021 66629009

ارتباط با ما

-->
سالم ترین لامپ چه معیارهایی دارد
23 مرداد

سالم ترین لامپ چه معیارهایی دارد؟

در مقاله پیشرو در خصوص انواع لامپ ها، مزایا و معایب آن ها صحبت کرده ایم و در نهایت برای تشخیص سالم ترین لامپ راهکارهایی را ارائه نموده ایم.

کدام لامپ سالم تر است؟

از لحظه ی تاریک شدن هوا تا صبح روز بعد ابزارهایی که وظیفه ی روشنایی محیط را بر دوش می کشند، لامپ ها هستند. بنابراین بازار تولید و فروش این محصول رونق خوبی دارد، چرا که مطمئنا هم سو با تقاضای بالا، عرضه ی بالا نیز محقق خواهد شد. لامپ ها روشنایی دفاتر کاری، منازل و حتی جاده ها و خیابان ها را نیز تامین می کنند. بنابراین تشخیص لامپ های سالم از میان انبوه لامپ های تولید شده حائز اهمیت است. 
همچنین این روزها با افزایش آگاهی مردم، افراد به دنبال خرید سالم ترین لامپ هستند.  برای این که بتوانیم سالم ترین لامپ را از میان کلیه ی لامپ های تولید شده تشخیص دهیم، بایستی ابتدا انواع لامپ ها را معرفی کنیم. سپس به صورت جداگانه کیفیت، معایب و مزایای آن ها را نیز بررسی کنیم. جهت تشخیص سالم ترین لامپها با ما همراه باشید. در یک دسته بندی کلی، انواع لامپ ها را به صورت زیر گروه بندی می کنند:

  1. لامپ های رشته ای یا incandescent light bulb
  2. لامپ های هالوژنی یا Halogen bulb
  3. لامپ های LED یا Light Emitting Diode (یکی از انواع لامپ های پرکاربرد)
  4. لامپ های فلوئورسنت فشرده یا Compact Fluorescent یا CFL
  5. لامپ های SMD (یکی از انواع لامپ های کم مصرف)
  6. لامپ های بخار سدیم یا  Sodium-vapor Lamp
  7. لامپ های بخار جیوه یا Mercury-vapor Lamp

لامپ های رشته ای یا incandescent light bulb

لامپ های رشته ای یا incandescent light bulb

لامپ رشته ای

ساختمان لامپ رشته ای که یکی از انواع لامپ های خیلی قدیمی هستند را در تصویر بالا می بینید. در این لامپ ها، رشته های فلزی که تنگستن نام دارند، در غیاب اکسیژن با عبور جریان الکتریکی گداخته می شوند و نور سفید را تولید می کنند. این لامپ ها برای مصارف تجاری، خانگی، چراغ اتومبیل، مطالعه و چراغ قوه ها مناسب هستند.
برای پیدا کردن سالم ترین لامپ، بایستی مزایا و معایب هر یک از لامپ های معرفی شده را بررسی کنیم. در ادامه مزایا و معایب انواع لامپ های رشته ای که شامل لامپ های رشته ای معمولی، منعکس کننده و هالوژنی هستند را شرح می دهیم.

از مزایای لامپ های رشته ای می توان به  موارد زیر اشاره کرد :

  •  پخش مناسب رنگ
  •  نصب آسان و راحت بدون کمک به مدار جانبی
  •  نور آرامش بخش، گرم 
  •  قابل استفاده با جریان متناوب و مستقیم 

این لامپ دارای معایبی نیز هست که از اصلی ترین آن ها می توان به این موارد را خاطر نشان کرد:

  1. تولید گرمای قابل توجه
  2. بازده پایین
  3. طول عمر کم
  4. گران قیمت بودن
  5. افت شار نوری زیاد 

لامپ های هالوژنی یا Halogen bulb

لامپ های هالوژنی یا Halogen bulb

لامپ هالوژنی

جهت معرفی سالم ترین لامپ، این بار لامپ هالوژنی را معرفی می کنیم. لامپ های رشته ای را از لحاظ کیفیت بهبود بخشیدند و نتیجه ی کار را به صورت لامپ های هالوژنی به بازار عرضه کردند. در این لامپ ها، رشته تنگستن را درون پاکت شفاف و فشرده ای پیچیده اند.
در این لامپ به جای خلا از گاز هالوژن استفاده کرده اند که باعث جلوگیری از تغییر رنگ تنگستن شده و از این طریق طول عمر آن افزایش پیدا می کند. نوری که این لامپ ها تولید می کند، مشابه نور روشنایی روز است. به دلیل این ویژگی است که از این لامپ اغلب در چراغ های آویز و چراغ های تعبیه شده در کابینت ها استفاده می کنند.

جهت انتخاب سالم ترین لامپ خوب است معایب و مزایای این لامپ ها را نیز بشناسید.

 از معایب لامپ های هالوژن:

  • به گرم شدن سریع
  • احتمال آتش سوزی 
  • قیمت بالای آن 

 مهمترین مزایای لامپ هالوژنی

  1. مصرف انرژی کم تر 
  2. سایز کم تر به نسبت لامپ های رشته ای
  3. طول عمر تا یک سال و بیشتر 

لامپ های LED یا Light Emitting Diode

جهت تشخیص سالم ترین لامپ با اطلاعاتی که در مورد لامپ LED ارائه می دهیم با ما همراه باشید. این لامپ ها که ساطع کننده ی نور می باشند، دارای مزایایی از قبیل کم مصرف بودن و دوام بالا هستند. همچنین این نوع لامپ از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و فاقد جیوه می باشد. از آن جایی که این لامپ ها نور جهت دار تولید می کنند، جهت روشنایی محیط اتاق استفاده نمی شوند.

لامپ های فلوئورسنت فشرده یا Compact Fluorescent یا CFL

لامپ های فلوئورسنت فشرده یا Compact Fluorescent یا CFL

لامپ فلوئورسنت فشرده

یکی دیگر از لامپ هایی که جهت شناسایی سالم ترین لامپ مورد بررسی قرار خواهیم داد، لامپ فلوئورسنت فشرده هستند. این مدل لامپ ها را می توانید جایگزین انواع لامپ های رشته ای جهت استفاده در ساختمان های تجاری و منزل کنید. 
مزایای این لامپ ها شامل طول عمر بالا و مصرف انرژی کم تر نسبت به نوع معمولی آن می باشند. 
از معایب این مدل لامپ نیز می توان به کم نور بودن آن اشاره کرد. به نحوی که لامپ های فلوئورسنت فشرده در هوای بسیار سرد به کندی می تواند روشنایی کامل بدهد.


لامپ های SMD (یکی از انواع لامپ های کم مصرف)

لامپ های SMD (یکی از انواع لامپ های کم مصرف)

لامپ SDM

لامپ SDM که نوعی از انواع لامپ های LED  محسوب می شود، دارای مزیت هایی می باشد که از آن ها می توان به تولید گرمای کم، ولتاژ و مصرف انرژی پایین و ایجاد طیف رنگی گسترده اشاره کرد. همچنین از این مدل لامپ می توان جهت استفاده در تابلوهای روشنایی و روشن کردن فضاهای وسیع نیز بهره برد.

لامپ های بخار سدیم یا  Sodium-vapor Lamp

لامپ های بخار سدیم یا  Sodium-vapor Lamp

لامپ بخار سدیم

 نور تولیدی توسط نوع فشار کم این لامپ قادر به نفوذ در مه می باشد. جالب است بدانید که نوع فشار بالای آن نیز در برابر اثرات خورنده سدیم و جیوه و نیز در برابر دما مقاومت بیش تری دارد. در کل لامپ های بخار سدیم نور سفیدتری را از خود ساطع می کنند و از بهترین لامپ ها جهت استفاده در استادیوم ها، جاده ها، تونل ها و دیگر مکان های مشابه هستند.

لامپ های بخار جیوه یا Mercury-vapor Lamp

آیا می توان گفت که لامپ ال ای دی سالم ترین لامپ است؟

لامپ های بخار جیوه آخرین نوع لامپ هایی هستند که جهت شناخت سالم ترین لامپ ها مورد بررسی قرار خواهیم داد. این مدل لامپ ها از کارایی بیش تری نسبت به انواع لامپ های فلوئورسنت و رشته ای برخوردارند. همچنین این مدل لامپ، نوری روشن، سفید و با شدت بسیار زیادی تولید می کند. به علاوه طول عمر آن بالا بوده و می توان از آن جهت روشن نمودن فضاهایی با مساحت های بزرگ استفاده کرد. البته باید بدانید که تولید این مدل لامپ به علت مخاطرات جیوه ممنوع شده است.

راهکارهایی برای انتخاب سالم ترین لامپ

جهت انتخاب سالم ترین لامپ راهکارهای زیر را پیشنهاد می دهیم:

  • سالم ترین لامپ ها معمولا نوری مشابه نور طبیعی دارند.بهتر است خرید لامپ های التهابی را به طور کامل حذف نکنید. چرا که این مدل لامپ ها، نوری مشابه نور طبیعی تولید می کنند.
  • سعی کنید لامپی تهیه کنید که سازگاری بالایی با محیط زیست داشته باشد.
  • چنان چه قصد استفاده از لامپ های LED را دارید، بهتر است آن را با نور لامپ رشته ای مخلوط کنید. البته این ترکیب برای محیط های داخلی مناسب است.
  • از لحاظ اقتصادی نیز می توانید از خواص لومن لامپ ها جهت جایگزینی آن ها استفاده کنید. 

راهکارهایی برای انتخاب سالم ترین لامپ

نمای از روشنایی لامپ ال ای دی

آیا می توان گفت که لامپ LED سالم ترین لامپ است؟

لامپ های LED دارای نور مناسب و طول عمر بالایی هستند. به علاوه ویژگی های دیگر سالم ترین لامپ ها را نیز دارند. برای نمونه این لامپ ها زیبا هستند و سایز آن ها متناسب است. به علاوه این لامپ ها کم مصرف هستند و قیمت مناسبی نیز دارند. همچنین لامپ های LED گرمای کمی تولید می کنند و در برابر ضربات احتمالی، مقاومت بیش تری نسبت به انواع معمولی از خود نشان می دهند. این لامپ ها از مواد سمی و جیوه تهیه نشده اند و از این نظر سالم هستند. به عبارتی می توان گفت لامپ LED از میان کلیه ی لامپ های عرضه شده، جزو سالم ترین لامپ هاست.

آیا می توان گفت که لامپ LED سالم ترین لامپ است؟

تنوع در مدلهای لامپ ال ای دی

سالم ترین لامپ چه معیارهایی را دارا است؟

سالم ترین لامپ ها دارای ویژگی های زیر هستند:

  1. نور مناسب: لامپ های سالم نور مناسبی دارند. در واقع نور آن ها بسیار مشابه نور طبیعی است.
  2. سایز مناسب: یک لامپ سالم و مناسب سایز مناسبی دارد. در واقع سایز آن ها نه بسیار بزرگ است که به راحتی نتوان آن را نصب کرد و نه آن قدر کوچک است که نور کمی از آن ساطع شود.
  3. کم مصرف بودن: یکی از مهم ترین ویژگی های سالم ترین لامپ ها، کم مصرف بودن آن هاست. کم مصرف بودن یعنی با صرف انرژی کم تر، به مدت طولانی تری روشنایی خواهید داشت. استفاده از لامپ های کم مصرف هزینه های برق مصرفی را کاهش می دهد. به عبارتی قبض برق هزینه های کم تری را از شما طلب می کند.
  4. عمر طولانی: یکی دیگر از مهم ترین ویژگی لامپ های سالم ، عمر طولانی آن هاست. در واقع شما با خرید یک لامپ مناسب، خود را از زحمت تعویض لامپ های معیوب خلاص کرده اید.
  5. قیمت مناسب: لازم است بدانید که لامپ مناسب و خوب در مقابل خدماتی که به شما ارائه می دهند، قیمت بسیار مناسبی دارند.

سالم ترین لامپ چه معیارهایی را دارا است؟

لامپ ال ای دی دارای سایز های مختلف است

جمع بندی 

با توجه به مطالب ذکر شده، انتخاب سالم ترین لامپ ها بسیار اهمیت دارد. چرا که هنگام استفاده از لامپ ها جهت روشنایی محیط، جنبه های مختلف زندگی افراد تحت تاثیر نور آن قرار می گیرد. برخی افراد در نور کم عصبی می شوند و چشم های برخی دیگر از افراد در نور زیاد اذیت می شود. بنابراین جهت حفظ سلامت جسمانی و روانی خود نیز بایستی سالم ترین لامپ را انتخاب کنیم. 

برچسب ها

تماس با کارشناسان