جهت اتصال دستگاه سانترال در پست های مخابراتی به کار گرفته می شوند. در این میان زوج سیم اول به صورت سفید-آبی و زوج سیم دوم به صورت سفید-نارنجی به هم تابیده می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله کابل مخابراتی چیست و انواع آن کدامند را مورد بررسی قرار دادیم. در پایان پیشنهاد می‌ کنیم با مراجعه به فروشگاه اینترنتی امیرلایت محصولات مختلف را مشاهده کرده و پس از بررسی مشخصات فنی هر کدام، مطابق با بودجه و نیاز خود بهترین خرید را تجربه کنید.

برچسب ها

تماس با کارشناسان