021 66629009

ارتباط با ما

-->
بررسی مزایا و معایب لامپ LED
20 تیر

با مزایا و معایب لامپ LED بیشتر آشنا شویم

در این مقاله قصد معرفی لامپ LED را داریم و همچنین می خواهیم درباره ی مزایا و معایب لامپ LED آن ها صحبت کنیم. همراهی شما از افتخارات ما است. 

معرفی لامپ LED

 لامپ LED یک منبع تولید نور است که در چراغ روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد و به کمک دیود نور تولید می کند. یکی از ویژگی های این لامپ حرارت بسیار کم آن می باشد و همچنین عمر طولانی تری نسبت به لامپ های رشته ایی دارند. عمری که یک لامپ ال ای دی می کند بیش از 60000 ساعت می باشد و این مدل لامپ به هیچ وجه قابل مقایسه با لامپ های رشته ایی نمی باشد زیرا حد متوسطی که لامپ های رشته ایی عمر می کنند 1500 ساعت می باشد. لامپ  LED با گذشت زمان سو سو نمی زند و با توجه به تکنولوژی که دارند 10 سال بدون هیچ تغییری باقی می مانند. در لامپ های ال ای دی از فیلتر های پوششی رنگی استفاده نمی شود بنابراین شما می توانید رنگ روشنایی دلخواه خود را خریداری کنید. یکی دیگر از ویژگی های لامپ LED طیف نوری خالص و درخشندگی یک نواخت است. سفید رنگ اصلی و استاندارد این لامپ می باشد. این لامپ ها از ترکیب آبی،قرمز و سبز که سه رنگ اصلی می باشند درست می شود. 

ویژگی های لامپ  ال ای دی

این نوع چراغ دارای ویژگی های بسیاری می باشد که در ادامه به توضیح درباره ی این ویژگی ها می پردازیم. هنگامی که لامپ ال ای دی را روشن می کنید سرعت روشن شدن آن بسیار بالا می باشد. در نورپردازی نمای ساختمان از لامپ LED استفاده می شود زیرا مصرف برق این لامپ بسیار پایین است. همچنین از این نوع لامپ در داخل ساختمان هم استفاده می شود زیرا نسبت به سایر لامپ ها بسیار با صرفه می باشد. جریان مصرفی که  لامپ ال ای دی دارد در حد میلی آمپر می باشد. به دلیل مصرف کمی که  لامپ ال ای دی دارد و همچنین طول عمر بالای آن از هزینه های بالا جهت تعمیر کم می شود.

مزایا استفاده از لامپ LED

استفاده از این نوع چراغ از مزایای بسیاری برخوردار می باشد که در ادامه به معرفی این مزایا می پردازیم. در ساخت لامپ LED از نور حالت جامد استفاده شده است اما در مدل های دیگر لامپ از تکنولوژی حالت گاز و مایع استفاده شده است. از مزایای دیگر این چراغ مقاوم بودن در برابر شوک و لرزش می باشد. از فناوری بدون سرب در ساخت نوع لامپ ها استفاده می شود. به عنوان نور سبز روشنایی این لامپ شناخته می شود. استفاده از لامپ LED برای حفظ محیط زیست بسیار مفید می باشد. در این لامپ طول موج فرابنفش برای تولید روشنایی استفاده نمی شود. این نوع چراغ ضد آب می باشد و تغییر آب و هوا در سیستم روشنایی این لامپ تاثیری ندارد. بازه دمایی که این لامپ در تولید نور دارد بین منفی 40 تا مثبت 85 درجه سانتی گراد متغیر می باشد. از این لامپ در تمام نقاط جهان استفاده می کنند. این لامپ طول عمر زیادی دارد و در تولید  نور کمترین انرژی را مصرف می کند. استفاده از این لامپ در منازل خود نسبت به سایر لامپ ها بسیار مناسب تر می باشد زیرا هزینه کمتری صرف خرید آن می شود.  در سری جدید این لامپ ها از ولتاژ شهری 220 ولت استفاده می شود. در این لامپ ها استفاده از سیستم روشنایی که قابل حمل می باشد استفاده می شود که وجود این سیستم باعث کم مصرف شدن و همچنین سبک شدن این نوع لامپ ها می شود. یکی دیگر از مزایای این لامپ ها استفاده آن ها در مسافرت می باشد فقط کافی آن را به پنل روشنایی کوچک تولید برق خورشیدی متصل کنید.  

معایب استفاده از لامپ LED 

لامپ LED علاوه برا مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد در ادامه به توضیح درباره ی یک سری از این معایب می پردازیم. مدار یک سویی که در این مدل لامپ ها استفاده می شود در بیشتر موارد دلیل خرابی آن ها می باشد و همچنین استفاده از این مدار ها در این نوع چراغ باعث افزایش قیمت آن می شود. در تمام جهت ها نمی توانند نور را پخش کنند و همین مورد باعث می شود فضای اطرافی که از این لامپ استفاده شده است تاریک بماند. اگر لامپ LED بشکند و آن را در زباله قرار دهید باعث آسیب رساندن به محیط زیست می شود. از زباله این لامپ موادی پخش می شود که برای انسان بسیار مضر می باشد و باعث بروز بیماری مانند سرطان پوست می شود. 

همه چیز درمورد لامپ ال ای دی

 همه چیز درمورد لامپ ال ای دی

انواع لامپ LED

لامپ LED انواع مختلفی از نظر رنگ و روشنایی دارد. لامپ LED سفید مهتابی، سفید گرم و یا سفید دیلایت که نام دیگر این مدل لامپ می باشد، لامپ ال ای دی سفید سرد و یا سفید یخی که نام دیگر این مدل لامپ می باشد و همچنین لامپ های LED با رنگ های قرمز، آبی، زرد و یا همان آفتابی، بنفش انواعی از مدل های این لامپ می باشند. 

انواع لامپ LED از نظر تکنولوژی ساخت 

این لامپ ها از نظر تکنولوژی ساخت به سه دسته لامپ دیپ، اس ام دی و سی او بی تقسیم می شوند.

معرفی لامپ دیپ

این نوع چراغ از سال 1960 استفاده شد و لامپ LED قدیمی یا معمولی نام گذاری شد. در ابتدای قرن 21 استفاده از این نوع چراغ به دلیل تک رنگ بودن و روشنایی پایین محدود شد و با پیشرفت تکنولوژی لامپ بهتری جایگزین آن شد. امروزه در چراغ های راهنمایی و رانندگی،بیلبورد های شهری و در نمایشگر ها از لامپ دیپ استفاده می شود. 

معرفی لامپ اس ام دی

لامپ اس ام دی از طول عمر بالایی برخوردار می باشد. استفاده از این نوع چراغ بسیار کارآمد می باشد. از ویژگی های لامپ SMD می توان به قابل انعطاف بودن، دارای تنوع رنگ، وضوح بالا، حجم بسیار کمی که دارد، زاویه دید بهتر و صرفه جویی کردن در انرژی اشاره کرد. در ساخت جدید این نوع چراغ از تعداد بیشتری تراشه به کل مستطیل استفاده شده است که بیشتر از آنها در نورپردازی نمای ساختمان های مدرن استفاده می شود.

معرفی لامپ سی او بی 

لامپ سی او بی ( COB)  از جدیدترین نوع در سیستم روشنایی LED می باشد. این مدل از چراغ نسبت به دو نمونه قبلی که معرفی شدند مصرف انرژی بیشتری دارد. در این مدل چراغ بیشتر از 9 عدد دیود استفاده می شود که تنها یک پایه برای ورودی برق دارد. از لامپ COB در گوشی های هوشمند و دوربین نیز استفاده می شود و دلیل استفاده از این نوع لامپ این است که با مصرف انرژی کم مقدار زیادی لومن تولید می کند. خورشید قابل کنترل لقب این نوع لامپ می باشد. دلیل اینکه این لقب را گرفته است تولید نور کوچک با طول عمر بالا می باشد. تک رنگ بودن،انتقال دما و مدیریت حرارتی از معایب این چراغ می باشد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی این مشکل برطرف شده است. برای رفع این مشکل از خمیر سیلیکون و سینک گرماگیر برای جلوگیری از انتقال گرما استفاده شده است و بعد از برطرف کردن این معایب لامپ سی او بی با بهترین کیفیت به بازار عرضه می شود. 

انواع لامپ ال ای دی

انواع لامپ LED

چگونه یک لامپ ال ای دی خوب انتخاب کنیم؟

برای  خرید لامپ LED برای منازل خود باید به یک سری از نکات توجه کنید. پایه و شکل ظاهری چراغ یکی از مواردی است که در خرید باید به آن توجه کنید و مناسب با مکانی که می خواهید برای آن بخرید انتخاب کنید. مقدار نور و روشنایی لامپ از موارد بسیار مهمی است که در خرید لامپ باید به آن توجه کنید. این نوع چراغ دارای رنگ های متفاوتی می باشد و شما در هنگام خرید با توجه به سلیقه خود می توانید رنگ آن را انتخاب کنید. 

نکاتی که قبل از تهیه لامپ LED باید توجه کنید

اولین نکته ایی که در خرید این نوع لامپ باید توجه کنید مقدار روشنایی آن می باشد. واحد اندازه گیری برای مقدار نور این نوع لامپ ها دی، شار نوری و یا لومن می باشد که مقدار نوری که هر لامپ دارد روی جعبه آن درج شده است و مناسب برای مکانی که می خواهید می توانید نوع آن را انتخاب کنید. برای متوجه شدن از کیفیت نور باید به شاخص سی آر آی لامپ توجه کنید. بهترین شاخص نور لامپ برای استفاده در منازل بین 80 تا 90 است. مدت ضمانت یکی از مهم ترین نکاتی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید. زیرا دقت به این موضوع به شما کمک می کند که متوجه شوید تا چه زمان لامپ قابل استفاده است و هر چه ضمانت آن بیشتر باشد مدت زمان بیشتری می توانید از لامپ استفاده کنید. 

بررسی قیمت لامپ LED

این نوع لامپ انواع مختلفی دارد که قیمت هر کدام از آن ها با توجه به مقدار روشنایی،کیفیت،نوع رنگ و همچنین نوع کاربرد آن ها برای ما متفاوت است. قیمت لامپ LED در بازار داخلی متغیر می باشد و قیمت آن ها از 30 هزار تومان شروع می شود. شما بسته به نوع نیازتان و مکانی که می خواهید از این نوع لامپ استفاده کنید می توانید خریداری کنید. برای مثال لامپ شمعی مدل اشکی 6 وات برای لوستر و چراغ های فانتزی استفاده می شود و شروع قیمت آن از حدود 35 هزار تومان می باشد.  لامپ های LED انواع مختلفی دارد که موارد بالا تنها نمونه ای از معرفی آن ها بود. 
امید است که مطالب فوق برایتان مفید واقع شده باشد و با خواندن مطالب بالا بتوانید بهترین خرید را تجربه کنید از اینکه تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید سپاس گذاریم.

چند محصول بی نظیر لامپ LED

برچسب ها

تماس با کارشناسان