021 66629009

ارتباط با ما

-->
کاربرد وال واشر
14 شهریور

وال واشر چیست و چه کاربردی دارد

ممکن است هنگام خرید وسایل نورپردازی جدید یا جستجوی ایده های جدید طراحی داخلی با اصطلاح وال واشر برخورد کرده باشید. یا ممکن است در یک نمایشگاه هنری آن را تجربه کرده باشید.
اما قبل از صحبت کردن در مورد اینکه وال واشر چیست، باید روشن کنیم که والواشر هیچ ارتباطی با شستشوی دیوارها ندارد، بلکه اصطلاحی است که برای توصیف اثر نور، زمانی که نور بر روی دیوار پخش می شود، به کار می رود.
وال واشر یک تکنیک نورپردازی است که وسایل نور را دور از دیوار قرار می دهد تا جلوه نوری یکنواخت ایجاد کند. جلوه شسته شده بر روی دیوار، با پرکردن نور یکنواخت دیوار، به برجسته‌تر شدن و افزایش صافی دیوار کمک می‌کند، در عین حال سایه‌های روی دیوار را نیز از بین می‌برد.
با چراغ وال واشر، دیوار روشن به نظر می رسد و توجه را به معماری به عنوان پس زمینه ای درخشان برای افراد و مبلمان جلب می کند. نورپردازی با تاکید بر معماری، اتاق را بزرگ تر و جادارتر نشان می دهد.
برای این منظور پروفیل های نور متفاوتی ارائه می شود که می توان از آن ها برای نورپردازی دیوار استفاده کرد. مثلا، یک نوع والواشر یک نور گسترده و یکنواخت ایجاد می کند که برای سطوح بزرگ مناسب است. در حالی که سری دیگر برای سطوح دیواری کوچک تر مناسب است و جلوه فشرده تری ایجاد می کند.

نمونه ای از وال واشر

نمونه ای از وال واشر

وال واشر چند مدل دارد؟ 

والواشر مدل های مختلفی دارد که هر یک دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خود هستند. مدل های مختلف والواشر عبارتند از:

  • والواشر گرد 

در وال واشر گرد چیدمان چراغ های ال ای دی به صورت دایره ای و گرد است. در این نوع دیسک های گرد برای نورپردازی داخلی و خارجی استفاده می شود. این والواشرها بسیار بادوام هستند و در برابر شرایط آب و هوای مختلف مانند برف، باران، فشار آب، دما، تغییرات حرارتی و حتی ضربه مقاوم اند.

  • والواشر پرچمی 

والواشر پرچمی برای زیباسازی و تزیین دکوراسیون استفاده می شود. وال واشرهای پرچمی در اصل همان والواشرهای خطی هستند که در رنگ های مختلف موجود اند. از این نوع والواشرها برای طراحی پرچم، تزئین اجناس، فضاهای شهری، مجتمع ها، ادارات و سازمان ها و همچنین تزئین معابر و خیابان ها استفاده می شود. والواشر پرچمی به راحتی بر روی هر عنصر شهری اعم از تیر برق، هر نوع دیوار و یا حتی پایه های سبک نصب می شود.

نورپردازی وال واشر

نورپردازی وال واشر

  • والواشر نما 

والواشر نما نوعی وال واشر است که برای تزئین نمای ساختمان ها، ادارات، مجتمع ها، مجسمه ها و سایر نماهای شهری استفاده می شود. والواشرها بسته به کاربرد می توانند عملکردهای متفاوتی داشته باشند. وال واشرهای نما ممکن است ایستا و خطی باشند یا با نور متحرک و پویا همراه شوند. از این نوع والواشرها برای ایجاد زوایای مختلف نور و سایه استفاده می شود و رنگ های آن می تواند تک رنگ یا هفت رنگ مختلف یا RGB (طیف رنگی کامل) باشد.

  • وال واشر رنگی 

از آنجایی که استفاده از وال واشر تنها به صنایع روشنایی محدود نمی شود و کاربرد اصلی این محصول تزئینی و نورپردازی است، والواشرهای رنگی در این امر نقش عمده ای دارند. والواشرهای متشکل از چیدمان کنار هم نوارهای ال ای دی، والواشر تک رنگ نامیده می شوند. البته در صورتی که ال ای دی های چیدمان آن ها از یک رنگ تشکیل شده باشد.

  • وال واشر خطی 

وال واشرهای خطی نمونه ساده ای از والواشرها هستند.از این مدل برای ایجاد و تزئین دکوراسیون داخلی و نورپردازی مخفی بیرونی با چیدمان ردیفی تراشه های ال ای دی در کنار هم استفاده می شود. از والواشرهای خطی برای ایجاد نقوش در عناصر شهری نیز استفاده می شود. این مدل نور متمرکز و وسیعی را در اندازه ها و عرض های کوچک ساطع می کنند.

وال واشر خطی

وال واشر خطی

  • والواشر تکی 

وال واشر تک وال در اندازه ها و ابعاد مختلف موجود می باشد. این مدل اغلب برای کاربردهای ساده استفاده می شوند. در حالی که والواشر متری در مکان هایی با فواصل زیاد به کار می رود. از وال واشرهای یک تکه در جاهایی استفاده می شود که کیفیت کار و نور برای ما مهم است.

کیفیت در نورپردازی وال واشر

کیفیت در نورپردازی وال واشر

  • والواشر انبه ای 

وال واشر انبه ای نمونه ای از والواشر رنگارنگ است. انبه رنگی پرطرفدار در تمامی والواشرهای رنگی است و این رنگ گرم ظاهری خنک به ساختمان ها و فضاهایی که از آن استفاده می شود، می دهد. در میان طیف والواشرهای رنگارنگ، این مدل یکی از پرفروش ترین انواع وال واشر می باشد.

طرحی از وال واشر انبه ای

وال واشر انبه ای

  • والواشر دفنی 

این مدل والواشر با کیفیت خیلی بالا برای نورپردازی و تزئین نمای ساختمان های مختلف، برج ها، ویلاها، دیوارها و ستون ها و مجتمع ها استفاده می شود. روش نصب این والواشر به صورت دفنی است یعنی در هنگام نصب این نوع وال واشر خود المنت قابل مشاهده نیست و فقط نوری که ساطع می کند دیده می شود. در واقع این نور در یک منطقه بزرگ و متمرکز ساطع می شود.

  • والواشر RGB 

وال واشر RGB یا تمام رنگی مجموعه ای از تراشه های LED رنگی با رنگ های زرد، قرمز و آبی است. تمام طیف های رنگی از ترکیب نور ساطع شده از LED های این سه رنگ اصلی به دست می آیند. به همین دلیل به والواشرهای RGB والواشر فول کالر می گویند که قابلیت ساطع نور در تمامی طیف های رنگی را دارند.

وال واشر RGB

نمونه ای از والواشر RGB

  • والواشر دی ام ایکس 

دیودهای LED برای وال واشرها را می توان از طریق سیستم های روشنایی هوشمند DMX کنترل کرد تا طرح روشنایی را به طور کامل و خودکار اجرا کند. سیستم کنترل DMX یک پروتکل کاملا اتوماتیک و هوشمند است که شدت نور و تغییر رنگ نورپردازی وال واشر را کنترل می کند. همچنین دارای قابلیت زمان بندی و خاموش شدن است. این سیستم هوشمند علاوه بر تغییر رنگ نور ساطع شده، می تواند با فلاش زدن LED ها، حرکت و پویایی در نور ایجاد کند.

نورپردازی شکیل با وال واشر

نورپردازی زیرپل با وال واشر

بررسی کاربردهای بارز وال واشر در نورپردازی 

وال واشر کاربردهای متنوع و زیادی دارد که در مطلب زیر برجسته ترین کاربردهای آن را بیان می کنیم:

نمایش آثار هنری

از نقاشی گرفته تا دیوارکوب های تزئینی، والواشر ایده خوبی برای نمایش آثار هنری شماست. در جایی که چرای دیوار توجه را به دیوار پشت هنر جلب می کند، وال واشر نور را توزیع می کند تا به بیننده کمک کند تا روی هنر تمرکز کند.

رشد گیاهان 

گیاهان داخلی در نزدیکی دیوارها نیز می توانند از نور وال واشرها بهره مند شوند. از آنجایی که چراغ والواشر سایه ها را به حداقل می رساند، این تکنیک می تواند فضای روشن و شادی را ایجاد کند. و همینطور به رشد گیاه کمک شایانی کند.

نورپردازی وسایل کلکسیونی 

نورپردازی وال واش می تواند ایده جالبی برای نورپردازی وسایل کلکسیونی مانند موتورسیکلت و اتومبیل باشد. در یک فضای کوچک، والواشر اتاق را باز می کند تا بزرگ تر به نظر برسد.

علائم در فضای باز

زمانی که می خواهید مطمئن شوید تابلوی شما قابل خواندن است، استفاده از تابلوی ساده در فضای باز با نور انتخاب هوشمندانه ای است. با این روش دیگر لازم نیست نگران باشید که سایه حروف سه بعدی خواندن را دشوار کند.

کاربرد نورپردازی با وال واشر

کاربرد وال واشر

چگونگی کارکرد وال واشر ها؟ 

والواشر تکنیکی است که در آن یک منبع نور عمودی و غیر مستقیم در سقف یا کف با فاصله بیشتر از دیوار نصب می شود. به این ترتیب نور به طور روی دیوار می افتد. این یک اثر مرتب و یکدست از دیوار ایجاد می کند؛ زیرا سایه ها و عیوب از آن ناپدید می شوند. فاصله ای که باید در نظر گرفته شود همیشه به پروفیل دیوار و وضعیت بتن بستگی دارد. با دقت طراحی شده، یک دیوار نورانی می تواند تاثیر قوی و آشکاری بر اتاق داشته باشد. بنابراین چراغ وال واشر باعث می شود که یک شی معین - به عنوان مثال یک نقاشی - به ویژه روی یک دیوار خالی به خوبی خودنمایی کرده و همه ی نگاه ها را به خود جلب کند. 
 همچنین، این تکنیک نورپردازی اغلب در معماری معاصر برای تاکید بر اندازه یک ساختمان استفاده می شود. والواشر هم در داخل و هم در خارج از ساختمان کاربرد دارد. با این حال، آن را نباید با جت لایت اشتباه گرفت. با این تکنیک آخر، نور غیر مستقیم در کف یا سقف با فاصله کمتری از دیوار نصب می شود تا بر جزئیات تاکید شود. تصور کنید مثلا قلوه سنگ یا دیوارهای آجری.

نحوه نصب وال واشر

نحوه نصب وال واشر

ساخت وال واشر با استفاده از چه قطعات و اجزایی می باشد؟ 

قطعات و اجزای والواشر عبارتند از:

ال ای دی (LED)

در ساختار والواشر، یک سری از LED های پاور (ال ای دی های برق) به صورت خطی در یک یا دو ردیف، معمولا با توان 1 وات قرار می گیرند. دلیل عدم کاربرد بیشتر از 1 وات برق LED تولید گرمای بیشتر است. در تمام موارد، گرمای تولید شده باید برای کنترل گرمای تولید شده توسط LED (بدون توجه به توان) و افزایش طول عمر لامپ دفع شود.

بدنه وال واشر

بدنه محصول از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و سطوح زیرین ال ای دی ها در تماس با این ساختار چیده شده اند. بدنه به عنوان یک هیت سینک در بدنه ماشین لباسشویی عمل می کند. دلیل استفاده از آلومینیوم این است که گرما را سریع جذب می کند و خیلی سریع خنک می شود. وزن یکی از پارامترهایی است که کیفیت لامپ والواشر را بیان می کند، زیرا والواشر سبک تر است. به این معنی که ا آلیاژ کمتری برای ساخت بدنه آن به کار می رود، بنابراین سطح آن کمتر با هوای محیط تماس پیدا می کند، در نتیجه گرما برای مدت طولانی و بیشتر در محصول باقی می ماند و عمر قطعات کاهش می یابد.

بدنه وال واشر

نمای از بدنه وال واشر

لنز

در والواشر در مقابل چراغ های LED از لنز استفاده شده است. لنز نوری در واقع قسمت شفافی است که نور از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می شود و این محصول جهت پرتوهای نور را تغییر می دهد و باعث تمرکز نور می شود. لنز ها در اشکال متفاوت محدب، تخت و غیره هستند. دلیل استفاده از لنز در ساختار دیسک این است که نور بیشتری به سطوح می اندازد. لنزهای استفاده شده دارای زوایای مختلف از 5 درجه تا 120 درجه هستند. کیفیت لنز (شفافیت و بدون حباب) مستقیما بر نحوه نمایش نور تاثیر می گذارد.

درایور

عملکرد درایور LED (منبع تغذیه) مانند بالاست های لامپ های فلورسنت است، یعنی انرژی الکتریکی گرفته شده را در بهترین عملکرد لامپ LED فراهم می کند. یکی از مهم ترین نکات در کاربرد وسایل روشنایی دمایی است که آن ها تولید می کنند. در قطعات الکتریکی، با افزایش دما، مصرف جریان محصول افزایش می یابد که در نهایت منجر به کاهش قدرت خروجی لامپ و بر این اساس، کاهش عمر آن می شود. در این زمینه از هادی برای کنترل و مدیریت جریان الکتریکی استفاده می شود.

درایور

درایور ال ای دی

توجه به نکات طلایی برای خرید بهترین وال واشر 

در انتخاب چراغ های وال واشر ، جنبه های خاصی مانند نوع نصب وال واشر، اندازه، قدرت، ولتاژ، کلاس حفاظتی IP و رنگ روشن باید در نظر گرفته شود. اجازه دهید مروری کوتاه بر این موارد داشته باشیم.

نوع نصب (هموار / سطحی)

چراغ های وال واشر بسته به نوع نصب در دو نوع فلاش و روکار تولید می شود. اگر مکانی وجود دارد که محصول در آن نصب می شود، انتخاب مناسب برای شما چراغ والواشری است که به صورت هم سطح روی زمین نصب می شود. اگر چنین ناحیه ای در زیر سطح دیوار وجود نداشته باشد، جایی که بدنه محصول در آن دفن می شود، محصول مناسب برای استفاده شما، لامپ ال ای دی وال واشر نصب شده سطحی خواهد بود. 

استفاده از چراغ وال واشر برای زیبایی ساختمان

زیبایی نمای ساختمان با چراغ های وال واشر

ولتاژ (ولت) چراغ وال واشر

اگر چه چراغ های والواشر 220 ولتی که منبع تغذیه داخلی بدنه دارند و برای استفاده در شبکه شهری مناسب هستند، در بازار رایج هستند. اما می توان چراغ های ال ای دی والواشر با ولتاژ 12 ولت یا 24 ولت را نیز یافت. اگر قرار نیست از منبع انرژی خاصی با ولتاژ 12 ولت یا 24 ولت استفاده کنید. یعنی اگر منبع انرژی شما شبکه شهری است، چراغ های ال ای دی والواشر 220 ولتی برای استفاده شما مناسب هستند.

چراغ وال واشر

نمای از چراغ های  وال واشر نصب شده در ساختمان 

 سایز و اندازه والواشر

یکی دیگر از عوامل مهم در تشکیل میزان نور مورد نظر، انتخاب وال واشر ال ای دی در اندازه مناسب با عرض سطح دیوار مورد استفاده است. چراغ های والواشر معمولا در سایزهای 12 سانتی متر، 20 سانتی متر، 30 سانتی متر، 35 سانتی متر، 50 سانتی متر، 67 سانتی متر، 100 سانتی متر و 120 سانتی متر تولید می شود.

توان (وات)

می توان گفت که قدرت مهم ترین عامل تاثیرگذار بر فاصله تابش در چراغ های والواشر است. به طور کلی، در لامپ های وال واشر تولید شده به صورت 3 وات، 6 وات، 9 وات، 12 وات، 15 وات، 18 وات، 24 وات، 36 وات و 48 وات، می توان به عنوان یک مقبولیت کلی گفت که یک چراغ وال واشر با طول 1 متر در هنگام حرارت نباید از حد توان 36 وات تجاوز کند. البته ممکن است این مقدار بسته به مورد محصول یعنی ساختار بدنه کولر متفاوت باشد. لازم به ذکر است که در چراغ های والواشر ناتوانی ساختار محصول در ارائه خنک کننده کافی باعث کاهش قدرت نور (لومن) در طول زمان می شود.

ابعاد وال واشر

ابعاد مختلف وال واشر

کیفیت LED و لنز 

برای به دست آوردن مقدار مناسب نور، کیفیت تراشه LED و لنز مورد استفاده در محصولات نورپردازی فضای باز از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که چراغ های وال واشری را انتخاب کنید که در آن از تراشه های مناسب استفاده شده باشد تا کارایی لازم را از یک چراغ وال واشر به دست آورید.

رنگ نور

یکی از عوامل مهم در انتخاب والواشر بدون شک استفاده از رنگ نور مناسب است. در برخی کشورها در روشنایی بیرونی ساخته شده با استفاده از وااواشر، نور روز ( در نورپردازی عبادتگاه ها و بناهای تاریخی)، کهربا (در روشنایی پارک-باغ)، سبز (در نورپردازی پل) و آبی رایج ترین رنگ روشن است.
در بازار؛ چندین رنگ نور را می توان برای چراغ های والواشر اعمال کرد. که دارای رنگ های نور سفید، گرم سفید، روز، کهربایی، قرمز، سبز و آبی با فناوری RGB هستند. اگر استفاده از وال واشر LED RGB روی سطح دیوار ترجیح داده می شود، توصیه می شود اندازه محصول کمتر از 35 سانتی متر نباشد تا توزیع نور مناسب در رنگ های مختلف را داشته باشد.

استفاده از والواشر رنگی

استفاده از وال واشرهای رنگی

نورپردازی با وال واشر چه مزیتی به همراه دارد؟ 

از مهمترین مزایای نورپردازی با وال واشر ال ای دی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده گسترده و ماندگاری بالا
  2. نگهداری آن آسان است و نیازی به تعمیر آسان ندارد.
  3. دارای ویژگی ضد آب است.
  4. چراغ های والواشر دمای پایینی دارند و چگالی کنتراست و روشنایی آن ها بسیار بالاست.
  5. ایمن و سازگار با محیط زیست است؛ زیرا حاوی گازهای مضر یا مواد شیمیایی نیست.
  6. خطر تاب برداشتن، سوختن یا آتش گرفتن وجود ندارد.
  7. مقاوم در برابر شرایط جوی و محیطی مانند نور خورشید، UV، آب و گرد و غبار
  8. تنوع طیف رنگی چراغ های ایجاد شده
  9. قابلیت تنظیم زاویه تابش با توجه به نوع پروژه
  10. قابلیت ساخت در سایزهای مختلف
  11. قابلیت ساخت در مدل چند رنگ

تنوع طیف رنگی وال واشر

نورپردازی رنگی وال واشر

آیا نورپردازی با وال واشر ضرر دارد ؟ 

دستاوردهای مختلفی با وال واشر به دست می آید که محصولی با تکنولوژی بالا است که می تواند در داخل یا خارج از منزل استفاده شود. به دلیل استفاده از آن برای اهداف تزئینی می توان طرح ها و رنگ های بسیار جالب تری ایجاد کرد. بنابراین، می توان اطمینان حاصل کرد که فروش محصول افزایش یافته و توجه همه را به خود جلب می کند. با این حال، دوام بالا و طول عمر نیز از عوامل هستند. در برابر اشعه خورشید در سرما، باران، برف یا هوای گرم محافظت کامل دارد. لامپ های LED مقاوم Wallwasher عملکرد بدون مشکل را تا 50000 ساعت ارائه می دهند.
با طیف گسترده ای از کاربردها، ویژگی سازگار با محیط زیست آن نیز استفاده از آن را اجتناب ناپذیر می کند. همچنین عدم وجود جیوه و آسیب رساندن به محیط در هنگام روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار است. این واقعیت که با مصرف انرژی کم با راندمان بالا کار می کند؛ همچنین تضمین می کند که روشنایی بیرونی با هزینه های بسیار کمتر امکان پذیر است. می توان آن را برای جلوه های بصری چشمگیرتر ترجیح داد، به خصوص زمانی که بودجه آن خیلی زیاد نباشد.

نورپردازی با وال واشر

نورپردازی با وال واشر

نحوه نصب واشر وال به چه صورتی می باشد؟ 

  • کار قبل از نصب وال واشر را با توجه به محل قرارگیری لامپ ها و منابع تغذیه انجام دهید. هنگام نصب، زاویه روشنایی وال واشر را تنظیم کنید، لامپ ها را با پیچ محکم کرده و سپس زاویه روشنایی وال واشر را تنظیم کنید.
  • لامپ را محکم به سیم برق وصل کنید و انتهای سیم های استفاده نشده را با نوار ضد آب بپیچید.. هنگام نصب و سیم کشی تعداد وال واشرها را به صورت سری حدود 5 تا 6 نگه دارید تا از سوختن لامپ ها در اثر جریان بیش از حد در زمان اتصال های سری زیاد جلوگیری شود.
  • پس از اتمام نصب والواشر ، لطفا ابتدا مدار نصب را بررسی کنید تا تایید شود که نصب صحیح است و پس از عدم اتصال کوتاه الکتریکی، منبع تغذیه کنترل مربوطه را روشن کنید. در صورت وجود هر گونه مشکل در نصب با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.

نمونه ای از والواشر

وال واشر مقاوم و ضد آب

وال واشر بیشتر در چه فضا هایی مورد استفاده است؟ 

نورپردازی وال واشر که در آن از رنگ های کهربایی، آبی، نور روز، قرمز و سبز به طور گسترده استفاده می شود. که می تواند برای اهداف مختلف ارزیابی شود. 

  1. این فناوری را می توان در خانه های مجزا یا در نمای بیرونی آن ها یافت.
  2. امکان کاربرد آن در داخل و همچنین سطوح بیرونی تمامی فضاها وجود دارد. به ویژه در نورپردازی مجسمه ها و نقاشی ها در اتاق های خاصی از موزه ها استفاده می شود. 
  3. اپلیکیشن های والواشر وجود دارند که در نمایشگاه ها و گالری ها جذاب هستند. می توان گفت به مخاطب اجازه ورود به سالن های سینما و تئاتر را می دهد. علاوه بر این، در ویترین ها و قفسه های داخل فروشگاه ها، حتی در اماکن مذهبی و مراکز خرید نیز استفاده می شود.
  4. نورپردازی وال واشر تکنیکی است که برای استفاده تقریبا در همه جای زمین و ساختمان مناسب است. در میان حوزه های کاربری، بناهای تاریخی در درجه اول قرار دارند. شما می توانید در نمای بیرونی ساختمان های بزرگ مانند بناهای تاریخی، کاخ ها، عمارت ها، مساجد، بناهای تاریخی و مسافرخانه ها که قدمت تاریخی دارند، فضایی متفاوت ایجاد کنید.
  5. ساختمان های عمومی نیز اخیرا توجه زیادی را به برنامه نورپردازی با والواشر جلب کرده اند. استفاده از این برنامه در بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ ها، دفاتر پست، شهرداری ‌ها، ساختمان‌ های استانداری و وزارتخانه‌ ها، بانک ‌ها و سایر ساختمان‌ های عمومی، ظاهری زیباتر و مدرن‌ تر به نمای بیرونی ساختمان ‌ها می ‌بخشد.
  6. کاربردهای چراغ والواشر در خانه های مستقل و دوبلکس، پلازاها، ویلاها، عمارت ها، کاخ ها، تئاترها و سینماها، استادیوم ها، نمایشگاه ها و نمای بیرونی انواع مکان های بیرونی نیز گسترده شده است.

نمای نزدیک از واشر وال

نمای نزدیک از واشر وال

و کلام آخر ...

استفاده از چراغ وال واشر ویژگی های داخلی و خارجی ملک شما را افزایش می دهد. بسته به تکنیک نورپردازی که استفاده می کنید، دیوار را تقویت یا سایه های زیبایی ایجاد می کند. اگر نوع مناسبی از وسایل را خریداری کنید، می توانید کنترل کنید که آیا می خواهید فضا را سرزنده یا آرام کنید. این نوع نورپردازی که کاربردی گسترده دارد برای شخصیت بخشیدن به فضاهای مختلف بسیار مناسب است.

برچسب ها

تماس با کارشناسان