021 66629009

ارتباط با ما

-->
کابل کولری وظیفه تامین انرژی برق مورد نیاز موتور را به عهده دارد
10 آذر

کابل کولری چیست و انواع آن

امروزه اغلب وسایل صرف نظر از نوع و کاربردی که دارند، از انرژی برق برای انجام فعالیت های خود استفاده می کنند. از این رو برای اینکه طول عمر این وسایل بیشتر باشد و به خوبی به فعالیت خود ادامه دهند، باید از کابل کشی های متناسب با آن ها و مطمئن استفاده شود. به عنوان مثال کولرها یکی از این وسایل است که برای اتصال آن باید حتما از کابل کولری بهره گرفته شود. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده کابل کولری چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و ... که در ادامه درباره آن بیشتر صحبت می کنیم.

کابل کولری چیست؟

در قسمت اول این مقاله قصد داریم به سوال کابل کولری چیست؟ پاسخ دهیم. هر قطعه الکتریکی به جریان برق یا الکتریسیته برای راه اندازی و به کار افتادن نیاز دارد که کولرها از این قاعده مستثنی نیستند. هم کولرهای گازی و هم کولرهای آبی جهت کار کردن و خنک کردن هوا به جریان برق ثابت نیاز دارند. در کولرهای گازی دو موتور مجزا وجود دارد که یکی از آن ها وظیفه باز و بسته کردن دریچه هوا را به عهده داشته و گرداننده دمنده است و موتور دیگر همان کمپرسور می باشد. در کولرهای آبی نیز دو موتور وجود دارد که یکی از آن ها الکتروموتور بوده و باعث چرخش دمنده می شود. موتور دیگر نیز که آب را پمپاژ می کند واتر پمپ نام دارد.
کابل کولری کابلی است که وظیفه آن رساندن برق به موتورهای کولر می باشد. این کابل ها جریان برق و سیگنال های کنترلی را در کولر منتقل می کنند. از این نوع کابل ها در موارد گوناگون و صنعت های مختلف استفاده می شود که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می دهیم.

کاربرد کابل کولری

کاربرد کابل کولری

کابل کولری وظیفه تامین انرژی برق مورد نیاز موتور را به عهده دارد. به عبارتی دیگر کابل های کولری نمونه ای از کابل های پرکاربرد می باشد مهم ترین عملکرد آن مربوط به برق رسانی به موتورهای کولر است. این کابل بین دو جعبه ی کلید کنترل کولر و ورودی برق داخل کولر قرار می گیرد.

انواع کابل کولری

کابل های کولری دارای انواع متفاوتی هستند که هر کدام از آن ها مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند. از جمله انواع کابل کولری می توان به کابل های مخصوص کولرهای گازی، کابل های مخصوص کولرهای آبی، کابل های مفتولی و ... اشاره کرد.

کابل کولرهای گازی

کابل کولرهای گازی

کابل کولرهای گازی که یکی از محبوب ترین انواع کابل های کولر می باشد، که کاربرد بسیار زیادی دارد. این کابل دارای سایز و انواع متفاوتی است که حد فاصل کولر گازی تا پریز برق و میزان ظرفیت کولر، عوامل تعیین کننده این دو مورد است. به عنوان مثال در صورتی که ظرفیت کولر گازی بین 1800 تا 24000 باشد، باید از کابل 2 در 4 استفاده کنید. نکته حائز اهمیت که درباره این کابل ها، استفاده از کابل مناسب برای هر کولر می باشد، چرا که استفاده از یک کابل نامناسب یا بی کیفیت ممکن است منجر به ایجاد خساراتی غیر قابل جبران شود. 

کابل کولرهای آبی

کابل هایی که برای اتصال کولرهای آبی به کار می روند، معمولا از محدوده ولتاژ 300 تا 500 ولت پشتیبانی کرده و دارای پوششی از جنس PVC هستند. با وجود اینکه نقش چنین کابل هایی فقط انتقال جریان برق به موتور و کلیدهای دستگاه است، اما نباید جنبه ایمنی آن را نادیده گرفت. از این رو روکش این کابل ها باید از جنس مرغوب تهیه شوند تا در برابر فرسودگی و پوسیدگی ناشی از عوامل محیطی، از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

عوامل موثر بر قیمت کابل کولری

عوامل موثر بر قیمت کابل کولری 

در این بخش به سوال عوامل موثر بر قیمت کابل کولری چیست؟ می پردازیم. باید در نظر داشته باشید که قیمت کابل به یک طیف خاصی محدود نمی شود، بلکه تابع مدل و برند کابل است. از طرفی داخلی یا خارجی بودن کابل در قیمت این محصول موثر است. در صورتی که این کابل خارجی و وارداتی باشد، هزینه های ناشی از وارد کردن آن و موارد دیگر سبب افزایش قیمت آن می شود. همانطور که می دانید این کابل ها از مواد متفاوتی ساخته می شوند، هزینه این مواد اولیه که از چه درجه و کیفیتی باشد نیز در قیمت آن موثر است. به عنوان مثال نوع غلاف کابل کولر که بهترین آن از نوع پی وی سی است، یکی از موارد مهم می باشد. اگر شما هم قصد خرید کابل کولری دارید می توانید با بررسی محصولات امیرلایت اقدام به خرید این محصول و دیگر محصولات مورد نیاز خود نمایید.

ساختار کابل کولری

ساختار کابل کولری

ساختار کابل کولر متشکل از هادی کابل و غلاف کابل می باشد.

هادی کابل

هادی کابل های کولر که معمولا از مس آنیل شده ساخته می شود تا بتواند جریان برق را به خوبی از خود عبور دهد، یکی از اجزای ساختاری کابل کولری می باشد. نوع هادی به کار رفته در کابل ها امکان دارد از نوع مفتول یا افشان باشد. کابل مفتول به نسبت کابل افشان از مقاومت بالایی برخوردار است، اما در عوض کابل افشان انعطاف پذیری بهتری دارد. بنابر این می توان گفت که از کابل مفتول در شرایط محیطی سخت و از کابل کولر افشان اغلب در صنایع مختلف استفاده می شود. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که کابل های کولری علاوه بر استفاده در سیستم سرمایشی، در سایر ابزارهای برقی که دو شاخه آن ها باید به صورت ثابت به کابل نصب شوند نیز کاربرد گسترده ای دارد.

غلاف کابل

غلاف کابل در کابل های کولری از جمله عناصر ساختاری مهم این کابل به حساب می آید. نقش غلاف در واقع پوشش سیم های داخلی کابل می باشد که در صورتی که دارای جنس مناسبی نباشد، طول عمر و دوام کابل نیز کاهش می یابد. به عبارتی دیگر می توان گفت نقش عمده غلاف، حفاظت از اجزای داخلی کابل در برابر فشارهای مکانیکی، شرایط جوی نامناسب و دیگر عوامل مخرب است. غلاف از نوع پی وی سی، یکی از بهترین جنس های این غلاف می باشد که در حفاظت از عناصر داخلی سیستم از عوامل مخربی مانند رطوبت، نقش به سزایی دارد. به همین دلیل، کابل های کولردار برخوردار از غلاف پی وی سی که علاوه بر مقاوم بودن در شرایط جوی نامناسب انعطاف پذیری بالایی دارند، با استقبال بی نظیری از سمت مشتریان مواجه می شوند.
نوع دیگری از غلاف های کابل کولر دارای جنس xlpe می باشند که خاصیت ضد آب داشته و مقاومت خوبی در برابر پوسیدگی از خود نشان می دهند. 

سخن پایانی

در این مطلب با مباحثی مانند کابل کولری چیست؟ و انواع آن آشنا شدید و اکنون عوامل موثر بر قیمت آن را می دانید. همانطور که گفته شد این کابل ها کاربرد زیادی داشته و نباید کابل کولر گازی و کابل کولر آبی را به جای یکدیگر استفاده کرد. همچنین به بررسی ساختار این نوع کابل ها پرداختیم و با بیان این موضوع در انتخاب کابل مورد نظر بهتر می توانید عمل کنید.

برچسب ها

تماس با کارشناسان