021 66629009

ارتباط با ما

-->
کابل ها نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می کنند
09 آذر

کابل کواکسیال چیست و انواع آن

کابل ها نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می کنند. از این تجهیزات برای انتقال داده ها و اطلاعات میان رایانه ها و سایر تجهیزات تکنولوژی استفاده می شود. کابل ها دارای اطلاعاتی هستند که داده ها به وسیله آن ها جریان می یابند. از جمله مهم ترین انواع کابل ها میتوان به کابل کواکسیال اشاره کرد. این کابل در انواع مختلفی تولید شده است.
با وجود تنوع بالا کابل موجود در بازار شاید برای شما سوال شاید پیش آید که کابل کواکسیال چیست؟ توجه داشته باشید که پیش از اقدام به خرید این کابل باید اطلاعات لازم را در مورد انواع کابل کسب کنید. برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید تا به معرفی این کابل پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

کابل کواکسیال چیست؟

 

اگر شما نیز با تجهیزات الکتریکی سر و کار دارید، حتما نام کابل کواکسیال به گوشتان خورده است. شاید برای شما سوال پیش آید که کابل کواکسیال چیست؟ این کابل به نام کواکس نیز معروف است. در واقع کابل کواکسیال به نوعی کابل برق سنگین گفته می شود که به انتقال سیگنال رادیو فرکانسی می پردازد. این کابل در دهه 80 میلادی اختراع شد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید خدمات شبکه برای اولین بار توسط این کابل ها ارائه شدند. این کابل لایه عایق داخلی دارد. به همین دلیل ظاهر آن گرد و ضخیم به نظر می رسد. این عایق رسانه های مرکزی کابل را پوشانده است. علاوه‌بر عایق داخلی سپر بافته و غلاف آن لایه سوم و چهارم کابل کواکسیال را تشکیل می دهند.
در این کابل هادی مرکزی وجود دارد که به حمل سیگنال های الکترومغناطیسی می پردازد. براساس هادی مرکزی میتوان این کابل را به دو نوع تک هسته ای و چند هسته ای تقسیم کرد. سپر بافته ای که در این کابل قرار دارد، از سیگنال ها در برابر تداخل و نویز خارجی محافظت می کند.

اجزای کابل کواکسیال

اجزای کابل کواکسیال

این کابل به دلیل طراحی محافظت شده آن شهرت بالایی دارد. درون این کابل یک کابل رسانای داخلی وجود دارد که از مس ساخته شده است. طراحی منحصر به فرد کابل کواکسیال سبب شده است که بدون تداخل در میدان های الکترومغناطیسی با موفقیت به وظایف خود عمل کند. این موضوع به دوام بالا کابل کمک بسیار زیادی کرده است. از جمله مهم ترین اجزا کابل کواکسیال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هادی مرکز
  • پیوند هادی مرکزی 
  • اولین هادی خارجی 
  • هادی بیرونی دوم
  • هادی بیرونی سوم 
  • هادی بیرونی چهارم
  • محافظ
  • لایه زیرین 
  • روکش
  • انتقال دهنده ضروری

کابل کواکسیال چه کاربردی دارد؟

 

در پاسخ به سؤال کابل کواکسیال چیست؟ نوبت آن رسیده است که به کاربرد های این کابل بپردازیم. در ابتدا از این کابل برای شبکه های کامپیوتری توسعه نیافته استفاده می کردند. درواقع این کابل ها برای اهداف عمومی تولید شدند. در سال های گذشته نیز از کابل کواکسیال در شبکه سازی استفاده میشد. از آنجاییکه با پیدایش شبکه های رایانه ای هیچ کابل رسانه اختصاصی وجود نداشت، از این کابل در دهه 80 و 90 میلادی استفاده شد. این کابل دوام بالایی دارد. همچنین سهولت در نصب آن سبب شده است که از آن برای اتصال آنتن ماهواره در خانه ها و سایر مشاغل استفاده شود. البته استفاده از این کابل در شبکه های رایانه منسوخ شده و دیگر از آن استفاده نمی شود.

انواع کابل کواکسیال 

کابل های کواکسیال انواع مختلفی دارند که از هر یک از انواع آن در موارد خاصی استفاده می شود. بنابراین شما باید در هر حوزه ای از کابل کواکسیال متناسب با آن استفاده کنید. در ادامه به بررسی انواع مختلف کابل کواکسیال پرداخته تا با هر یک از آن ها آشنا شوید.

کابل کواکسیال  RG_11

کابل کواکسیال RG_11 در پخش کننده های کیفیت نمایش ،HD نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. ازآن‌جاییکه درگاه این نوع از کابل کواکسیال نسبت به سایر کابل ها بزرگ تر است، یکی از بهترین انتقال دهنده ها برای سیگنال های قوی HD محسوب می شوند.

کابل کواکسیال RG_6 

این کابل کیفیت پایین‌تری نسبت به سایر کابل‌ها دارد. بنابراین کیفیت پایین آن روی تصاویر دریافتی و صدا خروجی تلویزیون به صورت مستقیم تأثیر می گذارد. مقاومت 75 اهمی به کار رفته در این کابل سبب شده است که کابل RG_6 به عنوان گزینه ای بسیار مناسب برای پخش کننده هایی مانند تلویزیون شناخته شود. رسانا بزرگ تر کابل RG_6 سبب شده است که بتوانید از آن برای انتقال سیگنال های اینترنتی استفاده کنید.

کابل کواکسیال  RG_59 

از این کابل بیش تر برای ارائه خدمات دوربین مداربسته استفاده می شود. با استفاده از این کابل بدون اینکه نگران از دست رفتن سیگنال باشید، می توانید به انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی بپردازید.

کابل کواکسیال هارد لاین

از دیگر انواع متداول این کابل میتوان به کابل کواکسیال هارد لاین اشاره کرد. این کابل در تجهیزاتی که به سیگنال بالا نیاز دارند، استفاده می شود. ضخامت این کابل ها معمولا 0.5 تا 1.75 است که سبب قطر زیاد آن ها نسبت به دیگر انواع کابل ها شده است. در این کابل ها از یک سیم رسانای مرکزی دارای نقره، مس، فولاد و آلومینیوم استفاده شده است. این کابل توانایی انتقال صد ها تلویزیون کابلی را داشته و از آن در اینترنت و خطوط تلفن به وفور استفاده می شود.

مزایای استفاده از کابل کواکسیال

 

استفاده از کابل های کواکسیال با مزایای بسیاری همراه است. این کابل ها یکی از پرکاربرد ترین کابل ها بوده که در بسیاری از تجهیزات الکتریکی از آن استفاده می شود. امروزه نیز در بسیاری از خانه های قدیمی آثاری از این کابل دیده می شود. برخی از وسایل الکتریکی که روزانه با آن‌ها سروکار دارید، با این کابل سازگار هستند. مزایای استفاده از کابل کواکسیال به شرح زیر است: 

  • سیم کشی ارزان 
  • مقاومت بالا در برابر تداخل الکترومغناطیسی
  • گسترش راحت آن ها 
  • نصب و پیکربندی آسان کابل کواکسیال
  • دوام و مقاومت بالا کابل در برابر عوامل تهدید کننده

سخن پایانی

کابل های کواکسیال از متداول ترین انواع کابل محسوب می شوند. این کابل ها کاربرد بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارند. آنچه سبب تمایز این کابل ها شده است، دوام و کیفیت بسیار بالا آن ها است‌.  اگر قصد خرید کابل کواکسیال را دارید، باید از ویژگی های این کابل اطلاعات لازم را کسب کرده و به سوال کابل کواکسیال چیست؟ به درستی پاسخ دهید. همچنین خرید از مرکزی معتبر امری ضروری است‌. امیر لایت یکی از فروشگاه هایی است که به فروش تجهیزات الکتریکی می پردازد. اگر قصد خرید کابل کواکسیال را دارید، می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و کابل موردنظر را خریداری کنید.
 

برچسب ها

تماس با کارشناسان