021 66629009

ارتباط با ما

-->
انواع لامپ هالوژنی
18 تیر

معرفی لامپ هالوژنی و بررسی مزایا و معایب آن

لامپ های هالوژن را می توان پای ثابت نورپردازی های داخلی به شمار آورد . این لامپ های زیبا و کاربردی تقریبا در هر محیطی قابل استفاده و نصب می باشند. فرقی ندارد که دکوراسیون منزل یا فضای مورد نظر شما کلاسیک است یا مدرن! به راحتی می توانید با بهره گیری از لامپ های هالوژنی نور دو چندانی را برای محیط زندگی یا محل کار خود به ارمغان آوردید. محبوبیت و کاربرد زیاد این لامپ ها باعث شد تا در مقاله ای به معرفی لامپ هالوژنی و بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم. چنانچه شما هم از طرفداران این دسته از روشنایی ها هستید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

لامپ هالوژنی و انواع آن

یکی از انواع لامپ های موجود که به صورت پیشرفته شده لامپ های رشته ای هستند، لامپ هالوژنی است. این نوع لامپ ها، قابل نصب بر روی دیوار و سقف هستند و بر روی سقف های کاذب نیز قابل نصب می باشند. از این لامپ ها در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود. 
لامپ های هالوژن نورپردازی زیبایی در منزل و محل کار به وجود می آورد و در قسمت های مختلف ساختمان قابل استفاده هستند. ساختار این لامپ ها به این گونه است که درون یک محفظه، گاز بی اثر هالوژن مانند ید یا برم پر می شود. علاوه بر این در محفظه یک رشته تنگستن نیز قرار دارد. 
با اتصال لامپ هالوژنی به برق، هالوژن موجود در آن باعث داغ شدن سیم های تنگستن می شود. در نتیجه این عمل، نور سفید رنگی تولید می شود که باعث نورپردازی ملایم در مکان مورد نظر می شود. مقدار هالوژن در هر یک از انواع این لامپ ها تعیین شده است. این هالوژن برای تبخیر رشته تنگستن کافی بوده و با ولتاژ ورودی به لامپ متناسب است. 
انواع لامپ های هالوژن که در اجرای نورپردازی انواع مکان ها و تزیین دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند شامل لامپ های هالوژن LED، SMD و COB هستند. نحوه نصب این نوع لامپ ها به صورت توکار بوده و فضای زیبا را به وجود می آورند. 

  • لامپ هالوژن LED

این نوع لامپ ها از دیودهای نورافشان تشکیل می شوند. دیودهای موجود در آن کنار یکدیگر قرار می گیرند و با عبور جریان الکتریکی از آنها، نور تولید می کنند. شدت نور در این گونه لامپ ها به تعداد دیودها بستگی دارد. هر چه تعداد آنها بیشتر باشد، شدت نور نیز افزایش می یابد. از مزایای این لامپ ها می توان به مصرف پایین آن، شدت نور مناسب و گرمای تولیدی کم آنها اشاره کرد. علاوه بر این لامپ هالوژنی LED اشعه های فرابنفش و مادون قرمز تولید نمی کند.

نمونه ای از لامپ لامپ هالوژنی ال ای دی

لامپ هالوژن ال ای دی

 

  • لامپ های هالوژن SMD

این نوع لامپ ها با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تری ساخته می شوند. این نوع لامپ ها از چند چیپ ال ای دی تشکیل می شود که به وسیله سیم های نازک به هم متصل می شوند. این نوع لامپ هالوژنی SMD نسبت به سایر انواع آن، تولید نور بیشتری دارند. به دلیل صرفه جویی زیادی که در استفاده از این نوع لامپ ها وجود دارد، در نورپردازی مکان های مختلف کاربرد فراوانی دارند. 

نمای از لامپ هالوژن اس ام دی

  • لامپ هالوژن COB

این نوع لامپ ها نیز از چیپ های الکتریکی تشکیل می شوند که بر روی یک برد قرار می گیرند. لامپ هالوژن COB طول عمر بالایی دارند و به صورت توکار در انواع ساختمان ها به کار برده می شوند. 

تصویری از لامپ هالوژن cob

لامپ هالوژن COB

مزایا و معایب لامپ هالوژنی 

یکی از مهمترین مزایای لامپ های هالوژن، کاهش مصرف برق و صرفه جویی در انرژی است. مصرف برق این لامپ ها بسیار پایین بوده و در مقابل نورپردازی مناسبی که در محیط به وجود می آورند، باعث صرفه جویی در برق ساختمان می شوند. 
این لامپ ها مورد استفاده در قسمت های مختلف خانه مانند نورپردازی در کابینت های آشپزخانه، راهروی منزل، سقف بالای تلویزیون، سقف های کاذب و... هستند. کیفیت نوردهی این نوع لامپ ها بسیار بالا بوده و نور مناسبی در محیط به وجود می آورند. 
همچنین این لامپ ها از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند و به راحتی در بازار در دسترس هستند. نصب آنها نیز به راحتی انجام می شود و قابل نصب به صورت توکار هستند. 
قاب لامپ هالوژنی با توجه به رنگ و جنس آن تعیین می شود. این قاب ها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. یکی از انواع قاب های این نوع لامپ، قاب های کریستال هستند که به دکوراسیون منزل زیبایی و جذابیت خاصی می دهند. قاب های ورق، آلومینیوم، استیل و دایکاست نیز از انواع دیگر می باشند.

طرحی از قاب لامپ

قاب لامپ هالوژن

 

علاوه بر مزیت های فراوانی که این لامپ ها دارند، می توان معایبی نیز برای آنها ذکر کرد. یکی از معایب مهم لامپ های هالوژن، وجود گاز سمی هنگام شکستن آنها است. بنابراین هنگام شکستن این لامپ ها نباید به صورت مستقیم به آنها دست زد. وجود مواد سمی مانند سرب و آرسنیک نیز باعث می شود تا هنگام شکستن باعث آسیب به محیط زیست شوند.

معرفی برخی از برندهای پرفروش لامپ هالوژنی 

  • لامپ هالوژنی بروکس

یکی از انواع برندهای تولید کننده لامپ های هالوژن، برند بروکس می باشد. لامپ های تولیدی این برند، دارای رده انرژی A+ هستند و می توانند برابر با یک لامپ رشته ای 55 وات نور تولید کنند. همچنین توان مصرفی آنها 7 وات بوده و از سرب و جیوه در ساخت آن استفاده نمی شود. پایه استارتی این نوع لامپ ها با برند بروکس، GU10 است و این محصولات دارای استاندارد ROHS می باشد. 
طول عمر لامپ تولیدی برند بروکس، 35000 ساعت می باشد و زاویه تابش آن 38 درجه است. پرتاب و پخش نور این لامپ ها مناسب بوده و اشعه مادون قرمز و ماورا بنفش ساطع نمی کنند. با گذشت زمان رنگ بدنه این لامپ ها دچار تغییر نشده و نور یکنواختی پخش می کند. لامپ هالوژنی بروکس با استفاده مواد قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست و همچنین اجزای الکتریکی با کیفیت ساخته می شوند.

  • لامپ هالوژنی مهند

 لامپ های هالوژنی برند مهند به عنوان جایگزین مناسبی برای لامپ های رشته ای و سایر لامپ هی پرمصرف محسوب می شوند. این برند لامپ نیز بدون استفاده از مواد خطرناک مانند جیوه و سرب تولید می شوند. 
دمای مناسب برای عملکرد این نوع لامپ ها، بین 50+ تا 20- درجه سانتیگراد است. این نوع لامپ ها در برابر ضربه مقاوم هستند و عمر مفید آنها حدود 25000 ساعت می باشد.

تمامی محصولات برند مهند دارای نشان استاندارد هستند. این ویژگی باعث استفاده ایمن و کیفیت بالای لامپ هاوژنی مهند می شود. سطح انرژی این لامپ ها نیز در رده A+ قرار دارد و با استفاده از آن می توان در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه جویی کرد. 

  • لامپ هالوژنی EDC

 یکی از انواع برندهای پرکاربرد لامپ های هالوژن، برند EDC است. این برند دارای محصولات با کیفیت هستند که باعث آسیب به چشم نمی شود. این برند دارای انواع مختلفی هستند که می توان برای هر فضایی نوع متناسب با آن محیط را انتخاب کرد. 
نور تولید شده توسط این لامپ ها، به صورت متمرکز و پرتویی تابیده می شود. نصب این لامپ ها به راحتی انجام می شود و دارای طول عمر بالایی هستند. لامپ های هالوژن EDC، فاقد اشعه های مضر برای انسان مانند اشعه پو وی می باشند. لامپ های این برند به صورت روکار و توکار و در انواع LED، SMD و COB تولید می شوند.

راهنمای خرید و عوامل موثر بر قیمت لامپ هالوژنی 

برای خرید و انتخاب و تعیین قیمت لامپ هالوژن، بایستی به عوامل مختلفی توجه کرد. بایستی با توجه به این عوامل مهم، لامپ مناسب با فضای مورد نظر خود را انتخاب کرد. 
یکی از این عوامل، شار نوری لامپ است، به این معنا که شدت نور ساطع شده بر واحد مساحت چه مقدار است. شدت نور با استفاده از واحد لومن اندازه گیری می شود و در هنگام خرید بایستی به این عدد دقت کرد. شدت نور در محیط های مختلف بایستی با هم متفاوت باشد. شدت نور لامپ هالوژنی معمولا بین 500 تا 1000 لومن است.

انواع لامپ هالوژن

انواع لامپ هالوژن

 

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت لامپ های هالوژن، توان اینگونه لامپ ها است که بر اساس وات محاسبه می شود. در واقع باید گفت توان لامپ رابطه مستقیمی با قیمت و میزان مصرف آن دارد. به هر میزانی که توان لامپ بالاتر باشد، مصرف انرژی آن نیز بیشتر می شود. 
قاب
لامپ هالوژنی نیز در قیمت و نوع انتخاب آن تاثیر گذار است. جنس، رنگ و ابعاد قاب می تواند در بالا یا پایین شدن قیمت لامپ تاثیر بگذارد. انواع قاب های استیل، کریستال، آلومینیوم و... هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. برای مثال قاب های آلومینیومی در مقابل رطوبت و دما مقاومت بالایی دارند و تغییر رنگ نمی دهند و طول عمر بالایی دارند. علاوه بر این بسیار مقرون به صرفه هستند. 
یکی دیگر از عواملی که می تواند در خرید مشتری برای انتخاب لامپ های هالوژن تاثیر بگذارد، دمای رنگ لامپ است که در واقع با رنگ نور ایجاد شده به وسیله لامپ در ارتباط است. دمای رنگ پایین نشانه گرم بودن رنگ لامپ و دمای رنگ بالا نشانگر سردتر شدن رنگ لامپ است. این پارامتر بر مبنای کلوین اندازه گیری می شود و دمای رنگ لامپ های هالوژن، بین 4500 تا 6500 کلوین است. 
دمای رنگ 5500 کلوین، نشانه رنگ نور سفید است. اگر دمای رنگ نور از این عدد بیشتر باشد، رنگ لامپ به سمت آبی می رود. اما اگر دمای رنگ از 5500 کلوین کمتر باشد، رنگ نور لامپ زردتر می شود. 
طول عمر لامپ هالوژنی عامل دیگری است که می تواند به عنوان راهنمای خرید لامپ در نظر گرفته شود. طول عمر این لامپ در مقایسه با لامپ های رشته ای بسیار بیشتر است و به صورت هزار ساعت بر روی بسته بندی آنها ثبت می شود. لامپ های هالوژن بین 8 هزار ساعت تا 30 هزار ساعت قابل استفاده هستند.

برند و شرکت سازنده لامپ نیز به عنوان راهنمای خرید لامپ هالوژنی و موثر در قیمت این نوع لامپ می باشد. شرکت های بسیاری از جمله برند مهند، بروکس، EDC و... تولید کننده این نوع لامپ ها هستند. ویژگی هایی که این برندها در تولید لامپ خود از آن استفاده می کنند، در قیمت لامپ و انتخاب مشتری تاثیر گذار است.

چند نمونه لامپ هالوژن

تماس با کارشناسان