021 66629009

ارتباط با ما

-->
کابل مخابراتی در دو نوع مسی و نوری تولید میشوند و به دو روش هوایی و زمینی استفاده میشود
21 اسفند

کاربرد کابل های مخابراتی چیست؟

شاید شما هم بخواهید کاربرد کابل مخابراتی را به صورت دقیق تر بدانید و اطلاعات جامع تری را درباره آن داشته باشید. همان طور که می دانید، انتقال سیگنال های مخابراتی وظیفه اصلی یک کابل مخابراتی بوده که این سیگنال ها شامل سیگنال های الکتریکی، تصویر، صدا و داده می شود. کاربرد کابل مخابراتی بسیار مهم و گسترده است که در ادامه این مقاله آن را بیشتر بررسی می کنیم.

کاربرد کابل های مخابراتی در دنیای تکنولوژی چیست؟

کاربرد کابل های مخابراتی در دنیای تکنولوژی چیست؟

با توسعه بسیار سریع تکنولوژی پتروشیمی در ساخت انواع مواد پلاستیکی جهت عایق کردن کابل های ماشین آلات مدرن و استفاده از آن ها در شبکه های برق و مخابراتی، شاهد افزایش کاربرد کابل مخابراتی و انواع آن هستیم. کابل های مخابراتی حدود 60 سال پیش شناخته و به بازار عرضه شدند که استفاده از مواد پلاستیکی نیز باعث پیشرفت آن ها شد.

در رابطه با کاربرد کابل مخابراتی در دنیای تکنولوژی همان طور که احتمالا می دانید این کابل ها سبب سهولت در ارتباطات شده و به همین دلیل مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد کابل مخابراتی جهت منتقل کردن اطلاعات و تقویت کردن روابط دو طرفه در فاصله های طولانی است که این کار ها به وسیله تلفن، رایانه و تلویزیون نیز صورت می گیرد.

تلفن جزء اختراعات اولیه برای برقراری ارتباطات بود اما امروزه رایانه ها و تلویزیون ها نیز به صورت وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند. قبل تر ها ارتباطات تنها به صورت شفاهی از طریق تلفن صورت می گرفت ولی با پیشرفت های تکنولوژی و مخابراتی برقراری ارتباطات ویدیوئی نیز میسر شد. متصل کردن مشترکین از نقاط مختلف دنیا به یکدیگر از دیگر کاربرد کابل مخابراتی در دنیای تکنولوژیست.

کابل های استاندارد برای استفاده در تلفن چه ویژگی هایی دارند؟

در ادامه مقاله کاربرد کابل مخابراتی به بیان ویژگی های کابل های استاندارد جهت استفاده در تلفن ها می پردازیم.

هادی کابل

هادی کابل

هادی رسانا یا در واقع همان نوع سیم به کار رفته در کابل تلفن یکی از مهم ترین ویژگی هاییست که باید به آن توجه داشته باشید. چه برای ارتباط تلفنی و چه به منظور استفاده برای اینترنت نوع آلیاژ به کار رفته در کابل تلفن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع یکی از موارد تعیین کننده ارتباط با کیفیت، همین نوع آلیاژ سیم تلفن است.

نه تنها برای کابل های تلفن بلکه برای سایر کابل ها با کاربری های متفاوت فلز مس می تواند بهترین کارایی را داشته باشد. 

روکش کابل

یکی از ویژگی های کابل مناسب نوع روکش آن است، البته روکش کابل شاید به اندازه نوع هادی دارای اهمیت نباشد اما به دلایل مختلف دیگر، اهمیت زیادی دارد. برای داشتن یک ارتباط فوق العاده به کابلی با پوشش بیرونی با کیفیت نیاز است، در واقع کارایی روکش کابل عایق آن است که در برابر عوامل بیرونی آسیب زا از سیم و هادی داخلی محافظت کند.

پوسیدگی، سرما و گرما، نشت رطوبت به داخل کابل و افزایش احتمال زنگ زدگی و همینطور برخورد با اجسام سنگین و بالا رفتن احتمال بریدگی از جمله عوامل مخرب بیرونی هستند که قابلیت تحت تاثیر قرار دادن کیفیت ارتباط کابل تلفن را دارند.

دامنه حرارتی کابل

نه تنها در تعیین کابل استاندارد برای استفاده در تلفن بلکه برای تهیه هر نوع سیم و کابل دیگر، دامنه حرارتی آن یکی از پارامتر های مهم است. این ویژگی چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد، البته شاید تصور کنید که این موضوع بیشتر برای کابل های برق مهم است تا احتمال بروز خطراتی همچون آتش سوزی را کاهش داد.

اما در انتخاب بهترین کابل تلفن هم استاندارد هایی برای این پارامتر تعیین شده که باید حتما آن را مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال در زمان هایی که سیم تلفن به صورت ثابت به کار می رود، بر اساس استاندارد های جهانی دامنه حرارتی باید در بازه دمایی منفی 30 درجه و مثبت 70 درجه کارایی داشته باشد.

کاربرد کابل های مخابراتی درون ساختمان

کاربرد کابل های مخابراتی درون ساختمان

از دیگر کاربرد کابل مخابراتی می توان به استفاده از آن ها در درون ساختمان ها اشاره داشت. از آن جایی که محدودیت های بسیار زیاد و بیشتری در محیط های داخلی ساختمانی وجود دارد، باید از کابل های مخابراتی با انعطاف بالا استفاده کرد. علاوه بر آن به دلیل این که کابل های مخابراتی فاقد روکش دارای مواد سمی و هالوژن ها هستند، می توانند ایمنی بیشتری را فراهم کنند.

ریبون، دراپ، توزیعی، رایزر، اینتر کانکت و تایت بافر از جمله کابل های فیبر نوری داخلی هستند که در درون ساختمان به کار می روند. با توجه به این موضوع که در درون ساختمان ها و محیط های گوناگون احتمال آتش سوزی وجود دارد، در ساخت این کابل های نوری از یک سری مواد اولیه استفاده می کنند تا در برابر آتش سوزی مقاومت بسیار بالایی داشته و مانع از قطع ارتباطات شوند.

کاربرد کابل های مخابراتی در شهر های بزرگ

در شهر های پرجمعیت و بزرگ، یک مرکز تلفن نمی تواند به تنهایی پاسخگوی نیاز های مردم باشد. در صورتی که ظرفیت مرکز بسیار بالا انتخاب شود، منجر به افزایش هزینه ها به ویژه در ناحیه ها و مناطق غیر متراکم می شود.

از لحاظ فنی نیز هنگامی که یک مشترک با مرکز تلفن فاصله ای بیشتر از حد مجاز داشته باشد، مقاومت الکتریکی زیاد شده و خط مشترک ضعیف می شود. در نتیجه کیفیت مکالمات تلفنی کاهش یافته و مکالمات تلفنی کمتر قابل فهم می شوند. از این رو در شهر های بزرگ و پرجمعیت بهتر است که در نقاط مختلف آن مراکز تلفنی قرار بگیرد.

از کابل های مخابراتی جهت ارتباط میان مشترکین مراکز گوناگون که در یک شهر قرار دارند استفاده می شود که از اصلی ترین کاربرد کابل مخابراتی به حساب می آید. قطر سیمی که برای این کابل ها به کار می رود، 0.6، 0.8 و 0.9 میلی متر است که بسته به حداکثر تضعیف مجاز بین دو مرکز نوع این سیم ها نیز انتخاب می شود.

سخن پایانی

کابل های مخابراتی از ابتدا تا به حال دارای کاربرد های وسیعی بودند، در ابتدا جهت انتقال پیام های شفاهی مورد استفاده قرار می گرفتند. پس از آن انتقال امواج صوتی و تصویری به کاربرد کابل مخابراتی نیز افزوده شد و با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، این کابل ها در صنعت انتقال داده نیز وارد شدند. با گسترده شدن کاربرد کابل های مخابراتی، انواع آن ها نیز به وجود آمدند و هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند که آن ها را برای انتقال داده زمینی، هوایی و یا دریایی مناسب می کند.
 

برچسب ها

تماس با کارشناسان