021 66629009

ارتباط با ما

-->
راهنمای خرید لامپ فلورسنت مهتابی ال ای دی
07 خرداد

معرفی و بررسی کامل انواع لامپ فلورسنت

لامپ ها تحول عظیمی را در روشنایی به وجود آورده اند و به همین دلیل است که مورد توجه قرار گرفته اند. امروزه شاهد انواع مختلفی از لامپ ها در بازار هستیم که با کاربرد های مختلف در دسترس خریداران قرار گرفته اند. از جمله این لامپ ها می توان به لامپ فلورست اشاره کرد.در همین راستا، مطلبی تهیه کرده ایم و به معرفی کامل انواع لامپ فلورسنت پرداخته ایم.در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی انواع لامپ فلورسنت 

از این که وارد حیطه دسته بندی انواع لامپ فلورسنت شویم بهتر است تعریف کلی از آن ها ارائه دهیم تا با دید بهتر بتوانید به شناخت این گونه لامپ ها دست یابید و با اطمینان بیشتری اقدام به انتخاب نمایید. لامپ فلورسنت که با نام لامپ مهتابی نیز در بازار شناخته می شود دسته ای از لامپ ها است که اساس کار آن تحریک بخار جیوه می باشد که در نتیجه این تحریک، فسفر به فلورسنت تبدیل شده و نور تولید می کند. در واقع اگر بخواهیم در رابطه با عقبل عملکرد این نوع لامپ ها صحبت کنیم باید بگوییم که هنگامی که ولتاژ به دو سر لامپ اعمال می شود گاز نئون و یا آرگون موجود در لامپ داغ شده و باعث بخار شدن جیوه موجود در لامپ می شود که در نتیجه این کار می توان شاهد فرآیندی بود که طی آن پلاسمایی تولید می شود که نور فرابنفش از خود ساطع می کند. در نهایت نور ساطع شده به وسیله ی ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می شود.

برای دسته بندی انواع لامپ فلورسنت معیار های مختلفی وجود دارد که هر یک بر اساس نوع کاربرد در گروه های مختلفی قرار گرفته اند. برای مثال این نوع لامپ ها را می توان بر اساس رنگ نور، قطر لامپ، الکترود موجود در لامپ و ... دسته بندی کرد. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

  • لامپ فلورسنت با الکترود

 در این نوع لامپ ها هنگامی که کلید وصل می شود جریان از استارتر عبور می کند. استارتر از دو عدد فلز تشکیل شده است که با وصل کلید، ولتاژ بر روی این دو فلز قرار می گیرد و گاز موجود در آن تخلیه می شود. با تخلیه گاز یکی از دو فلز گرم شده و در اثر انبساطی که می یابد به سمت فلز دیگر متمایل می شود تا حدی که دو فلز به هم وصل شوند. با این اتصال تخلیه گاز متوقف شده و محفظه سرد می شود. با سرد شدن محفظه فلز ها سرد می شوند و همین موضوع باعث انقباض آن ها شده و آن ها را به جای اصلی خود باز می گرداند. در این هنگام جریان قطع خواهد شد. این قطع جریان باعث القای ولتاژ بالا به دو سر چوک شده و تخلیه الکتریکی اتفاق می افتد. پس از این که لامپ روشن می شود، مقاومت آن کاهش می یابد در نتیجه برای آن که به تاسیسات آسیبی وارد نشود باید جریان را محدود کرد که این کار با استفاده از الکترود در لامپ فلورسنت اتفاق می افتد.

  • لامپ فلورسنت بدون الکترود

الکترود یکی از بخش هایی است که بسیار حساس بوده و به سرعت دچار آسیب می شود. خرابی الکترود می تواند پایان عمر لامپ را به دنبال داشته باشد. در واقع هنگامی که الکترود دچار آسیب شود لامپ روشن نخواهد شد. به همین دلیل سازندگان لامپ مهتابی اقدام به طراحی لامپ هایی بدون الکترود کرده اند تا از این طریق بتوانند طول عمر لامپ ها را افزایش دهند. 

  • لامپ فلورسنت با رنگ های مختلف

با توجه به مواد مختلفی که به فسفر موجود در لامپ ها می افزایند می توان رنگ نور و حتی درصد روشنایی نور را تعیین کرد. علاوه بر این کیفیت فسفر موجود در لامپ می تواند در میزان افت شار لامپ موثر باشد و طول عمر لامپ را تعیین کند. شاخص های مختلفی را برای رنگ لامپ فلورسنت می توان در نظر گرفت که این شاخص در رابطه با لامپ های تولید شده در ایران بین 50 تا 70 درصد می باشد. در سال های اخیر لامپ هایی با سه لایه فسفر به بازار عرضه شده اند که هر کدام از این لایه ها دربردارنده یکی از رنگ های اصلی می باشد. طیف رنگی این نوع از لامپ های فلورسنت کامل تر از انواع دیگر می باشد.

  • لامپ فلورسنت با قطر مختلف

 لامپ فلورسنت با قطر های 16، 26، 32 و 38 به بازار عرضه می شوند که هر یک از آن ها با توجه به قطری که دارند محدوده ولتاژ متفاوتی دارند. برای مثال لامپ فلورسنت با قطر 38 که به لامپ های T12 معروف می باشند در محدود ولتاژ 40، 20 و 65 ولت کار می کنند.

 

مدلهای لامپ مهتابیا

انواع مدلهای لامپ مهتابی

مزایا و معایب لامپ فلورسنت

همان طور که می دانید هر محصولی که تولید می شود مزایا و معایبی دارد که آن را نسبت به محصولات دیگر متمایز می کند. لامپ فلورسنت هم از این موضوع مستثنی نیست و می توان مزایا و معایبی را برای آن در نظر گرفت. در رابطه با مزایای این نوع لامپ ها می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. همان طور که می دانید صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از موضوعات مهم در دنیای امروز است و همه ی مصرف کنندگان به دنبال محصولاتی با بهره وری انرژی بالا می باشند. به طور میانگین حدود 40 درصد صرفه جویی انرژی را در لامپ فلورسنت می توان مشاهده کرد.
از دیگر مسائلی که در رابطه با مزایای لامپ مهتابی می توان به آن اشاره کرد تنوع درجه حرارت رنگ در این لامپ ها می باشد. در بسیاری از مکان ها مانند بیمارستان ها و یا ایستگاه های مترو تنوع درجه حرارت می تواند موضوع بسیار مهمی باشد. برای مثال در چنین مکان هایی درجه حرارت 6500 کلوین مورد نیاز می باشد که استفاده از این لامپ ها می تواند به راحتی این درجه حرارت را تامین کند. به طور کلی در این رابطه می توان گفت طیف رنگی در نظر گرفته شده برای این نوع لامپ ها از گرم تا سرد را در بر می گیرد. هزینه یکی از مسائل مهم در انتخاب هر محصولی می باشد. در رابطه با لامپ های فلورسنت می توان گفت که هزینه این نوع لامپ ها نسبت به لامپ های مدرن کمتر می باشد. طول عمر بالای این لامپ ها را می توان از مزایای دیگر لامپ های فلورسنت نسبت به لامپ های رشته ای بیان کرد.
در رابطه با معایب در نظر گرفته شده برای لامپ فلورسنت می توان به استهلاک لامپ اشاره کرد. این نوع لامپ ها نسبت به لامپ LED هزینه ی استهلاک بالاتری دارند. علاوه بر این وجود نویز در این نوع لامپ ها را می توان از دیگر معایب مطرح شده برای آن بیان کرد. در واقع این نویز ها می تواند در سیستم های رادیویی موجود اختلال ایجاد کند. بازه زمانی روشن شدن لامپ فلورسنت هم می توان از معایب دیگر آن بیان کرد به طوری که معمولا زمانی بین 10 تا 30 ثانیه لازم است تا لامپ گرم شده و نور تولید کند. 

طرحی از لامپ مهتابی

مزایای لامپ مهتابی

راهنمای خرید لامپ فلورسنت

امروزه با توجه به مشکلاتی که در لامپ های رشته ای وجود دارد استفاده از آن ها بسیار کاهش یافته است و لامپ فلورسنت به عنوان گزینه ی مناسب که مشکلات ناشی از لامپ های رشته ای در آن دیده نمی شود جایگزین آن شده است. به همین دلیل است که شاهد افزایش خرید لامپ مهتابی نسبت به گذشته می باشیم. با توجه به این که دسته بندی های متفاوتی را برای این نوع از لامپ ها در نظر می گیرند انتخاب گزینه ی مناسب می تواند برای خریداران چالش برانگیز باشد. در انتخاب لامپ فلورسنت نکته ی مهمی که باید به آن توجه کرد محل استفاده از آن می باشد تا به این صورت بتوانید میزان نور مورد نیاز برای آن محیط را تشخیص دهید. برای مثال اگر می خواهید در اتاق پذیرایی از این نوع لامپ ها استفاده کنید باید از لامپی استفاده کنید که نور آن بیشتر باشد و در واقع نور عمومی داشته باشد. در واقع قدرت روشنایی را یکی از مولفه های مهم در خرید لامپ های فلورسنت معرفی می کنند. در رابطه با انتخاب این نوع محصول حتما به شرکت سازنده ی آن نیز توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه که متناسب با نیاز شما باشد را انتخاب کنید.

 

نمای نزدیک از لامپ فلورسنت

قیمت لامپ فلورسنت

قیمت لامپ فلورسنت در بازار

همان طور که می دانید یکی از موارد مهمی که در هر نوع انتخابی باید مورد توجه قرار گیرد قیمت محصول انتخابی می باشد. معمولا خریداران می خواهند که با پرداخت هزینه ی کمتر به محصول با کیفیت تر دست یابند. قیمت لامپ فلورسنت هم با توجه به معیار های مختلفی می تواند متفاوت باشد. برای مثال با توجه به این که شرکت های مختلفی اقدام به تولید این نوع لامپ ها می کنند می توان گفت محصولات هر شرکت از قیمت متفاوتی برخوردار می باشد. برای مثال لامپ هایی با قدرت و توان بالاتر قطعا از قیمت بالاتری هم برخوردار می باشند. به طور کلی در رابطه با قیمت لامپ فلورسنت می توان گفت که با توجه به رنگ نور مطلوب و بهره نوری بالایی که برای این نوع لامپ ها در نظر می گیرند قیمت آن را می توان در مقایسه با سایر لامپ ها مناسب دانست. هم چنین از آن جایی که نور ایجاد شده در لامپ فلورسنت توسط حرارت تولید نمی‌شود و با استفاده از تحریک اتم ها به وجود می آید، از لحاظ اقتصادی برای تولید کنندگان بسیار مقرون به صرفه می باشد و به همین دلیل است که امروزه شاهد گسترش کارخانه های تولید کننده این محصولات می باشیم.

معرفی تعدادی از لامپ های فلورسنت



 

تماس با کارشناسان