021 66629009

ارتباط با ما

-->
انواع سیم افشان و نیمه افشان
20 تیر

معرفی انواع سیم افشان و نیمه افشان

در ابتدا باید خاطر نشان کرد که سیم های نیمه افشان و افشان از خانواده ی سیم و کابل ها هستند. برخی از افراد هنوز آشنایی کاملی نسبت به این محصولات ندارد. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مبحث به معرفی انواع سیم افشان و نیمه افشان بپردازیم . با ما همراه باشید.

تعریف سیم و کابل

عده ای بر این باور هستند که سیم و کابل ها به یکدیگر شبیه می باشند و دارای کاربرد های یکسانی می باشند. اما باید گفت که سیم و کابل با هم متفاوت می باشند و از یکدیگر متمایز خواهند بود. زمانی که یک رشته آلومینیومی و یا مسی توسط یک لایه از عایق پوشیده شود، سیم تولید می شود. اما کابل ها نوعی سیم می باشند با ضخامت بیشتر و یا حجیم تر. در واقع کابل ها ساختمان پیچیده تری نسبت به سیم ها دارند، آن ها از چند رشته آلومینیومی و یا مسی تشکیل شده اند و دارای روکش های کلفت تر، ضخیم تر و محکم تری می باشند. به طور کلی می توان  گفت، کابل ها متشکل از چند سیم می باشند. از انواع کابل ها می توان به کابل چند منظوره، کابل فیبر نوری و ... اشاره کرد، همچنین از انواع سیم ها می توان به سیم جامد، سیم رشته، سیم رشته، سیم افشان و ... اشاره کرد که هر کدام ویژگی ها و کاربرد های متنوعی دارند.

سیم و کابل چه تفاوت هایی با هم دارند؟

همان طور که گفته شد سیم و کابل ها متمایز از یکدیگر می باشند بنابراین تفاوت های مختلفی با هم دارند. از تفاوت های آن دو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. از تفاوت بین سیم و کابل می توان به تعداد رشته های به کار رفته در آن ها اشاره کرد. در حقیقت تعداد رشته های به کار رفته در کابل ها به مراتب بیشتر از سیم ها می باشد.
  2. از دیگر تفاوت آن ها می توان به توان و قدرت آن ها اشاره کرد. کابل ها از چند رشته تولید شده اند، بنابراین توان و قدرت کابل ها نیز بیشتر از سیم ها می باشد.
  3. نوع و تعداد روکش سیم و کابل با هم متفاوت می باشد. به طور کلی روکش کابل ها محکم تر و به عبارتی عایق می باشند

انواع سیم و کابل

انواع سیم و کابل

 

سیم افشان چیست؟

سیم های افشان نوعی سیم می باشند بنابراین یک رشته ای می باشد که دارای عایق پی وی سی  می باشند. این نوع سیم ها انعطاف پذیری بالایی دارند، به همین دلیل در فعالیت هایی که امکان خم شدن سیم ها، کشیده شدن آن ها و ... وجود دارد، به شدت استفاده می شود. سیم نامبرده از رشته هایی عایق که عموما از جنس مس هستند تولید شده است. رشته های عایق موجود در سیم های افشان در حالت استاندارد از جنس مس می باشند اما انواع دیگری وجود دارند که از متریال مس تولید نشده اند که می توان به آلومینیوم اشاره کرد. به طور کلی جنس رشته های به کار رفته در سیم های افشان به سه دسته تقسیم می شوند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشکیل شده از رشته های هادی مسی
  • تشکیل شده از رشته های هادی آلومینیومی
  • تشکیل شده از رشته های هادی که مغز آن ها از جنس آلومینیوم می باشد و دارای روکش مسی خواهند بود.

معرفی چند نمونه سیم افشان

رشته های عایق که سبب تولید سیم افشان می شوند، بسیار نازک می باشند و به هم پیچیده شده اند. دلیل انعطاف پذیری بالای سیم های افشان، پیچیدگی همین رشته های نازک می باشد. سیم افشان یکی از سیم های بسیار پر مصرف در صنعت برق و الکترونیک، صوتی و تصویری و ... می باشند. سیم های افشان در سایز های مختلف تهیه و تولید می شوند که در میان آن ها، سیم هایی که دارای سطح مقطع 6 میلی متر می باشند، بسیار محکم بوده و پارگی در آن ها بی معنا می باشد.

سیم افشان

سیم افشان

 

سیم نیمه افشان چیست؟

سیم نیمه افشان نوع دیگری از سیم های برق می باشد که از قسمت های مختلفی چون قسمت هادی، روکش و ... برخوردار می باشند. تعداد رشته های به کار رفته در سیم های نیمه افشان نسبت به سیم های افشان کمتر می باشد. لازم به ذکر است که سیم نیمه افشان دارای ولتاژ های 450 ولت و 750 ولت می باشد. ناگفته نماند که روکش و یا عایق های قرار گرفته روی سیم های نیمه افشان از دو نوع پی وی سی و همچنین پلی اتیلن می باشد که از ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی برخوردار می باشند. از ویژگی های سیم های نیمه افشان با روکش پی وی سی میتوان به مقاومت بسیار بالای آن ها در برابر مواد شیمیایی، مواد اسیدی و ... اشاره کرد. همچنین روکش به کار رفته در آن ها در برابر حرارت و آتش مقاوم می باشند، در واقع باعث گسترش آتش سوزی نمی شوند. از دیگر ویژگی های آن ها می توان به مقاومت و پایداری آن ها در برابر تغییرات آب و هوای، تغییرات جوی و ... اشاره کرد.

اما سیم های نیمه افشان که روکش های به کار رفته در آن ها از نوع پلی اتیلن می باشد دارای ویژگی های متمایز از سیم های نیمه افشان پی وی سی می باشند. از ویژگی ها و مشخصات آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. لازم به ذکر است که پلی اتیلن به پلاستیک حرارتی معروف می باشد. در حقیقت پلی اتیلن نوعی ماده ترموپلاستیک می باشد در نتیجه برخلاف پی وی سی اشتعال پذیر می باشد و باعث افزایش شدت آتش سوزی می شود.
  2. در بعضی از  مدل های آن، مجدد توسط روکش دیگری از جنس پی وی سی روی روکش های پلی اتیلن پوشیده می شود تا مانع از تشدید آتش سوزی شود.

لازم به ذکر است که سیم های افشان با روکش پی وی سی دارای نماد اختصار NYAF می باشند. اما سیم های افشان با روکش پلی اتیلن دارای نماد اختصار  NYMHY می باشد. 

چند نمونه سیم نیمه افشان 

سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان

 

سیم استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

سیم ها باید بر اساس استاندارد های جهانی تهیه و تولید شوند. عدم رعایت استاندارد باعث برو مشکلات جبران ناپذیری می شود که یکی از آن مشکلات خطر برق گرفتگی می باشد. اما برای تشخیص اصل بودن سیم ها نکات مختلفی وجود دارد. سیم های افشان استاندارد از مس و یا آلومینیوم می باشند اما در سیم های غیر استاندارد نسبت آلومینیوم به مس کمتر می باشد. روی خارجی ترین لایه عایق سیم ها ISIRI هک شده است که حاکی از استاندارد بودن سیم می باشد. لازم به ذکر است که یکی دیگر از نکاتی که باعث می شود تا به استاندارد بودن سیم پی برده شود، ضخامت روکش عایق سیم ها می باشد. در حقیقت ضخامت آن ها نباید بیشتر از حد استاندارد باشد. ضخامت بیشتر باعث شکسته شدن سیم می شود. توجه به قسمت هادی سیم از دیگر نکات مهم در تشخیص اصل بودن سیم ها می باشد. اگر قسمتهادی سیم طلایی و براق بود از استاندارد بودن سیم مطمئن باشید اما اگر قسمت هادی آن سیاه و یا کدر بود بهتر است از خریداری آن صرف نظر کنید.

خرید سیم و کابل

یکی از نکات مهم در هنگام خرید انواع سیم و کابل قیمت آن ها می باشد. همچنین علاوه بر قیمت، استاندارد بودن سیم ها نیز بسیار مهم می باشد. برای خرید سیم و کابل استاندارد بهتر است از یک مرکز معتبر کمک گرفت. 
قیمت سیم افشان نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. اما عوامل مختلفی در قیمت نهایی آن ها موثر است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کیفیت روکش به کار رفته در سیم
  2. قطر  و یا سطح مقطع آن
  3. حجم سیم خریداری شده
  4. نوع رشته هادی موجود در سیم

 

تماس با کارشناسان